Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2093835_0001.png
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0002.png
Indhold
Mission og vision
Politiets kerneopgaver
Strategiske pejlemærker
Én sammenhængende koncern
Et borgernært politi
Fokus på organiseret kriminalitet
Et effektivt og moderne dansk politi
2
3
4
4
4
5
5
Mål for 2019
Gyldighedsperiode, opfølgning og påtegning
6
12
1
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0003.png
Mission og vision
Justitsministeriet består af departementet og en række underliggende myndigheder, herunder politiet.
Justitsministeren er øverste chef og ansvarlig for ministerområdet. Myndighederne arbejder for og
samarbejder om at realisere Justitsministeriets koncerns mission og vision:
MISSION
Justitsministeriet sikrer, at Danmark er et
trygt og sikkert samfund.
Justitsministeriet er garant for retsstatens
grundlæggende principper.
VISION
Justitsministeriet skal levere højt kvalificeret
problemløsning, der understøtter regerin-
gens mål.
Justitsministeriet skal agere som én koncern,
der sikrer helhedstænkning og effektivitet på
tværs af hele retsområdet.
Justitsministeriet skal være en åben og ser-
viceorienteret samarbejdspartner, der bidra-
ger rettidigt og brugbart.
Politiet har ansvaret for at sikre lov og orden i Danmark, Grønland og på Færøerne. Fastlæggelsen af
opgavevaretagelsen tager udgangspunkt i Justitsministeriets koncerns mission og vision samt i poli-
tiets og anklagemyndighedens fælles mission og vision.
Politiet skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet. Politiet skal samtidig sørge for,
at alle sager bliver behandlet med objektivitet, uafhængighed, integritet samt med fokus på kvalitet
og effektivitet. Politiet og anklagemyndigheden arbejder således i tæt samarbejde for, at befolkningen
er og føler sig tryg og sikker.
Justitsministeren er politiets øverste ansvarlige. Rigspolitiet har ansvaret for Danmarks 12 politi-
kredse samt for politiet i Grønland og på Færøerne. Det er Rigspolitiets opgave at understøtte justits-
ministeren samt sætte retning for hele dansk politi
det vil sige formulere strategier, understøtte
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
arbejdet i politikredsene og koordinere politiets arbejde på landsplan samt føre tilsyn med politikred-
senes opgavevaretagelse.
Rigspolitiet ledes af rigspolitichefen og er organiseret i fire overordnede områder: Politiområdet,
Koncernstyring, Koncern IT og Koncern HR. Herudover er Politiets Efterretningstjeneste organiseret
som en del af Rigspolitiet.
For at politiet kan bidrage til at realisere regeringens retspolitiske mål samt Justitsministeriets over-
ordnede mission og vision, kræves et stærkt samarbejde på tværs af myndighederne i straffesagskæ-
den. Samarbejdet har til formål at sikre helhedstænkning og øge værdien af både politiets og andre
myndigheders indsatser. Et stærkt koncernfælles samarbejde mellem myndighederne giver således de
bedste muligheder for at sikre, at borgerne i Danmark også fremadrettet kan leve i et trygt og sikkert
samfund. Borgerne er derfor i centrum for politiets opgaveløsning, og politiet vil arbejde for, at bor-
gerne altid mødes med åbenhed, respekt og professionalisme.
Politiets kerneopgaver
Forebyggelse
Politiet skal
forebygge
strafbare forhold, forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt farer for
enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed, herunder radikalisering og terror. Politiet ser det som sin
fornemmeste opgave at handle, før det går galt. Effektiv forebyggelse er en opgave, som politiet ofte
kun kan løse i samarbejde med andre offentlige og private aktører, herunder borgere og virksomheder,
og som forudsætter et længerevarende engagement.
Afværge farer
Politiet skal
afværge
farer for forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt farer for enkeltperso-
ners og den offentlige sikkerhed. Politiet skal kunne træde til og afværge faren og yde borgerne bi-
stand. Borgerne skal føle, at politiet er der, når de har brug for det. Det er en opgave, som bl.a. kræver
et velfungerende og fleksibelt beredskab, der kan reagere hurtigt.
