Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2095055_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Katrine Grith Vinten
2019-0030-2749
1249870
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 443 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om, hvordan ministeren ser på, at regionerne overtager sundhedsbehandlingen af indsatte, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 443 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan ser ministeren på, at regionerne overtager sundheds-
behandlingen af indsatte, idet eksempelvis overlægestillingen
på Herstedvester Fængsel er ubesat, og har været det i lang tid,
samt at initiativet om en sundhedsenhed på Søbysøgård Fængsel
er kuldsejlet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Sundhedsbetjeningen i kriminalforsorgen kan kvalitetssikres
og kvalitetsudvikles på forskellig vis. Der blev i 2016 gennem-
ført en kortlægning og analyse af sundhedsbetjeningen i krimi-
nalforsorgen og beskrevet tre mulige modeller for, hvordan
sundhedsbetjeningen fremover kunne tilrettelægges (Implement
Consulting Group, 2016: ”Tilrettelæggelse af den fremtidige
sundhedsbetjening af Kriminalforsorgens klienter”).
Overdragelse af ansvaret for og driften af sundhedsbetjeningen
af kriminalforsorgens indsatte til sundhedsmyndighederne var
en af de tre mulige modeller. Efter de to øvrige modeller ville
der fortsat være sundhedsydelser, som skulle leveres af krimi-
nalforsorgens områder.
En gennemførelse af Implements forslag ville forudsætte tilfør-
sel af betydelige ressourcer, hvilket ikke indgår i kriminalforsor-
gens flerårsaftale 2018-2021.
Kriminalforsorgen har imidlertid iværksat et pilotprojekt i Om-
råde Syddanmark med det formål at give sundhedsområdet et
organisatorisk og fagligt løft, og hvor den mere langsigtede vi-
sion er, at sundhedsbetjeningen af de indsatte på længere sigt
varetages af regionerne. I øvrigt er der igangsat et mindre sund-
hedsprojekt i Område Hovedstaden.
Erfaringerne fra pilotprojektet vil blive udbredt til alle kriminal-
forsorgsområder, hvis de viser sig at være egnede til det.
2.
Det er endvidere nævnt som eksempel i spørgsmålet, at ”ini-
tiativet om en sundhedsenhed på Søbysøgård Fængsel er kuld-
sejlet”.
Direktoratet kan oplyse, at der ikke er initiativer om en sund-
hedsenhed på Søbysøgård Fængsel, men som nævnt et pilotpro-
jekt i Område Syddanmark, hvor Søbysøgård Fængsel er belig-
gende.
Om dette projekt kan det oplyses, at kriminalforsorgen i begyn-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om, hvordan ministeren ser på, at regionerne overtager sundhedsbehandlingen af indsatte, til justitsministeren
delsen af 2019 har haft en stilling som overlæge i Kriminal-
forsorgen Syddanmark i opslag. Som led i projektet ønskes an-
sat en overlæge, som i tæt samspil med den ledende oversy-
geplejerske i Kriminalforsorgen Syddanmark skal stå i spidsen
for etablering, udvikling og drift af en ny fælles sundhedsenhed
for Kriminalforsorgen Syddanmark. Formålet er at sikre en pro-
fessionel, omkostningseffektiv og ensartet sundhedsbetjening af
høj kvalitet på tværs af matrikler.
Efter samtaler blev en kandidat indstillet til ansættelse, men det
lykkedes ikke at indgå en aftale om ansættelse, idet kriminal-
forsorgen ikke kunne imødekomme den pågældendes lønfor-
ventninger.
Kriminalforsorgen havde indhentet lønmandat fra Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen (tidligere Moderniseringsstyrelsen),
idet styrelsen skal godkende lønniveauet for denne nye stillings-
type.
Kriminalforsorgen har opslået stillingen på ny med ansøgnings-
frist den 30. oktober 2019 i håb om at kunne besætte stillingen
senest 1. marts 2020.
3.
For så vidt angår overlægestillingen på Herstedvester
Fængsel bemærkes, at kriminalforsorgen igennem længere tid
har forsøgt at besætte stillingen som overlæge på Herstedvester
Fængsel, og at denne stilling som overlæge med ansvar for den
behandlingsmæssige indsats i fængslet er under besættelse og
forventes besat pr. 1. januar 2020.”
For så vidt angår spørgsmålet om at overføre opgaver vedrørende sundheds-
betjeningen i kriminalforsorgens institutioner til regionerne, kan jeg oplyse,
at der vil være behov for at foretage en grundig analyse af konsekvenserne,
herunder de økonomiske, af en overførelse af opgaver samt fordele og ulem-
per såfremt der ønskes en ændret opgavefordeling. Jeg finder ikke, at det in-
den for denne flerårsaftaleperiode vil være realistisk at gennemføre et så-
dant projekt.
3