Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2094931_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Helene Fussing Clausen
2019-0030-2714
1246475
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 428 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Den Europæiske Torturforebyggelseskomité (CPT) opererer med 12 kvadratmeter som den ønskelige størrelse på en celle med dobbeltbelæg og 8 kvadratmeter (4 kvadratmeter pr. person) som absolut minimum, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 428 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at Den Europæiske Torturforebyg-
gelseskomité (CPT) opererer med 12 kvadratmeter som den øn-
skelige størrelse på en celle med dobbeltbelæg og 8 kvadratme-
ter (4 kvadratmeter pr. person) som absolut minimum, og vil mi-
nisteren i forlængelse heraf oplyse, om Kriminalforsorgen frem-
over vil overholde enten CPT's ønskelige eller CPT's minimale
standard i lyset af, at det fremgår af svaret på REU alm. del -
spørgsmål 193, at afsonere og varetægtsarrestanter er indsat i
danske fængsler og arresthuse med ned til 3,5 kvadratmeter pr.
person i op til 23 timer i døgnet?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Den Europæiske Torturforebyggelseskomité (CPT) har i 2015
opstillet nogle standarder for størrelse af celler. I CPT’s doku-
ment ”Living space per prisoner establishments: CPT stan-
dards” (CPT/Inf (2015) 44) er det anført, at CPT i 1990’erne ud-
viklede en tommelfingerregel om, at en celle, der huser en per-
son, skulle have et areal på mindst 6m2, mens celler, der huser
flere personer skulle have et areal på mindst 4m2 pr. person.
CPT har endvidere anført, at man fremover finder det ønskvær-
digt, at celler, der skal huse to personer, har et areal på mindst
10m2 (ekskl. toilet m.v.). CPT har desuden anført, at det med
andre ord vil være ønskværdigt, at en celle på 8-9m2 ikke huser
mere end en indsat, og at en celle på 12m2 ikke huser mere end
to indsatte. CPT’s standarder sondrer ikke mellem, om der ved
placering af flere indsatte i samme celle er tale om en situation
på grund af overbelæg, eller om cellerne ved deres etablering er
tænkt anvendt til at huse mere end én indsat.
For så vidt angår den fremtidige mulighed for at leve op til
CPT’s standarder om cellestørrelser skal det indledningsvis op-
lyses, at en del af kriminalforsorgens bygningsmasse, herunder
arresthussektoren, er af ældre dato. Flere af kriminalforsorgens
fængsler og arresthuse er derfor ikke bygget efter nutidens stan-
darder, herunder i forhold til cellestørrelse.
Kriminalforsorgen ønsker som udgangspunkt ikke at placere
indsatte, herunder varetægtsarrestanter, i dobbeltbelæg på en-
keltmandsceller. Kriminalforsorgen har dog løbende benyttet
sig af muligheden for at placere indsatte i dobbeltbelæg, når der
i perioder med højt belæg har været brug for flere pladser i
fængsler og arresthuse, end der er til rådighed.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 428: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Den Europæiske Torturforebyggelseskomité (CPT) opererer med 12 kvadratmeter som den ønskelige størrelse på en celle med dobbeltbelæg og 8 kvadratmeter (4 kvadratmeter pr. person) som absolut minimum, til justitsministeren
Hertil kommer, at kriminalforsorgen altid er forpligtet til at
modtage arrestanter fra politiet, uanset om kriminalforsorgen
måtte have ledig kapacitet.
Der vil derfor også fremover kunne forekomme situationer, hvor
kriminalforsorgen ikke vil kunne leve op til de standarder, som
CPT har opstillet i 2015.
Det kan supplerende bemærkes, at det i den nuværende flerårs-
aftale er besluttet, at der skal etableres et stort og mere tidssva-
rende områdearresthus uden for København, hvorefter en række
utidssvarende, små og dårligt placeret arresthuse på Sjælland
kan afvikles.”
Som det fremgår af Direktoratet for Kriminalforsorgens udtalelse, er CPT’s
anbefalinger om cellestørrelser vejledende.
Efter min opfattelse bør man fra dansk side generelt bestræbe sig på at følge
internationale retningslinjer for behandling af indsatte, herunder CPT’s an-
befalinger. Der kan imidlertid være konkrete forhold, der gør, at retnings-
linjerne ikke kan følges på alle punkter.
Som det fremgår af besvarelsen af 25. september 2019 af spørgsmål nr. 193
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er det et fåtal ud af det samlede an-
tal indsatte, som er placeret i dobbeltbelæg, ligesom det som udgangspunkt
tilstræbes, at de pågældende indsatte er indforstået hermed. Som det også
fremgår af besvarelsen, er der aktuelt et stort pres på fængslerne og arrest-
husene, hvorfor jeg sammen med forligskredsen bag flerårsaftalen for kri-
minalforsorgens økonomi vil drøfte udfordringerne på et kommende for-
ligskredsmøde.
Det bemærkes, at Justitsministeriet i forbindelse med besvarelsen af 25. sep-
tember 2019 af spørgsmål nr. 193 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg i
et bilag oplyste, at visse indsatte i henholdsvis Ringsted Arrest og Roskilde
Arrest havde været indelukket i ca. 23 timer i døgnet. Der var retteligt tale
om indelukning i ca. 21-22 timer i døgnet. Justitsministeriet vil berigtige bi-
laget til besvarelsen. En kopi af besvarelsen med det berigtigede bilag ved-
lægges denne besvarelse.
3