Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090219_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. september 2019
HR-kontoret
Isabella Hinze Glen-
strøm
2019-0030-2448
1205872
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 189 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvordan domfældelsesprocenten opgøres, jf. svar på REU Alm. del - spørgsmål 189, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 189 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan mener ministeren, at de beskrevne forhold i debatind-
lægget ”Anklager hos Københavns Politi: Presset er nu så stort,
at folk sygemelder sig af stress og forlader politiet”, bragt i Ber-
lingske den 27. august 2019, indvirker på retssikkerheden i Dan-
mark, og giver forholdene ministeren anledning til handling?”
Svar:
Landets anklagere yder hver dag en kæmpe indsats for vores allesammens
tryghed og retssikkerhed. Det er derfor bekymrende, når en tillidsrepræsen-
tant for anklagerne ved Københavns Politi beskriver et arbejdspres, der går
ud over anklagernes privatliv og helbred. Det er vigtigt, at der er et ordent-
ligt arbejdsmiljø for alle ansatte på Justitsministeriets koncernområde, og
derfor forventer jeg, at ledelsen i Københavns Politi tager problemet meget
alvorligt.
Det er helt afgørende, at vi har en velfungerende anklagemyndighed, der
kan følge med opgaverne. De seneste år har været præget af en udvikling,
hvor antallet af sager fra politiet til anklagemyndigheden overstiger antallet
af udgående sager, hvilket har medført stigende sagsbunker og længere sags-
behandlingstid til trods for, at anklagemyndigheden også i perioden har øget
produktiviteten. Dette skal ses i lyset af, at anklagemyndigheden ikke i
samme grad som politiet er blevet personalemæssigt styrket. Derfor vil jeg
drøfte med Folketingets partier, hvordan anklagemyndigheden kan styrkes.
Jeg har endvidere besluttet at igangsætte en rekrutterings-, fastholdelses- og
afgangsanalyse, der bl.a. skal belyse alder- og kompetencefordelingen
blandt landets anklagere med henblik på at få et klart billede af, hvordan det
står til, og hvad vi kan gøre for at forbedre forholdene.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, som har indhentet en udtalelse fra Københavns
Politi:
”Københavns Politi modtog den 30. august 2019 et påbud fra
Arbejdstilsynet om, at politikredsen skal sikre, at stor arbejds-
mængde og tidspres ikke forringer de ansattes sikkerhed og
sundhed i advokaturerne hos Københavns Politi, lokalstation
Bellahøj. Påbuddet skal efterkommes senest den 1. juni 2020.
Københavns Politi skal indledningsvis bemærke, at Københavns
Politi tager arbejdsmiljøet i Københavns Politi meget alvorligt
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvordan domfældelsesprocenten opgøres, jf. svar på REU Alm. del - spørgsmål 189, til justitsministeren
og finder det meget beklageligt, at Københavns Politi har mod-
taget et påbud fra Arbejdstilsynet med baggrund i arbejdsmil-
jøet på lokalstation Bellahøj.
De almene advokaturer på lokalstation Bellahøj er tre særskilte
advokaturer: Almen advokatur berigelse, Almen advokatur sær-
lov og Almen advokatur borgernær.
De tre advokaturer blev i forbindelse med en reorganisering af
hele Københavns Politi per 1. oktober 2018 samlet på lokalsta-
tion Bellahøj. Der var flere fordele ved at samle beslægtede ad-
vokaturer ét sted. Man kunne herved blandt andet sikre en mere
jævn sagsbelastning mellem advokaturerne og derved medvirke
til at mindske arbejdspresset for den enkelte medarbejder, lige-
som der kunne opnås et større fagligt og socialt fællesskab for
særligt anklagerfuldmægtige, der er under uddannelse til ankla-
gere.
Det er Københavns Politis vurdering, at den nye organisering er
den rigtige vej til en effektiv og faglig stærk opgavevaretagelse
i de almene advokaturer og til nedbringelse af arbejdspresset for
den enkelte medarbejder. Københavns Politi anerkender imid-
lertid, at effekterne af reorganiseringen ikke er slået fuldt ud
igennem. Det skal bemærkes, at der gennem det seneste halvan-
det år har været en intens berammelse af retsmøder ved de to by-
retter i politikredsen, ligesom der har været en øget tilgang af
sager fra politiet til de tre advokaturer på Bellahøj, som har med-
virket til at øge arbejdspresset.
