Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2092552_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. oktober 2019
Forvaltningsretskontoret
Camilla Brinch Petersen
2019-0030-2664
1255323
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 410 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Anne-Mette Lyhne Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om ministeren finder det rimeligt, at man vægter et estimeret ressourceforbrug højere end den almene interesse i at få belyst et alvorligt retssikkerhedsmæssigt problem, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 410 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der er bestemmelsen om at kunne af-
vise en aktindsigtsanmodning med henvisning til et estimeret
ressourceforbrug ikke primært tænkt anvendt i tilfælde, hvor
ressourceforbruget ikke står mål med formålet med aktindsig-
ten?”
Svar:
Det følger af offentlighedsloven § 7, stk. 1, at enhver som udgangspunkt har
ret til aktindsigt.
Efter offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1, kan behandlingen af en anmod-
ning om aktindsigt dog afslås, i det omfang behandlingen af anmodningen
vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug (ressourceafslag).
Af de specielle bemærkninger til offentlighedsloven § 9, stk. 2, nr. 1 (L 144,
Folketingstidende A, 2012-13, side 72), fremgår, at »[d]et centrale for vur-
deringen af, om behandlingen af en anmodning om aktindsigt vil nødven-
diggøre et – i forhold til ansøgerens interesse i at få indsigt i det konkrete
tilfælde –
uforholdsmæssigt ressourceforbrug,
vil være det forventede tids-
forbrug i forbindelse med den pågældende myndigheds behandling af ak-
tindsigtsanmodningen«. Det fremgår endvidere, at der i den forbindelse må
lægges vægt på, hvor mange sager eller dokumenter anmodningen om ak-
tindsigt vedrører, ligesom der må lægges vægt på, om anmodningen på
grund af dokumenternes og sagernes indhold vil være kompliceret at be-
handle.
Anvendelsen af offentlighedsloven § 9, stk. 2, nr. 1, forudsætter ifølge de
specielle bemærkninger til bestemmelsen, at det samlede tidsforbrug i for-
bindelse med aktindsigtsanmodningens behandling må forventes at over-
stige ca. 25 timer.
En myndighed kan dog kun anvende ressourcebestemmelsen, hvis det for-
ventede ressourceforbrug er
uforholdsmæssigt
set i forhold til ansøgerens
interesse i at få aktindsigt.
Det betyder, at hvis den, der søger om aktindsigt, godtgør en
særlig
inter-
esse i sagerne eller dokumenterne, vil myndigheden som udgangspunkt –
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om ministeren finder det rimeligt, at man vægter et estimeret ressourceforbrug højere end den almene interesse i at få belyst et alvorligt retssikkerhedsmæssigt problem, til justitsministeren
uanset sagens eller dokumenternes omfang – være forpligtet til at behandle
anmodningen.
Det fremgår i den forbindelse af de specielle bemærkninger til offentlig-
hedslovens § 9, stk. 2, nr. 1, at en myndighed kun sjældent vil kunne und-
lade at behandle en anmodning om aktindsigt, der er fremsat af et masseme-
die eller en forsker tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut, da sådanne me-
dier og forskere i almindelighed må antages at have en særlig interesse i ak-
tindsigten.
Men også andre end massemedier mv. vil kunne have en særlig interesse i
at få aktindsigt. F.eks. kan interessen i at indsamle oplysninger til brug for
en verserende retssag, som ansøgeren er involveret i, være »særlig«. Selv
hvor der foreligger en særlig interesse, er det dog ikke udelukket, at der med-
deles afslag med henvisning til ressourceforbruget, jf. Mohammad Ahsan,
Offentlighedsloven med kommentarer, side 218.
Hvis der meddeles ressourceafslag over for personer med en sådan interesse
– f.eks. journalister tilknyttet et massemedie – følger det af praksis fra Fol-
ketingets Ombudsmand, at det i hvert fald kræver et ressourceforbrug, der
er væsentligt større end ca. 25 timer. Der henvises herved til ombudsman-
dens udtalelse i FOB 2016-23, hvor ombudsmanden ikke fandt grundlag for
at kritisere, at der blev givet et ressourceafslag i en konkret sag, hvor tids-
forbruget blev skønnet til over 60 timer (svarende til mere end 8 fulde ar-
bejdsdage), idet ombudsmanden herved også lagde vægt på andre omstæn-
digheder i sagen.
Samtidig følger det af de specielle bemærkninger til offentlighedslovens §
9, stk. 2, nr. 1, at afslag på aktindsigt med henvisning til ressourceforbruget
meget ofte ikke bør være den første reaktion på en anmodning om aktind-
sigt. Myndigheden bør i første række indlede en dialog med den aktindsigts-
søgende med henblik på at få afgrænset og konkretiseret anmodningen, så-
ledes at et eventuelt ressourceproblem ikke længere foreligger.
3