Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2093881_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2019
Formueretskontoret
Jakob Dalsgaard
2019-0030-2700
1244172
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 433 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om ministeren kan angive, om han finder det rigtigt, at personer, som gerne vil indsamle sæbe, hygiejneartikler m.v. med henblik på donation til f.eks. lokale herberg, skal anmelde indsamlingen og betale et gebyr på 1.100 kroner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 433 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren angive, om han finder det rigtigt, at personer,
som gerne vil indsamle sæbe, hygiejneartikler m.v. med henblik
på donation til f.eks. lokale herberg, skal anmelde indsamlingen
og betale et gebyr på 1.100 kroner, idet gebyret kan kvæle be-
hjertede privatpersoners lyst og mulighed til at gøre en forskel?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at jeg ikke har kendskab til den konkrete sag,
der eventuelt måtte ligge til grund for spørgsmålet. Men jeg kan mere gene-
relt oplyse, at en indsamling som udgangspunkt kræver en tilladelse fra Ind-
samlingsnævnet, og at der ved en indsamling forstås en opfordring til at yde
bidrag til et forud angivet formål.
Tilladelsesordningen er bl.a. med til at sikre, at de indsamlede midler an-
vendes til det formål, som er angivet i forbindelse med ansøgningen, såle-
des at man som borger kan føle sig tryg, når man yder bidrag til en indsam-
ling. Samtidig undergives en indsamling Indsamlingsnævnets tilsyn og kon-
trol.
Jeg mener, at det er vigtigt at fastholde udgangspunktet om, at en indsam-
ling kræver tilladelse og dermed undergives Indsamlingsnævnets tilsyn og
kontrol, så det sikres, at de indsamlede midler går til det angivne formål.
Samtidig sikrer indsamlingsloven også, at private indsamlinger kan finde
sted uden tilladelse.
Det gælder bl.a. indsamlinger blandt venner og bekendte eller blandt fysi-
ske eller juridiske personer, som må antages at have en særlig tilknytning til
indsamlingsformålet. Der forudsættes at være en vis grad af nærhed mellem
indsamleren og den person, som opfordringen om at yde bidrag rettes til.
Indsamlinger foretaget blandt familie og venner vil altid være omfattet af
undtagelsen. Det samme gælder indsamlinger i et lokalt afgrænset område
til støtte for et lokalt formål, som må formodes at have bred tilslutning i be-
folkningen i området. Endvidere er indsamlinger af brugte ting af ringe
værdi, eksempelvis tøj og sko, undtaget fra kravet om tilladelse.
Hvorvidt en indsamling, herunder en indsamling som den, der er nævnt i
spørgsmålet, kræver tilladelse, vil i sidste ende bero på Indsamlingsnævnets
konkrete vurdering.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om ministeren kan angive, om han finder det rigtigt, at personer, som gerne vil indsamle sæbe, hygiejneartikler m.v. med henblik på donation til f.eks. lokale herberg, skal anmelde indsamlingen og betale et gebyr på 1.100 kroner, til justitsministeren
3