Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090185_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
Sikkerhedskontoret
Maja Elkjær Tarpgård
2019-0030-2685
1242929
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 407 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Nicholas Rahui Webster Rømer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm., om PET ikke offentligt kan lægge deres agentvirksomhed frem, og om Tilsynet for efterretningstjenesterne (TET) bør udvides, så det fører kontrol med denne virksomhed, således at offentligheden kan vide, at den foregår indenfor rammerne af lovgivningen., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 407 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Idet spørgeren anerkender, at PET ikke offentligt kan lægge de-
res agentvirksomhed frem, bedes ministeren kommentere på,
om Tilsynet for efterretningstjenesterne (TET) bør udvides, så
det fører kontrol med denne virksomhed, således at offentlighe-
den kan vide, at den foregår indenfor rammerne af lovgivnin-
gen.”
Svar:
Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) er et særligt uafhængigt kon-
trolorgan, der fører legalitetskontrol med, at bl.a. Politiets Efterretningstje-
neste (PET) behandler oplysninger om fysiske og juridiske personer i over-
ensstemmelse med lovgivningen. TET udøver sine funktioner i fuld uafhæn-
gighed og er ikke undergivet tjenestebefalinger fra Justitsministeriet eller
andre administrative myndigheder med hensyn til udøvelsen af sin virksom-
hed.
TET spiller således en vigtig rolle i vores demokratiske samfund og er med
til at sikre, at der bliver ført et ordentligt og grundigt tilsyn med bl.a. PET.
Justitsministeriet er ved at udarbejde en rapport om erfaringerne med loven
om Politiets Efterretningstjeneste (PET-loven) med bidrag fra bl.a. PET,
TET og uafhængige efterretningseksperter. I rapporten vil der blive samlet
op på de væsentligste erfaringer med PET-loven, der trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2014, herunder erfaringerne i forhold til TET.
Det bemærkes i øvrigt, at der ved lov om etablering af et udvalg om forsva-
rets og politiets efterretningstjenester (UET-loven), jf. lovbekendtgørelse nr.
937 af 26. august 2014, er der etableret et særligt udvalg om forsvarets og
politiets efterretningstjenester i Folketinget med det formål at have indse-
ende med efterretningstjenesterne, jf. lovens § 1, stk. 1.
UET-lovens § 2 indeholder bestemmelser om regeringens orientering og un-
derretning af udvalget. Det fremgår bl.a. heraf, at regeringen holder udval-
get orienteret om væsentlige omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter
eller vedrørende udenrigspolitiske spørgsmål, som er af betydning for efter-
retningstjenesternes virksomhed, og at regeringen på udvalgets anmodning
giver udvalget oplysninger om efterretningstjenesternes virksomhed. Ud-
valget kan enten mundtligt eller skriftligt over for regeringen tilkendegive
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm., om PET ikke offentligt kan lægge deres agentvirksomhed frem, og om Tilsynet for efterretningstjenesterne (TET) bør udvides, så det fører kontrol med denne virksomhed, således at offentligheden kan vide, at den foregår indenfor rammerne af lovgivningen., til justitsministeren
sin opfattelse vedrørende de spørgsmål, som tages under behandling i ud-
valget, jf. lovens § 3.
3