Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - Bilag 9
Offentligt
BILAG 1
København den 1. oktober 2019
Rigspolitichefens og rigsadvokatens overvejelser og nye tiltag på baggrund af teledatasagen
1. Teledatasagen har sat alvorlige spørgsmålstegn ved tilliden til vores retssystem. Det handler om, at vi skal
kunne stole på de beviser, som politiet og anklagemyndigheden fremlægger i straffesager. Og dermed at
skyldige drages til ansvar, og at forfølgning af uskyldige ikke finder sted. For at sikre denne tillid er det afgø-
rende, at vi kan regne med, at politiet håndterer beviser ansvarligt, og at fejl, fejlkilder og usikkerheder altid
lægges åbent frem for de øvrige aktører i straffesagskæden.
2. Som redegørelsen viser, har Rigspolitiets håndtering af teledata ikke levet op til dette ansvar. Der har såle-
des i en årrække været fejl i Rigspolitiets konvertering af teledata. Derudover har der hos Rigspolitiet ikke
været tilstrækkelig kvalitetskontrol, ligesom der heller ikke har været tilstrækkelig dokumentation af og op-
følgning på fejl. Dette har betydet, at der ikke systematisk er blevet orienteret om kendte fejl og risici i tele-
data til de øvrige aktører i straffesagskæden. Endelig har det ledelsesmæssige fokus på Rigspolitiets Telecen-
ters virksomhed igennem flere år været utilstrækkeligt.
Disse forhold har samlet betydet, at der over en årrække har været fejl i og risici ved brug af teledata, der
anvendes i straffesager, som ikke har været kendt blandt efterforskere, anklagere, forsvarere og dommere.
Rigspolitiets håndtering af teledata har således været særdeles utilfredsstillende, hvilket Rigspolitiet beklager
dybt.
Selv om der på nuværende tidspunkt ikke er identificeret tilfælde, hvor fejl og usikkerheder i teledata har ført
til urigtige afgørelser, er sagen meget alvorlig. Alvoren understreges af den nuværende situation, hvor det har
været nødvendigt at iværksætte en gennemgang af mere end 10.000 straffesager, hvori der er indhentet tele-
data.
3. Fra den øverste ledelse i Rigspolitiets politiområde i løbet af første kvartal 2019 blev opmærksomme på, at
der kunne være systematiske fejl i konverteringen af teledata, pågik der løbende bestræbelser på at afdække
og forstå omfanget og konsekvenserne af fejlene. Der kan umiddelbart peges på flere årsager til, at denne
erkendelsesfase strækker sig over så lang en periode:
Da problemerne med konverterede data kom til ledelsens kendskab, skulle der først etableres et til-
strækkeligt vidensniveau om telecentrets aktiviteter, før der kunne træffes beslutninger om fremad-
rettet handling. Dette skyldes særligt den utilstrækkelige ledelsesmæssige bevågenhed på telecentret.
Forsøgene på at udrede fejlene blev hæmmet af, at der i store dele af telecentrets levetid ikke har væ-
ret en struktureret dokumentation af og opfølgning på indmeldte fejl. Der har i telecentret ikke været
skriftlige interne procedurer og retningslinjer i relation til håndtering af teledata. Ligeledes er der ik-
ke af Rigspolitiet udarbejdet nationale retningslinjer for telecentret og kredsenes håndtering og kvali-
tetssikring af teledata.
Fokus blev i Rigspolitiet for længe på den tekniske afdækning af problemet, som krævede tid og væ-
sentlige ressourcer, samt de mulige konsekvenser for politiets efterforskning. Der kom således først
et reelt fokus på de retssikkerhedsmæssige konsekvenser af fejlen i starten af maj 2019, efter at
Rigsadvokaturen mere systematisk blev inddraget og aktiveret i sagen.
1