Efterforskning og sagsbehandling
Politiet skal bringe strafbar virksomhed til
ophør
samt
efterforske
og
forfølge
strafbare forhold. Poli-
tiet skal følge op og være konsekvente, så der sikres en hurtig og korrekt efterforskning. Denne op-
gave er en helt central del af straffesagskæden og dermed et omdrejningspunkt for retshåndhævelsen
i Danmark. For borgeren
offer eller sigtet/tiltalt
er det underordnet om sagsbehandlingen foregår
hos politiet, anklagemyndigheden, domstolene eller kriminalforsorgen. Derfor er retshåndhævelse på
tværs af straffesagskæden et fokusområde for politiet på linje med hele Justitsministeriets koncern.
Udføre kontrol og tilsyn
Politiet har en række kontrol-, tilsyns-, og myndighedsopgaver, som følger af lovgivningen eller i
øvrigt har en naturlig tilknytning til politiets virksomhed. Politiet er en samarbejdende myndighed,
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
der tager et medansvar for at sikre, at andre dele af samfundet kan fungere til gavn for borgere og
virksomheder i Danmark.
Strategiske pejlemærker
Politiets strategiske arbejde, der tager afsæt i at indfri Justitsministeriets koncerns mission og vision
samt politiets og anklagemyndighedens fælles mission og vision, er i 2019 udmøntet i fire strategiske
pejlemærker.
Mål- og resultatplanen for politiet er koordineret med mål- og resultatplanen for anklagemyndighe-
den. De to planer udgør tilsammen det samlede styringsgrundlag for politiet og anklagemyndigheden
i 2019 og understøtter det fælles arbejde med at udmønte ambitionerne i de to myndigheders mission
og vision.
Justitsministeriets overordnede mission og vision og politiets mål- og resultatplan for 2019 under-
støttes yderligere af politiets flerårige virksomhedsstrategi, der sætter retningen for et borgernært,
proaktivt, pålideligt, effektivt og samarbejdende politi.
Én sammenhængende koncern
Politiet vil i samarbejde med de øvrige myndigheder på retsområdet bidrage til at styrke helhedstænk-
ningen, den samlede kvalitet og effektivitet i straffesagskæden og medvirke til at digitalisere straffe-
sagsbehandlingen på tværs af myndighederne.
Politiet vil styrke det ledelsesmæssige fokus på tværgående samarbejde og helhedssyn og øge den
samlede evne til at gennemføre og implementere udviklings- og forandringstiltag på tværs af koncer-
nen.
Politiet vil sammen med de andre myndigheder i straffesagskæden bidrage til et styrket koncernfokus
på personfarlig kriminalitet, herunder nedbringe sagsbehandlingstiden i sager om vold, voldtægt og
våben.
Som led heri skal politiet sikre en hurtig og korrekt efterforskning og arbejde for, at borgerne mødes
af et effektivt politi, der følger op på sagerne og er konsekvente.
Et borgernært politi
Politiet forebygger og bekæmper den kriminalitet, der rammer borgeren i hverdagen, herunder vold
og indbrud. Samtidig skal politiet opretholde et stærkt og effektivt beredskab, der er klar til at møde
borgerne, når der er behov for det. Det forudsætter, at der opretholdes et vedvarende fokus på operativ
parathed og effektivt samarbejde på tværs af kredsene.
Politiet vil i de kommende år styrke fokus både på bekæmpelse af den borgernære og personfarlige
kriminalitet, men også på en række andre initiativer, der skal medvirke til at understøtte befolkningens
tryghed og forebygge kriminalitet, herunder særligt blandt unge.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
Det er i den forbindelse vigtigt, at borgerne møder et professionelt, tilgængeligt og serviceorienteret
politi, uanset hvor, hvordan og hvornår borgerne er i kontakt med politiet. Politiet arbejder for, at
borgerne har adgang til en god og korrekt politibetjening, der sikrer at politiet er nemt tilgængelige
og synlige, både i hverdagen og når borgerne udsættes for kriminalitet eller ulykker.
For at sikre et professionelt, tilgængeligt og serviceorienteret politi iværksætter politiet en række ini-
tiativer for at forbedre de borgervendte aktiviteter. Ligeledes vil politiet understøtte borgernes tryghed
gennem en forstærket indsats mod ungdomskriminalitet.
