Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2093817_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2019
Økonomikontoret
Sara Stensgård
2019-0030-2703
1245328
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 416 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om at sikre, at anklagemyndigheden under de nuværende forhold kan opfylde kravet om en reduktion af sagsmængden og sagsbehandlingstiden på 20 procent over de næste to år, uden at det går ud over arbejdsmiljøet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 416 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan vil ministeren - set i lyset af Berlingskes seneste dæk-
ning af det nuværende pres på anklagemyndigheden - sikre, at
anklagemyndigheden under de nuværende forhold kan opfylde
kravet om en reduktion af sagsmængden og sagsbehandlingsti-
den på 20 procent over de næste to år, uden at det går ud over
arbejdsmiljøet?”
Svar:
Rigspolitiets og Rigsadvokatens handlingsplan til nedbringelse af sagsbe-
handlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal sikre, at der ved ud-
gangen af næste år er 20 pct. færre verserende sager om personfarlig krimi-
nalitet på tværs af politiet og anklagemyndigheden sammenlignet med ud-
gangen af 1. halvår 2019. Samtidig skal der skæres 20 pct. af alderen på sa-
gerne i bunken. Endelig skal den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra an-
meldelse til tiltale være nedbragt med 20 pct. ved udgangen af næste år. Der
er ikke tale om generelle målsætninger for den samlede sagsbeholdning i
politi og anklagemyndighed.
Handlingsplanen er udtryk for, at der er behov for at opprioritere sager om
personfarlig kriminalitet, som ofte er dybt traumatiserende for ofret.
I lyset af at anklagemyndigheden har begrænsede ressourcer, vil en øget op-
prioritering af sager om personfarlig kriminalitet få konsekvenser for sags-
produktionen og sagsophobningen på de øvrige straffesagsområder i ankla-
gemyndigheden. Det er selvfølgelig ikke optimalt, for i hver enkelt sag er
der mennesker, der bliver sat i en urimelig situation, men det er et nødven-
digt tiltag i en situation, som kalder på prioritering og politisk retning.
Der er ingen tvivl om, at der lige nu er et voldsomt pres på alle myndighe-
derne i straffesagskæden, herunder også anklagemyndigheden, hvor den ge-
nerelle ressourcesituation er bekymrende. De seneste år har været præget af
en udvikling, hvor antallet af sager fra politiet til anklagemyndigheden over-
stiger antallet af udgående sager, hvilket har medført stigende sagsbunker
og længere sagsbehandlingstid til trods for, at anklagemyndigheden også i
perioden har øget produktiviteten. Dette skal ses i lyset af, at anklagemyn-
digheden ikke i samme grad som politiet er blevet personalemæssigt styr-
ket.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 416: Spm. om at sikre, at anklagemyndigheden under de nuværende forhold kan opfylde kravet om en reduktion af sagsmængden og sagsbehandlingstiden på 20 procent over de næste to år, uden at det går ud over arbejdsmiljøet, til justitsministeren
Mange af vores anklagere har for travlt og får ikke altid den forberedelses-
tid, vejledning og sparring, som deres vigtige erhverv tilsiger. Jeg tager det
meget alvorligt, når en tillidsrepræsentant i bl.a. Berlingskes artikelserie om
forholdene i anklagemyndigheden beskriver et arbejdspres, som går ud over
privatliv og helbred. Det er vigtigt for mig, at der er et ordentligt arbejds-
miljø for alle ansatte på Justitsministeriets koncernområde. Derfor vil an-
klagemyndighedens ressourcesituation også være et af de temaer, som jeg
vil drøfte med Folketingets partier, når vi skal udarbejde en ny flerårsaftale
for politiet og anklagemyndigheden.
Jeg har som led i forberedelserne af drøftelsen igangsat en rekrutterings-,
fastholdelses- og afgangsanalyse, der bl.a. skal belyse alders- og kompeten-
cefordelingen blandt landets anklagere med henblik på at få et klart billede
af, hvordan det står til, og hvad vi kan gøre for at forbedre forholdene.
På den korte bane har jeg fået Folketingets tilslutning til, at anklagemyndig-
heden kan udbetale op til 5 mio. kr. i 2019 i engangsvederlag til medarbej-
derne i anklagemyndigheden. Jeg er fuldt ud bevidst om, at engangsveder-
lag ikke løser den permanente udfordring, som anklagemyndigheden står
over for, men jeg ønsker alligevel, at de medarbejdere i anklagemyndighe-
den, som har ydet en ekstraordinær indsats, skal have en økonomisk aner-
kendelse.
Der henvises afslutningsvist til Justitsministeriets besvarelse af 23. septem-
ber 2019 af spørgsmål nr. 189 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, Ju-
stitsministeriets besvarelse af 26. september 2019 af spørgsmål nr. 245
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg samt Justitsministeriets besvarelse af
15. oktober 2019 af spørgsmål nr. 331 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg.
3