Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090111_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
Økonomikontoret
Helene Stjernholm Nilas
2019-0030-2645
1238586
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 371 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling
Bonnesen (V).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 371: MFU Spm. om, hvorfor antallet af betjente i Fyns Politi falder, mens antallet af betjente stiger andre steder i landet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 371 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor antallet af betjente i Fyns
Politi falder, mens antallet af betjente stiger andre steder i lan-
det, idet der henvises til nyhedsudsendelser kl. 19.30 på TV2Fyn
den 17. og 18. september 2019 og artiklen "Sagsbunker vokser
hos politiet: Som at hoppe fra tue til tue, siger tillidsmand" fra
Fyens Stiftstidende/Fyens.dk den 18. september 2019?”
Svar:
Regeringen vil med finanslovforslaget for 2020 styrke politiet gennem et
meroptag på 150 politistuderende i 2020. Dermed har regeringen afsat fi-
nansiering til at kunne fortsætte udvidelsen af politistyrken i indeværende
flerårsaftaleperioden fra 2016 til 2019, hvor der har været et meroptag på i
alt 600 politistuderende svarende til et gennemsnitligt meroptag på 150 po-
litistuderende årligt. Med meroptaget i 2020 på 150 politistuderende vil der
ved udgangen af 2020 være ca. 11.250 politibetjente i dansk politi.
Midlerne til det samlede antal betjente i dansk politi fordeles af Rigspolitiet
på baggrund af politiets ressourceallokeringsmodel, hvor ressourcerne for-
deles ud fra aktivitetsniveauet i de enkelte politikredse, og særtildelinger til
kredsene i forbindelse med eksempelvis terrorbevogtningen og den midler-
tidige grænsekontrol.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen oplyse, at faldet i an-
tallet af politibetjente i Fyns Politi skyldes en række forhold,
herunder udviklingen i aktivitetsniveauet i kredsen, politiske af-
taler, opgaveflytninger mv.
En del af forskellen mellem antallet af politibetjente i politik-
redsene kan tilskrives udviklingen i aktivitetsniveauet på tværs
af kredsene. Størstedelen af politikredsenes bevillingsrammer
fastlægges ud fra politiets ressourceallokeringsmodel, hvor res-
sourcerne fordeles ud fra politikredsens aktivitetsniveau. Der
har været en relativ mindre stigning i aktivitetsniveauet i Fyns
politikreds end i andre politikredse.
Forskellen i udviklingen mellem antallet af politibetjente i poli-
tikredsene kan endvidere tilskrives politiske aftaler. Som følge
af budgetanalysen i 2015, der danner en del af grundlaget for
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 371: MFU Spm. om, hvorfor antallet af betjente i Fyns Politi falder, mens antallet af betjente stiger andre steder i landet, til justitsministeren
flerårsaftalen for 2016-2019 er der frigjort politibetjente på
tværs af politikredsene til en række politisk prioriterede indsats-
områder i flerårsaftalen bl.a. ved at målrette og effektivisere den
måde, hvorpå politibetjentenes arbejdstid anvendes. De frigjorte
betjente er efterfølgende fordelt til flerårsaftalens nye, priorite-
rede indsatsområder, herunder en styrket terrorindsats og en
styrket indsats i landets grænseområder i andre politikredse. De
nævnte nye, prioriterede indsatsområder er kun i mindre grad
opgaver, der løses i Fyns Politi, hvorfor disse initiativer isoleret
set har reduceret antallet af betjente i Fyns Politi.
På den anden side er Fyns Politi, som en del af flerårsaftalen og
den yderligere styrkelse ved finansloven for 2018, tilført be-
tjente til at øge robustheden i politikredsen.
I forlængelse af flerårsaftalen for 2016-2019 blev der oprettet
efterforskningsfællesskaber i Københavns Politi og Østjyllands
Politi, hvor dele af politiets efterforskningsopgaver er samlet.
Der er i denne forbindelse overført medarbejdere fra samtlige
politikredse til de to opgavefællesskaber. Der er endvidere gen-
nemført en række mindre opgaveflytninger som fx etablering af
landsdækkende center til anmeldelse, visitation og indledende
efterforskning af it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK).
Rigspolitiet bemærker, at politikredsenes operative kapacitet
ikke kun afhænger af antallet af betjente. Politikredsenes opera-
tive kapacitet er styrket yderligere gennem opgaveglidning,
hvor der er frigjort betjente til operativt arbejde gennem ansæt-
telse af civile medarbejdere. Derudover er der ansat civile med
specialistkompetencer, som har suppleret de politiuddannede i
løsningen af politiets kerneopgaver gennem tilførslen af specia-
listkompetencer, og der er frigjort betjente ved overdragelsen af
arrestanttransporter til kriminalforsorgen.
Samlet set betyder ressourceallokeringen, effektiviseringspro-
grammet, flerårsaftalen og oprettelsen af opgavefællesskaberne,
at antallet af betjente er reduceret hos bl.a. Fyns Politi og steget
i andre politikredse. Dette kommer særligt til udtryk ved Fyns
Politi, hvor der i modsætning til størstedelen af de øvrige poli-
tikredse, ikke i udpræget grad har været særligt prioriterede ind-
satsområder, som fx terrorbevogtning og grænseindsats, og hvor
der ikke er særlige opgavefællesskaber. Faldet i antallet af be-
tjente i Fyns Politi er således ikke et udtryk for besparelser, men
snarere en tilpasning til udviklingen i kredsens opgaver og akti-
vitet.”
3