Fokus på organiseret kriminalitet
Det er en central opgave for politiet at bekæmpe den organiserede og grænseoverskridende krimina-
litet. I den forbindelse er det også vigtigt, at politiet er proaktivt og handler, før det går galt.
Politiet vil arbejde for, at den forebyggende indsats bliver prioriteret højt. Forebyggelse af f.eks. nye
bandekonflikter kan forudsætte en flerårig tidshorisont. Samtidig skal politiet fortsat have et målrettet
og strategisk fokus på at forstyrre og reducere bandekriminaliteten og bandegrupperingernes negative
samfundspåvirkning, både gennem en konsekvent efterforskning og retsforfølgning, men også gen-
nem en styrkelse af den langsigtede og analysebaserede indsats mod de kriminelle miljøer. Politiet
vil derudover styrke indsatsen i forhold til forebyggelse og efterforskning af it-relateret kriminalitet,
deriblandt økonomisk kriminalitet, som fortsat er i vækst.
Ligeledes vil politiet have et stærkt fokus på at gennemføre særlige politiindsatser mod udrejsende
kriminelle i grænseegnene i Sønderjylland og på Lolland-Falster.
Et effektivt og moderne dansk politi
Et moderne, effektivt og omstillingsparat politi er en forudsætning for, at politiet kan bekæmpe kri-
minalitet, der skaber utryghed og usikkerhed i samfundet. Politiet vil fokusere på optimering af ker-
neopgaverne og have særligt fokus på at udnytte forbedringsmuligheder, der kan opnås gennem digi-
talisering og stordriftsfordele. Samtidig er der behov for et kontinuerligt fokus på at understøtte en
god forvaltningskultur samt sikre effektiv driftsstyring og sagsbehandling.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0007.png
Mål for 2019
Én sammenhængende koncern (vægt: 30 pct.)
Politiet spiller en vigtig rolle i det flerårige koncernfælles arbejde med at få nedbragt sagsbehand-
lingstiden i straffesager. En tværgående analyse af straffesagskæden har identificeret en række initi-
ativer, som har til formål markant at nedbringe sagsbehandlingstiden. Det kræver både en indsats af
politiet og en fælles indsats af myndighederne på tværs af straffesagskæden.
Derudover skal der bygges videre på det sidste års fremskridt i forhold til de politisk fastsatte mål for
sagsbehandlingstiden i sager om vold, voldtægt og våben (VVV-sager) med henblik på forbedret
målopfyldelse i 2019.
Mål 1: Effektiv sagsbehandling af straffesager på tværs af myndighederne i straf-
fesagskæden
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager
1
, hvor tiltalte idømmes ubetinget frihedsstraf
og påbegynder afsoning i 2019, skal være faldet med 10 pct. i 2019 (ca. 30 dage) ift. den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid i 2016.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til sigtelse for straffesager (ekskl. færd-
sel) skal i 2019 være faldet med 10 pct. (ca. 8 dage) ift. den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
i 2018.
Politiet og anklagemyndigheden skal i 2019 overholde de fastsatte frister for VVV-sager i
mindst 75 pct. af sagerne.
2
Politiet skal i 2019 reducere beholdningen af straffesager uden sigtelse (ekskl. færdsel) med 5
pct. i forhold til udgangen af 2018, uden at den gennemsnitlige alder på beholdningen stiger i
forhold til udgangen af 2018.
3
Politiet skal i 2019 reducere beholdningen af straffesager med sigtelse uden tiltale (ekskl. færd-
sel) i politiet med 5 pct. i forhold til udgangen af 2018, samtidig med at den gennemsnitlige
alder på beholdningen ikke stiger i forhold til udgangen af 2018.
4
Vægt
10 pct.
5 pct.
5 pct.
5 pct.
5 pct.
Et borgernært politi (vægt: 25 pct.)
Politiet er til for borgerne. Når borgerne har været udsat for kriminalitet, eller hvis de har været in-
volveret i en ulykke, skal de møde et professionelt og serviceorienteret politi. Med henblik på at
understøtte en god borgerservice er der, som led i implementeringen af regeringens initiativpakke
1
2
Sager opgøres på hovedforholdsniveau.
