Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2095026_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Katrine Grith Vinten
2019-0030-2741
1248711
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 448 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvordan ministeren mener, at Kriminalforsorgen lever op til Straffuldbyrdelseslovens § 3 om at der skal være en balance mellem resocialisering og straf, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 448 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Set i lyset af de seneste års strafskærpelser og manglende prio-
ritering af resocialisering, hvordan mener ministeren, at Krimi-
nalforsorgen lever op til Straffuldbyrdelseslovens § 3 om at der
skal være en balance mellem resocialisering og straf?”
Svar:
For mig er rettesnoren i retspolitikken tryghed. Jeg går ind for, at kriminali-
tet straffes hårdt. De kriminelle skal vide, at det har en konsekvens, hvis
man begår kriminalitet i Danmark. Det er med til at skabe tryghed, at vi sæt-
ter effektivt og konsekvent ind over for kriminalitet.
Jeg ser imidlertid ikke hårde straffe som en modsætning til, at vi også bli-
ver nødt til at sørge for, at der er en vej tilbage til et liv uden kriminalitet,
når man har afsonet sin straf. Jeg mener, at vi skal have mere fokus på de
indsattes fremtid, så vi i højere grad kan forberede dem på en kriminalitetsfri
tilværelse efter løsladelse.
Resocialisering handler grundlæggende om at skabe tryghed og reducere
kriminaliteten i Danmark. Derfor kommer det resocialiserende arbejde til at
være en vigtig prioritet i min ministertid.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende, og
som jeg kan henholde mig til:
”Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 3, at fuldbyrdelse af
en straf skal ske med fornøden hensyntagen såvel til straffens
gennemførelse som til behovet for at hjælpe eller påvirke den
dømte til at leve en kriminalitetsfri tilværelse.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 30. august
2019 af spørgsmål nr. 107 fra Folketingets Retsudvalg består
kriminalforsorgens resocialiserende indsatser af en bred vifte af
tilbud, som varetages af forskellige personalegrupper og tager
afsæt i generelt anerkendt viden om, hvad der virker kriminali-
tetsforebyggende.
Dømte, der er anbragt i fængslerne, har ret og pligt til at være
beskæftiget i 37 timer ugentligt, mens dømte, der er anbragt i ar-
resthusene, har ret – men ikke pligt – til beskæftigelse. Det er et
mål for kriminalforsorgen at tilrettelægge beskæftigelsen, såle-
des at den medvirker til at resocialisere de dømte.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, hvordan ministeren mener, at Kriminalforsorgen lever op til Straffuldbyrdelseslovens § 3 om at der skal være en balance mellem resocialisering og straf, til justitsministeren
2095026_0003.png
Typisk inddeles de beskæftigelsesindsatser, som kriminal-
forsorgen giver de indsatte, i følgende fire hovedområder:
1. Arbejdsdrift. Dette kan bl.a. være rettet mod rengøring og
vedligehold lokalt eller produktioner i f.eks. landbrug, mø-
belsnedkeri mv.
2. Uddannelse. Her vil fængsler typisk have mulighed for at til-
byde forberedende voksenundervisning (FVU), almen vok-
senuddannelse (AVU), arbejdsmarkedsuddannelser (AMU)
og i en vis udstrækning erhvervsuddannelse (EUD). Også
andre uddannelser kan iværksættes ved f.eks. selvstudie,
fjernundervisning og evt. frigang.
3. Misbrugsbehandling. Behandling for evt. alkohol- eller stof-
misbrug kan finde sted som deltidsbeskæftigelse (”ambu-
lant”) eller fuldtidsbeskæftigelse, hvor den indsatte placeres
på en egentlig behandlingsafdeling.
4. Programvirksomhed. Programvirksomhed dækker over en
række kognitive adfærdsregulerende programmer som f.eks.
Voldsforebyggelsesprogrammet og Anger Management.
Programvirksomhed er i timemæssigt omfang en mindre del
af den samlede beskæftigelse, der vil skulle kombineres med
de andre typer af beskæftigelse, der er beskrevet ovenfor.
Den nuværende flerårsaftale for kriminalforsorgen viderefører
en række initiativer, der med foregående flerårsaftaler blev
igangsat med henblik på at styrke det resocialiserende arbejde i
kriminalforsorgen.
Som der også er redegjort for i besvarelsen af spørgsmål nr. 107
fra Folketingets Retsudvalg, er der imidlertid et aktuelt pres på
kriminalforsorgen, som kan betyde, at arbejdsdrift og pro-
gramvirksomhed bliver afviklet i mindre grad. Der er imidlertid
fortsat stort fokus på resocialisering og de tiltag, der skal være
med til at hjælpe de indsatte ud af kriminalitet.”
3