Københavns Politi har i forbindelse med og efter reorganiserin-
gen indført flere nye arbejdsgange i relation til driften, der har
til formål at understøtte formålet med reorganiseringen. Efter re-
organiseringen har almen advokaturerne endvidere haft konsu-
lentbistand fra Rigsadvokatens Lean enhed, der bl.a. har foreta-
get et review af dele af organiseringen, drift og sagsgange samt
hjulpet med at implementere nye tiltag i relation hertil. Endelig
er der blevet iværksat flere tiltag, der har til hensigt at under-
støtte fagligheden og oplæringen af de mange nye medarbejdere
i kerneopgaven. Der er således iværksat undervisningsforløb og
onboardingforløb for nye medarbejdere, jf. nærmere nedenfor.
Københavns Politi har endvidere iværksat en række initiativer
med tæt inddragelse af tillidsrepræsentanter med henblik på for-
bedring af det psykiske arbejdsmiljø på Station Bellahøj, herun-
der:
1. Konsulent-faciliterede temamøder med ledere og med-
arbejdere i de almene advokaturer som opfølgning på
APV/trivselsmålingen. Temaer som arbejdstid/fleksibi-
litet, tid til opgaverne, retsmøder, understøttelse og sam-
arbejde med de administrative medarbejdere er blevet
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvordan domfældelsesprocenten opgøres, jf. svar på REU Alm. del - spørgsmål 189, til justitsministeren
drøftet. Der er udarbejdet og iværksat lokale handlepla-
ner.
2. Udvidelse af mentorordningen. Med henblik på at lette
mentoropgaven i forhold til de almene advokaturer er
antallet af mentorer forøget. Hver mentor har nu mellem
2-4 mentees. Det bevirker, at mentorerne har bedre tid
til de nyansatte, ligesom de erfarne medarbejdere fra
specialadvokaturerne anvendes i uddannelsesopgaven.
Dette giver endvidere mulighed for, at anklagerfuld-
mægtige med længere anciennitet får et nyt perspektiv
og viden omkring opgaveløsningen.
3. Implementering af faste undervisningsforløb for nye an-
klagerfuldmægtige i anklagemyndighedens kerneopga-
ver inden for de første 6 måneders ansættelse. Undervis-
ningen omfatter bl.a. grundlovsforhør, kendelser, arre-
stantsager, færdsel, afhøring og skriveværksted. Den
første undervisning blev iværksat i juni 2019, og der fo-
religger en undervisningsplan klar for andet halvår af
2019. Undervisningen forestås af erfarne anklagere/se-
nioranklagere fra andre advokaturer.
4. Onboardingforløb for nye anklagerfuldmægtige og er-
farne jurister med bl.a. introprogram, forventningsaf-
stemning om opgaveløsningen, værktøjer mv. Koncep-
tet er færdigt, og det vil blive implementeret i slutningen
af september måned 2019, så det er klar til brug, når Kø-
benhavns Politi får nye medarbejdere i forbindelse med
ansættelsesrunden (forventeligt pr. 1. november 2019)
på Justitsministeriets område.
5. Nedsættelse af en arbejdsgruppe, der har til formål at im-
plementere tiltag, der kan mindske afbrydelser og uro i
hverdagen samt har fokus på omgangstonen og samar-
bejdsformen faggrupperne imellem. Første møde, der
omhandlede omgangstone, fandt sted den 22. august
2019, og næste møde, der havde fokus på forstyrrelser,
blev afholdt den 17. september 2019. Det forventes, at
tiltagene vil blive implementeret primo oktober måned
2019.
6. Udarbejdelse af et koncept for fratrædelsessamtaler med
henblik på at indhente information om baggrunden for,
at medarbejderne fratræder stillingen, og hvad ledelsen
kan gøre for at tiltrække og fastholde (erfarne) medar-
bejdere. Tiltaget er klar til brug.
7. Overvejelse om iværksættelse af supervision for medar-
bejderne med hjælp fra Rigspolitiets Psykologtjeneste.