Resultatkravet opgøres efter samme opgørelsesmetode, som benyttes i redegørelsen til Folketingets Retsudvalg i 2018
om sagsbehandlingstiden for sager om vold, voldtægt og våben. Resultatkravet indgår også i anklagemyndighedens mål-
og resultatplan for 2019.
3
Baseline og løbende opgørelser sker på baggrund af dynamiske opgørelser.
4
Baseline og løbende opgørelser sker på baggrund af dynamiske opgørelser.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0008.png
”Nærhed og Tryghed”, derfor i 2019 fastlagt et mål
om at forbedre ulykkes- og kriminalitetsramte
borgeres tilfredshed med politiets betjening. Det handler om at sikre, at der bliver fulgt op; at de
borgere, som har været udsat for kriminalitet eller hændelser, som er utryghedsskabende, enten via
telefonisk eller personlig kontakt oplever, at politiet er der for dem.
I forlængelse af regeringens ungdomskriminalitetspakke i 2018 vil politiet styrke indsatsen mod ung-
domskriminalitet markant. Som led heri oprettes der et ungdomskriminalitetsnævn, som kan fastsætte
en straksreaktion af opdragende og genoprettende karakter over for unge lovovertrædere mellem 10-
14 år, ligesom unge mellem 15-17 år kan henvises til nævnet efter den almindelige straffesagsbe-
handling. Nævnet skal behandle sagerne hurtigt og effektivt for at signalere en tydelig sammenhæng
mellem den kriminelle handling og samfundets reaktion, og i den forbindelse er der fastsat frister for
politiets sagsbehandling.
Indbrud i privat beboelse er til stor gene og bekymring for borgerne, og fortsat et landsdækkende
problem. Politiet har gennem flere år arbejdet målrettet for at reducere antallet af indbrud i privat
beboelse, og der er sket store fremskridt. Antallet af anmeldelser om indbrud er således faldet med
knap 20.000 fra 48.745 i 2009 til 29.167 i 2017 svarende til et fald i antal anmeldelser på 40 pct. Der
er opnået gode resultater på indbrudsområdet, og den udvikling skal fortsætte de kommende år.
Mål 2: Styrket indsats for ulykkes- og kriminalitetsramte borgeres tilfredshed
med politiet
I forlængelse af justitsministerens udspil om nærhed og tryghed skal ulykkes- og kriminalitets-
ramte borgeres tilfredshed med politiets betjening forbedres over en treårig periode fra 2018-
2020. I 2019 skal niveauet for tilfredshed med politiets betjening forbedres i forhold til 2018
5
,
hvor 67,6 pct. af de ulykkes- og kriminalitetsramte borgere var tilfredse med politiets betjening.
Målet er, at mindst 70 pct. af de ulykkes- og kriminalitetsramte borgere er tilfredse med politiet
i 2019, og at tilfredsheden med politiet stiger til 80 pct. i 2020.
Vægt
10 pct.
Mål 3: Effektiv implementering af ungdomskriminalitetsreform
Henvisning af sager vedrørende 10-14-årige til ungekriminalitetsnævnet skal være sket inden
for fristen på 10 dage i 75 pct. af sagerne, med henblik på at opfylde fristen i 80 pct. af sagerne
i 2020.
Vægt
5 pct.
5
Politiet skal i 2019
forbedre andelen af personer, der svarer ”tilfreds” eller ”meget tilfreds” med politiet i forbindelse
med, at borgeren har været udsat for en forbrydelse eller været involveret i eller overværet en ulykke samt i den forbindelse
været i kontakt med politiet inden for de seneste 12 måneder.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0009.png
Sager om 15-17-årige i fast track-ordningen for ungdomskriminalitet skal være gennemført
inden for de fastsatte frister i mindst 75 pct. af sagerne, med henblik på at opfylde fristerne i
80 pct. af sagerne i 2020.
5 pct.
Mål 4: Bekæmpelse af indbrud
Antallet af anmeldelser om indbrud i privat beboelse skal i 2019 være faldet med mindst 1 pct.
på landsplan i forhold til 2018, med henblik på at antallet falder yderligere i 2020
6
.
Vægt
5 pct.
Fokus på organiseret kriminalitet (vægt: 22,5 pct.)
