Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2093848_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Joachim Slott Sørensen
2019-0030-2716
1246614
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 427 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvor og hvor meget besøgstiden for indsattes netværk er reduceret som følge af personalemanglen i fængsler og arrester, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 427 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor og hvor meget besøgstiden
for indsattes netværk er reduceret som følge af personalemang-
len i fængsler og arrester?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan indledningsvist oplyse,
at der i kriminalforsorgens institutioner aktuelt er en situation,
hvor der mangler fængselsbetjente over hele landet. Kriminal-
forsorgen arbejder derfor målrettet på at frigøre betjentressour-
cer internt i organisationen og på at øge rekrutteringen af uni-
formeret personale, bl.a. igennem oprettelsen af en ny transport-
betjentuddannelse og åbningen af et nyt uddannelsescenter i Jyl-
land.
De indsatte i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse har ret
til besøg efter straffuldbyrdelseslovens § 51 (afsonere) og vare-
tægtsbekendtgørelsens § 40-45 (varetægtsarrestanter). Retten til
besøg er et vigtigt element i den videre resocialiserende indsats
over for den enkelte indsatte, som derved gives mulighed for at
bevare kontakten til f.eks. familien under afsoning eller vare-
tægtsfængsling.
Det vil dog i konkrete tilfælde kunne forekomme, at mangel på
fængselsbetjente, herunder akut opståede situationer, gør det
nødvendigt at omlægge eller nedjustere besøgsmulighederne af
hensyn til bl.a. en sikkerhedsmæssigt forsvarlig afvikling.
Direktoratet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra kriminalforsorgsområderne Hovedstaden, Sjælland, Syddan-
mark og Midt- og Nordjylland om, hvordan besøgsafvikling på-
virkes af den aktuelle personalesituation.
Primo oktober 2019 har kriminalforsorgsområderne oplyst, at
der i 4 ud af kriminalforsorgens i alt 44 aktive fængsler og arre-
ster er sket en reduktion af besøgsmuligheder som følge af per-
sonalemangel:
Nr. Snede Fængsel
I de seneste år i Nr. Snede Fængsel sket en gradvis reduktion i
antallet af dage, hvor der kan afvikles besøg. I åben afdeling har
der siden august 2018 været besøgsafvikling 1 fast dag om ugen
samt visse helligdage mod tidligere 2 faste dage om ugen. I luk-
ket afdeling har der siden august 2018 været besøgsafvikling 2
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvor og hvor meget besøgstiden for indsattes netværk er reduceret som følge af personalemanglen i fængsler og arrester, til justitsministeren
faste dage om ugen samt visse helligdage mod tidligere 3 faste
dage om ugen.
Jyderup Fængsel
Fra primo oktober 2019 og 3 måneder frem er tidsrummet for
besøg i Jyderup Fængsels åbne afsnit reduceret fra 6 til 4 dage
om ugen.
Helsingør Arrest
Fra primo juli 2019 har der i Helsingør Arrest været lukket for
søndagsbesøg hver anden søndag, mens der fortsat er besøgs-
muligheder på samtlige hverdage.
Aalborg Arrest
Fra primo juni 2019 er der i Aalborg Arrest sket en reduktion af
tidsrummet, hvori der kan afvikles besøg, med 1 time alle ugens
dage.
Hertil kommer, at Vestre Fængsels besøgsafdeling inden for de
seneste måneder har været lukket ned på 3 enkeltstående dage
som følge af akut personalemangel. De kortvarige lukninger af
besøgsafdelingen har ikke påvirket de indsattes adgang til besøg
fra nærtstående, men afviklingen af advokatbesøg. Ved behov
for uopsættelige advokatbesøg har der i stedet været tilbudt al-
ternative muligheder for, at advokaterne kunne tale med deres
klienter i f.eks. fængslets modtageafsnit.
Desuden kan det oplyses, at der med virkning fra primo decem-
ber 2019 påtænkes mindre justeringer i tidsrummet, hvor de ind-
satte på Storstrøm Fængsel har mulighed for at få besøg.
Kriminalforsorgen er meget bevidst om de konsekvenser, som
en reduktion af besøgsmulighederne i fængsler og arresthuse
kan have for dagligdagen i et fængsel. Der gøres derfor store be-
stræbelser lokalt på at tilrettelægge besøgsafviklingen på en
måde, der på bedst mulig måde understøtter både de sikkerheds-
mæssige og de resocialiserende hensyn.
Det bemærkes, at besøgstider og besøgsadministration i dag
ikke er standardiseret på tværs af kriminalforsorgens fængsler
og arrester. Besøgstider bestemmes lokalt, hvilket giver mulig-
hed for at indrette besøgstider til fængslet eller arrestens byg-
ningsmæssige udformning, de indsattes behov samt andre lokale
forhold. Besøgsafvikling indgår imidlertid som et af flere para-
metre i den bemandingsmodel, som kriminalforsorgen er ved at
udvikle og implementere som led i kriminalforsorgens flerårs-
aftale for perioden 2018-2021, der på sigt skal føre til en mere
ensartet bemanding på tværs af kriminalforsorgens institutio-
ner.”
Jeg er enig med Direktoratet for Kriminalforsorgen i, at retten til besøg af
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvor og hvor meget besøgstiden for indsattes netværk er reduceret som følge af personalemanglen i fængsler og arrester, til justitsministeren
bl.a. familie er et vigtigt element i indsatsen for at få indsatte i fængsler og
arresthuse bragt videre til en kriminalitetsfri tilværelse.
Derfor er jeg også glad for at konstatere, at det – trods det aktuelt store pres
på kriminalforsorgens bemanding – er lykkedes at opretholde besøgsmulig-
heden uændret i langt de fleste af kriminalforsorgens institutioner.
Jeg har desuden noteret mig kriminalforsorgens indsats for at frigøre res-
sourcer bl.a. med henblik på at kunne opretholde muligheden for besøg.
4