Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2092918_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. oktober 2019
Sikkerhedskontoret
Katrine Holst
2019-0030-2680
1242717
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 401 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Inger Støjberg (V).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om, hvordan det sikres, at kommunerne tager de nødvendige forholdsregler over for fremmedkrigere, der vender tilbage til Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 401 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at kommu-
nerne tager de nødvendige forholdsregler over for fremmedkri-
gere, der vender tilbage til Danmark, herunder træffer beslut-
ning om, at der skal iværksættes f.eks. beskæftigelsesrettede el-
ler sociale tiltag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Den danske tilgang til forebyggelse og resocialisering er baseret på
et bredt tværsektorielt myndighedssamarbejde, som involverer både
lokale og nationale myndigheder, og forskellige indsatser adresserer
forskellige målgrupper.
Modellen er bygget op omkring et tæt samarbejde mellem navnlig
kommunerne, politiet og PET. Andre aktører, f.eks. psykiatrien og kri-
minalforsorgen, kan inddrages efter behov.
Det betyder konkret, at modellen kan anvendes, f.eks. når radikalise-
rede personer enten ikke kan straffes, eller når de har udstået deres
straf. Det gælder også fremmedkrigere.
Beslutningen om, hvorvidt der skal sættes en indsats i værk – og i gi-
vet fald hvilken – ligger altid hos den relevante myndighed. Det bety-
der, at det er op til kommunen at iværksætte beskæftigelsesrettede el-
ler sociale tiltag.
Der er etableret et kriminalpræventivt samarbejdsforum mellem kom-
muner og politi, såkaldte infohuse, i landets 12 politikredse. I infohu-
sene drøftes både generelle udfordringer med radikalisering og erfa-
ringer fra konkrete sager, og det kan aftales, hvordan sagerne håndte-
res i et samarbejde mellem den enkelte kommune og politikredsen.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration under Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet rådgiver kommunerne i forhold til
tilrettelæggelse og organisering af indsatser.
PET foretager opkvalificering af medarbejdere, der håndterer sager
vedrørende radikalisering, og kan rådgive og bistå politikredsene i de
konkrete sager. Herudover driver PET en exit-indsats målrettet perso-
ner, som allerede er radikaliseret og del af et ekstremistisk miljø.
PET’s exit-indsats er via politikredsene og infohusene tæt koblet til
kommunernes socialfaglige og resocialiserende indsats, som kan un-
derstøtte en persons exit.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om, hvordan det sikres, at kommunerne tager de nødvendige forholdsregler over for fremmedkrigere, der vender tilbage til Danmark, til justitsministeren
PET kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse besvare
mere generelle spørgsmål om PET’s arbejdsmetoder, spørgsmål om
konkrete indsatser og spørgsmål om nærmere oplysninger, som PET
måtte være i besiddelse af. PET kan således ikke oplyse, hvilket kend-
skab PET har til personer, som er rejst til Danmark fra konfliktzonen,
og hvilke tiltag PET eller andre myndigheder konkrete har foretaget
sig, herunder med henblik på forebyggelse og resocialisering.”
3