Politiet prioriterer særligt at bekæmpe og forebygge den kriminalitet, der rammer borgerne i hverda-
gen, og som opleves som utryghedsskabende, herunder organiseret kriminalitet. Den organiserede
kriminalitet, der udspringer af bandemiljøet, er et væsentligt problem for det danske samfund. Derfor
vil politiet i 2019 fortsat sætte massivt og bredt ind over for de bandegrupperinger, der skaber utryg-
hed i befolkningen gennem deres kriminalitet samt indbyrdes konflikter og opgør.
Den 3. december 2018 blev det landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK)
etableret. Med etableringen af LCIK dedikeres personale til at foretage den indledende efterforskning
af sager om it-relateret økonomisk kriminalitet, hvilket skal styrke indsatsen på området, herunder
borger- og virksomhedsbetjeningen samt forebyggelsesindsatsen. LCIK skal visitere og sikre en pro-
fessionel overlevering af sagspakker til politikredsene, som skal foretage den videre efterforskning af
sagerne. Dette skal sikre en højere grad af kvalitet og ensartethed i sagerne om it-kriminalitet, som
skal bidrage til en højere grad af effektivitet i straffesagsbehandlingen.
Politiet vil skabe mere tryghed og sikkerhed for danskerne. Derfor prioriterer politiet en øget politiind-
sats særligt rettet mod omrejsende kriminelle, som står bag berigelseskriminalitet, herunder indbrud,
tyveri og bedrageri i Danmark. Som led i bekæmpelsen af omrejsende kriminelle vil politiet gennemføre
særlige politiindsatser målrettet mod de personer, som er indrejst i Danmark med henblik på at fragte
tyvekoster ud af landet i de grænsenære områder i Sønderjylland og Lolland-Falster.
6
Ambitionsniveauet for reduktionen i 2019 afspejler vedtagelsen af en ny selvstændig indbrudsbestemmelse, der nu
omfatter en række sager, som før 1. januar
2018 blev registreret som tyveri eller tricktyveri. Mens antallet af ”traditio-
nelle” indbrud i privat beboelse falder, udlignes denne reduktion idet antallet af tyveri og tricktyveri, som før 2018 ikke
var en del af indbrudsdefinitionen, nu indgår i definitionen. Politiet har forsøgt at isolere effekten af den nye indbruds-
bestemmelse og beregnet, at der var op mod 24 pct. flere anmeldelser om indbrud i privat beboelse samlet set i 2. og 3.
kvartal 2018 alene på grund af den nye indbrudsbestemmelse. Så mens antallet af indbrud fortsat falder, er faldet nu
aftagende.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0010.png
Mål 5: Bekæmpelse af bandekriminalitet
Politiet skal foretage en konsekvent efterforskning og retsforfølgning af bandemedlemmer.
Derfor skal der i gennemsnit i 2019 være fængslet 400 registrerede bandemedlemmer
7
.
Vægt
10 pct.
Mål 6: Fokus på økonomisk kriminalitet
Det landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) skal i 1. halvår 2019
i samarbejde med politikredsene evaluere overleveringen af sagspakker til politikredsene og
foretage eventuelle tilpasninger. Dette med henblik på at opnå en højere kvalitet, ensartethed
og effektivitet i straffesagsbehandlingen, som måles ved at sigtelsesprocenten i sagspakkerne i
2. halvår 2019 er mere end 50 pct.
Vægt
7,5 pct.
Mål 7: Særlig politiindsats mod udrejsende kriminelle
Politiet skal samlet set i 2019 gennemføre seks særlige politiindsatser mod udrejsende krimi-
nelle i de grænsenære områder i Sønderjylland og på Lolland-Falster.
Vægt
5 pct.
Et effektivt og moderne dansk politi (vægt: 22,5 pct.)
Politiet bygger som den øvrige offentlige sektor på værdier som åbenhed, demokrati, retssikkerhed,
integritet, uvildighed, saglighed, habilitet og loyalitet. Samtidig forventes det, at politiet varetager
opgaveløsningen effektivt og med en høj kvalitet.
