Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2095041_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Katrine Grith Vinten
2019-0030-2745
1249770
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 439 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om erfaringerne med, hvor mange der løslades med mentorer fra Kriminalforsorgen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 439 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvor mange af de løsladte får de opfølgende initiativer, som
Kriminalforsorgen i forbindelse med "God Løsladelse" indstil-
ler til kommunerne, at de løsladte bør have?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende ved-
rørende opfølgende initiativer i forbindelse med løsladelse:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at kriminal-
forsorgen ikke indsamler data vedrørende kommunernes opføl-
gende initiativer i forbindelse med løsladelse. Kriminalforsor-
gen er derfor ikke i stand til at redegøre for de ønskede oplys-
ninger.
For så vidt angår ”God Løsladelse” kan direktoratet oplyse, at
kriminalforsorgen i forlængelse af Servicestyrelsens rapport
”Køreplan for God Løsladelse” fra 2009 arbejder med en lang
række tiltag, der skal understøtte den bedst mulige løsladelse,
og som samlet set går under betegnelsen ”God Løsladelse”. Det
drejer sig bl.a. om samarbejdsaftaler mellem kriminalforsorgen
og kommunerne, koordinering af handleplaner samt afholdelse
af løsladelsesmøder, hvor det vurderes relevant.
Kriminalforsorgen har indgået samarbejdsaftaler med alle 98
kommuner med henblik på at understøtte et smidigt samarbejde
mellem myndighederne. Derudover understøtter ”Køreplan for
god løsladelse”, at de involverede myndigheder koordinerer
handleplaner rettidigt. Andre eksempler på tiltag under ”God
Løsladelse” er afholdelse af løsladelsesmøder i relevante til-
fælde. Løsladelsesmøder har til formål at understøtte, at der fo-
retages den bedst mulige koordinering med og overdragelse til
relevante samarbejdspartnere.
”God Løsladelse” er således en betegnelse for en lang række til-
tag, der skal understøtte kriminalforsorgens samarbejde med an-
dre myndigheder om at give de løsladte de bedst mulige betin-
gelser for at leve et fremtidigt liv uden kriminalitet.
”God Løsladelse” indebærer derimod ikke, at kriminalforsorgen
i de konkrete løsladelsestilfælde afgiver en indstilling til kom-
munerne vedrørende opfølgende initiativer, som de løsladte bør
have i kommunalt regi.”
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, der har oplyst føl-
gende vedrørende kommunernes generelle forpligtelser:
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om erfaringerne med, hvor mange der løslades med mentorer fra Kriminalforsorgen, til justitsministeren
”Social- og Indenrigsministeriet har ikke oplysninger vedr. gen-
nemførelsesgraden af initiativer under ”God Løsladelse”. Det
kan dog oplyses, at kommunerne generelt er forpligtede til at be-
handle en anmodning om hjælp hurtigst muligt og på baggrund
af en konkret og individuel vurdering tilbyde hjælp og støtte,
den enkelte vurderes at have behov for.”
3