Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2093004_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. oktober 2019
Sikkerhedskontoret
Katrine Holst
2019-0030-2672
1242627
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 393 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Inger Støjberg (V).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om at redegøre for årsagen til, at skiftende justitsministre i Helle Thorning-Schmidt-regeringen ikke gjorde som daværende justitsminister Søren Pind og nedsatte en særlige indsatsgruppe bestående af Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Københavns Politi, Statsadvokaten i København og Politiets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at der kun blev gennemført ét lovgiv-
ningsinitiativ i Helle Thornings-Schmidts regeringsperiode for
at stoppe de fremmedkrigere, der rejste fra Danmark til Sy-
rien/Irak for at tilslutte sig militante islamistiske grupper? Og
mener ministeren, at det ene lovgivningsinitiativ var tilstrække-
ligt til at stoppe de fremmedkrigere, der bl.a. ønskede at tilslutte
sig Islamisk Stat?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at den daværende SR-regering tog flere væsentlige initiati-
ver til lovgivning målrettet fremmedkrigere, der udrejste fra Danmark.
Den 8. oktober 2014 anmodede den daværende justitsminister Straffelovrå-
det om at behandle et kommissorium om deltagelse i og hvervning til væb-
nede konflikter i udlandet mv., herunder vurdere, om de gældende regler i
straffeloven udgjorde et tilstrækkeligt værn i forhold til at modvirke delta-
gelse i væbnede konflikter i udlandet, samt foreslå eventuelle strafferetlige
tiltag, som kunne styrke indsatsen på området.
Den 12. januar 2015 anmodede den daværende justitsminister endvidere
Straffelovrådet om at afgive en deludtalelse om spørgsmålet om deltagelse
i og hvervning til væbnede konflikter i udlandet, som den danske stat er part
i (landsforrædderi).
Som det fremgår af kommissoriet af 8. oktober 2014 for Straffelovrådets ar-
bejde, var det vigtigt for den daværende regering løbende at være opmærk-
som på, om det danske samfund har et effektivt værn mod terrorisme, her-
under med tilstrækkelige muligheder for at sætte ind over for radikalisering
og ekstremisme, der kan lede til terrorhandlinger her i landet. Arbejdet blev
igangsat i lyset af en række sager om vold, brandattentater, terrorplanlæg-
ning og det bekymrende antal unge, som tilsluttede sig internationale ekstre-
mistiske organisationer for at deltage i væbnede konflikter i udlandet.
Straffelovrådets arbejde dannede bl.a. baggrund for det lovforslag, der efter
regeringsskiftet blev fremsat den 4. maj 2016 af den daværende justitsmini-
ster, hvor særligt den nye bestemmelse om indrejse- og opholdsforbud i
visse konfliktområder i straffelovens § 114 j blev indført. Som bekendt er
formålet med den bestemmelse at gøre det lettere at straffe personer, der in-
drejser og opholder sig i et konfliktområde for at deltage i en væbnet kon-
flikt for eksempelvis en terrororganisation. Der vil således ikke – som til-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om at redegøre for årsagen til, at skiftende justitsministre i Helle Thorning-Schmidt-regeringen ikke gjorde som daværende justitsminister Søren Pind og nedsatte en særlige indsatsgruppe bestående af Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Københavns Politi, Statsadvokaten i København og Politiets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
fældet var tidligere – være behov for at føre bevis for, at de pågældende har
overtrådt eksempelvis straffelovens terrorbestemmelser. Det vil være til-
strækkeligt, at der kan føres bevis for, at den pågældende uden tilladelse er
indrejst eller har opholdt sig i det pågældende område.
Den daværende justitsminister fremsatte den 27. december 2014 et lovfor-
slag, der bl.a. har givet politiet beføjelse til at nægte at udstede pas eller ind-
drage et allerede udstedt pas og meddele udrejseforbud til danske statsbor-
gere, der har til hensigt at udrejse for at deltage i en væbnet konflikt i udlan-
det. Det vil samtidig kunne få opholdsretslige konsekvenser for herboende
udlændinge, hvis de deltager i en væbnet konflikt i udlandet. Lovforslaget
blev vedtaget den 19. februar 2015.
Herudover iværksatte SR-regeringen efter terrorangrebene i Paris i januar
2015 et gennemsyn af de redskaber, som danske myndigheder råder over.
Bl.a. politiet og PET vurderede, hvilke redskaber og ressourcer der var be-
hov for i forhold til udviklingen i terrortruslen mod Danmark. På den bag-
grund præsenterede regeringen den 19. februar 2015 udspillet
Et stærkt
værn mod terror – 12 nye tiltag mod terror.
Formålet med udspillet var at
sikre, at Danmark har et stærkt værn mod terror, og der blev afsat 200 mio.
kr. i perioden 2015-2018 til politiets og PET’s beredskab og overvågning af
kriminelle miljøer og enkeltpersoner, og til PET’s kapacitet til at analysere
og bearbejde indhentede efterretninger og følge udviklingen i det generelle
trusselsbillede. Der blev desuden afsat ca. 150 mio. kr. i perioden 2015-2018
til øget it og analysekapacitet hos politiet og PET.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 400 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
3