Politiet løser mange forskellige opgaver, herunder opgaver i beredskabet, servicecentrene og i for-
bindelse med efterforskning. Fælles for disse opgaver er, at borgerne skal have en kompetent, ordent-
lig og hensynsfuld behandling med udgangspunkt i de ovennævnte værdier. Dette sammen med ef-
terlevelsen af kravet om lovmæssig forvaltning er grundlæggende forudsætninger for, at borgerne kan
have tillid til politiet.
Med henblik på at sikre, at organisationskulturen og adfærden i politiet er forenelig med de ovenfor
nævnte værdier samt en god forvaltningskultur, gennemfører politiet i 2019 en række initiativer, her-
under opfølgning på Tibet-redegørelsen og drøftelser med rådgivende paneler med fokus på blandt
andet danskernes tillid til politiet.
7
Med bandemedlemmer menes her medlemmer af både rocker- og bandegrupperinger, der er registreret i Politiets Efter-
forskningsstøttedatabase (PED).
9
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0011.png
I regi af Justitsministeriets fokus på god forvaltningskultur skærpes fokus på borgernes anmodninger
om aktindsigt og herunder overholdelse af de fastsatte frister i offentlighedsloven. Justitsministeriets
underliggende styrelser skal således bidrage til, at Justitsministeriet kan besvare aktindsigtsanmod-
ninger rettidigt. Derfor fastsættes der også et resultatkrav for Rigspolitiet om overholdelse af frister
til Justitsministeriet.
For at sikre at myndighederne i Justitsministeriets koncern opbevarer, håndterer og behandler data på
en korrekt og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde gennemføres en tilbundsgående undersøgelse, der
skal kortlægge praksis for opbevaring og sletning af data og analysere it-sikkerheden hos de enkelte
myndigheder. Politiet skal i 2019 understøtte gennemførelsen af dette arbejde, der skal sikre, at myn-
dighederne passer på borgernes data.
Mål 8: God forvaltningskultur
Vægt
Politiet skal forholde sig kritisk til egen virksomhed, samt organisationskultur og adfærd for
herigennem løbende at sikre, at politiet til hver en tid handler i overensstemmelse med de prin-
cipper og værdier, som er bærende for et demokratisk retssamfund. Konkret vil politiet:
-
Følge op på de handlingsplaner, som alle dele af politiet (kredse og Rigspolitiet) udar-
bejder som opfølgning på Tibet-redegørelsen. Opfølgningen munder ud i en status,
som drøftes i Rigspolitiets Koncernledelse medio 2019
Gennemføre drøftelser med mindst to rådgivende paneler, hvor eksterne giver politiet
feedback på både befolkningens oplevelse af tillid og på opgavevaretagelse. Det første
rådgivende panel tager afsæt i Tryghedsundersøgelsen for 2018, med særlig fokus på
danskernes tillid til politiet
Gennemføre mindst to dialogsessioner i Rigspolitiets Koncernledelse, hvor offentlige
meningsdannere udfordrer politiets koncernledelse med udgangspunkt i emner, som er
relevante for politiets organisationskultur og adfærd
-
7,5 pct.
-
Formålet med initiativerne er at fastholde et fælles ledelsesmæssigt fokus på politiets organi-
sationskultur og adfærd, for derigennem at sikre, at borgerne også fremover har tillid til dansk
politi.
Mål 9: Rettidig sagsbehandling i aktindsigtsager
Politiet skal afgive bidrag til Justitsministeriet inden for høringsfristen i 90 pct. af alle høringer
over aktindsigtssager, som fremsendes efter den 1. januar 2019.
Vægt
5 pct.
10
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0012.png
Mål 10: Styrket informations- og datasikkerhed
I forbindelse med Justitsministeriets undersøgelse om datasikkerhed skal kortlægning i forbin-
delse med hovedundersøgelsen være færdiggjort ved udløbet af 3. kvartal 2019.
Implementering af den handlingsplan, som myndigheden har udarbejdet i forbindelse med Di-
gitaliseringsstyrelsens ISO 27001-modenhedsmåling, skal være gennemført for de tiltag, der
angives gennemført med deadlines i 2019, herunder ny intranetside, politik for leverandørsty-
ring, og ressourcetildeling til beredskabsplaner.
Vægt
5 pct.
5 pct.
11
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om angivelse af samtlige af de enkeltområder, som politiet har målkrav på, til justitsministeren
2093835_0013.png