Tiltaget er endnu ikke igangsat, men Københavns Politi
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvordan domfældelsesprocenten opgøres, jf. svar på REU Alm. del - spørgsmål 189, til justitsministeren
har gode erfaringer hermed fra Særlig Efterforskning
Øst. Der er taget kontakt til psykologtjenesten via Rigs-
advokaten, og Københavns Politi forventer at holde
møde med psykologtjenesten om tiltaget snarest.
8. Iværksættelse af ændringer af driftsstyringen. Dette sker
i samarbejde med konsulenter fra Rigsadvokaten, og
hensigten er at frigive tid for erfarne anklagere. Der er
implementeret en ændring vedrørende visitationen. Med
henblik på at frigøre tid hos senioranklagerne er visita-
tionen således overgået til administrative medarbejdere.
9. Løbende drøftelser i anklagemyndighedens ledelse i Kø-
benhavns Politi det seneste år vedr. arbejdstid og fleksi-
bilitet. Hensigten hermed har blandet andet været at ens-
rette praksis på tværs af advokaturerne. HR-partnerfunk-
tionen og DJØF/FOAN [Foreningen af Offentlige An-
klagere] har været inddraget i disse drøftelser.
10. Omlægning af den nuværende personalesammensæt-
ning, så der fremadrettet ansættes flere erfarne jurister,
mens antallet af mindre erfarne medarbejdere nedjuste-
res. Der forventes at ske en opnormering af seniorankla-
gere i efteråret 2019.
11. Assistanceordning med erfarne medarbejdere der udlå-
nes til lokalstation Bellahøj fra andre advokaturer i Kø-
benhavns Politi. Der har allerede været udlånt en speci-
alanklager i to uger i sommerferien. Hensigten var, at
udlånet skulle have strakt sig over fire uger, men den på-
gældende måtte desværre returnere til advokaturen for
organiseret kriminalitet på grund af sprængningen ved
Skattestyrelsen den 6. august 2019.
12. Afholdelse af informationsmøde samt opfølgende mail
vedr. status på arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø,
herunder anerkendelse af medarbejdernes store indsats.
Umiddelbart efter Arbejdstilsynets besøg i juni 2019, hvor me-
darbejderne bl.a. oplyste, at der pga. arbejdspresset var eksemp-
ler på fejl i anklageskrifter og på frifindelser i sager, der burde
føre til domfældelse, blev der afholdt medarbejdermøder med
alle ansatte, hvor ledelsen understregede vigtigheden af opga-
ven som anklager, herunder iagttagelsen af retsplejelovens § 96.
Herudover blev der iværksat en mere indgående undersøgelse af
udviklingen i domfældelsesprocenterne, herunder på det almene
sagsområde vold (opgjort pr. 29.06.2019). Det kunne i den for-
bindelse konstateres, at domfældelsesprocenten – ud over den
sædvanlige variation – var stabil over årene i Københavns Po-
liti. Analysen viste, at der ikke er en indikation af, at Køben-
5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvordan domfældelsesprocenten opgøres, jf. svar på REU Alm. del - spørgsmål 189, til justitsministeren
havns Politi har en væsentlig forskellig domfældelsesprocent i
forhold til landets øvrige politikredse.
Københavns Politi har endvidere efterfølgende (pr. 26.08.2019)
udarbejdet en opgørelse, der viser domfældelsesprocenten i Kø-
benhavns Politi fordelt på sagsområder for årene 2017-2019.
Københavns Politi har i den forbindelse foretaget en søgning
vedrørende domme, der indeholder 20 eller flere forhold, for så
vidt angår de sagsområder hvor domfældelsesprocenten er lav
(Drab, brand mv., Indbrud, Røveri, Økonomisk kriminalitet og
Øvrig straffelov). Søgningen viser, at der i Københavns Politi i
2019 har været en række domme, hvori der indgår mange for-
hold, og hvor der er sket frifindelse i mange af forholdene. Hvis
der ses bort fra domme, hvori der indgår 20 forhold eller flere i
2017- 2019, ligger domfældelsesprocenten på de aktuelle sags-
områder i 2019 på omtrent samme niveau som for 2018, men
domfældelsesprocenten ligger dog fortsat lidt lavere end i
2017.”
6