Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2095027_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. august 2019
Økonomikontoret
Anna Petersen Neder-
gaard
2019-0030-2365
1186689
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 107 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvordan ministeren mener, at Kriminalforsorgen lever op til Straffuldbyrdelseslovens § 3 om at der skal være en balance mellem resocialisering og straf, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 107 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Fængselsforbundet, Dansk Socialrådgiverforening og Cafe
Exit har givet udtryk for, at de mange ubesatte vagter betyder,
at der ikke er ressourcer til de resocialiserende opgaver i krimi-
nalforsorgen. Vil ministeren redegøre for, om det er et billede,
som ministeren kan genkende og i givet fald, hvad ministeren
vil gøre ved det?”
Svar:
Den resocialiserende indsats i kriminalforsorgen er et vigtigt redskab i kam-
pen mod kriminalitet, fordi den er med til at mindske tilbagefald til ny kri-
minalitet. Der er derfor et stort fokus på resocialisering i landets fængsler
og arresthuse, og der er en lang række tiltag, der skal være med til at hjælpe
de indsatte ud af kriminalitet. Det handler om alt fra arbejdsdrift til uddan-
nelse.
Der er imidlertid aktuelt et pres på kriminalforsorgen, som kan have konse-
kvenser for bl.a. resocialiseringsindsatsen. Manglen på uniformeret perso-
nale kan eksempelvis betyde, at arbejdsdrift og programvirksomhed, der
dækker over en række resocialiserende, adfærdsregulerende programmer,
bliver afviklet i mindre grad.
Jeg ved dog, at der i kriminalforsorgen arbejdes intensivt med at afhjælpe
mandskabsmanglen i fængsler og arresthuse, jf. den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 106 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet i øvrigt indhen-
tet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst føl-
gende:
”Kriminalforsorgen kan oplyse, at kriminalforsorgens resociali-
serende indsatser er en bred vifte af tilbud, som varetages af for-
skellige personalegrupper og tager afsæt i generelt anerkendt vi-
den om, hvad der virker kriminalitetsforebyggende.
Dømte, der er anbragt i fængslerne, har ret og pligt til at være
beskæftiget i 37 timer ugentligt, mens dømte, der er anbragt i ar-
resthusene, har ret - men ikke pligt - til beskæftigelse. Det er et
mål for kriminalforsorgen at tilrettelægge beskæftigelsen, såle-
des at den medvirker til at resocialisere de dømte.
Typisk inddeles de beskæftigelsesindsatser, som kriminal-
forsorgen giver de indsatte, i følgende fire hovedområder:
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvordan ministeren mener, at Kriminalforsorgen lever op til Straffuldbyrdelseslovens § 3 om at der skal være en balance mellem resocialisering og straf, til justitsministeren
2095027_0003.png
1. Arbejdsdrift. Dette kan bl.a. være rettet mod rengøring
og vedligehold lokalt eller produktioner i f.eks. land-
brug, møbelsnedkeri mv.
2. Uddannelse. Her vil fængsler typisk have mulighed for
at tilbyde forberedende voksenundervisning (FVU), Al-
men voksenuddannelse (AVU), Arbejdsmarkedsuddan-
nelser (AMU) og i en vis udstrækning Erhvervsuddan-
nelse (EUD). Også andre uddannelser kan iværksættes
ved f.eks. selvstudie, fjernundervisning og evt. frigang.
3. Misbrugsbehandling. Behandling for evt. alkohol- eller
stofmisbrug kan finde sted som deltidsbeskæftigelse
(”ambulant”) eller fuldtidsbeskæftigelse, hvor den ind-
satte placeres på en egentlig behandlingsafdeling.
4. Programvirksomhed. Programvirksomhed dækker over
en række kognitive adfærdsregulerende programmer
som f.eks. Voldsforebyggelsesprogrammet og Anger
Management. Programvirksomhed er i timemæssigt
omfang en mindre del af den samlede beskæftigelse,
der vil skulle kombineres med de andre typer af be-
skæftigelse, der er beskrevet ovenfor.
For så vidt angår uddannelse og misbrugsbehandling vil ube-
satte vagter som udgangspunkt ikke i sig selv have betydning
for, om disse aktiviteter gennemføres. Disse former for resocia-
liserende opgaver varetages således normalt ikke af fængselsbe-
tjente, men af andre personalegrupper i og uden for kriminal-
forsorgen. Det vil dog i konkrete tilfælde kunne forekomme, at
f.eks. mangel på opsynspersonale medfører, at der vil være en
sikkerhedsmæssig risiko ved at gennemføre uddannelse eller
misbrugsbehandling.
For så vidt angår arbejdsdrift og programvirksomhed indgår uni-
formeret personale i varierende omfang. I tilfælde med stor
mangel på uniformeret personale i en institution kan det være
nødvendigt at omlægge arbejdsdriften og programvirksomhed
for at sikre, at der kan opretholdes et tilstrækkeligt sikkerheds-
niveau i beskæftigelsestiden.
Endvidere kan mangel på uniformeret personale betyde, at der
afvikles færre kognitive adfærdsregulerende programmer. Kri-
minalforsorgen råder dog over programmedarbejdere, der i et
vist omfang kan hjælpe de institutioner, som er nødt til at prio-
ritere de uniformerede programinstruktører til andre opgaver.
Ud over de nævnte beskæftigelsesindsatser, som har et direkte
resocialiserende formål, anses også kontakten til familie gen-
nem besøg mv., fritidsaktiviteter, selvforplejning og en velstruk-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvordan ministeren mener, at Kriminalforsorgen lever op til Straffuldbyrdelseslovens § 3 om at der skal være en balance mellem resocialisering og straf, til justitsministeren
tureret hverdag for at være elementer i en generelt kriminalitets-
forebyggende indsats. Ligeledes betragtes indsattes positive
fællesskab med hinanden og den daglige omgang med persona-
let generelt som værende befordrende for den resocialiserende
indsats. I perioder med mangel på uniformeret personale vil det
lokalt kunne forekomme, at der ikke kan arrangeres strukture-
rede aktiviteter uden for beskæftigelsestiden, eller at personalet
ikke har samme tid til at prioritere den dagligdags omgang med
de indsatte.
Kriminalforsorgen er fuldt ud bevidst om de konsekvenser, som
manglen på uniformeret personale kan have for dagligdagen i et
fængsel og for de normalt planlagte aktiviteter. Der gøres derfor
store bestræbelser på at håndtere situationen på bedst mulig
måde lokalt, så både sikkerhedsmæssige og resocialiserende op-
gaver varetages mest hensigtsmæssigt.”
4