Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090040_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0030-2636
1236481
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 361 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om ministeren er enig i, at når platforme redigerer i deres indhold, kan de ikke længere anses som informationstjenester, ligesom de derefter heller ikke kan være ansvarsfrie og i kraft heraf kan omfattes af den danske straffelovs paragraf om medvirken, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 361 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, på baggrund af at E-handelsdirektivet giver
platforme ansvarsfrihed for indholdet på platformen, redegøre
for om ministeren er enig i, at sociale medier i takt med at de i
stigende grad blander sig i og redigerer i det indhold, de har lig-
gende, er svære at se som platforme, der alene står for den tek-
niske drift og adgang?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Er-
hvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”E-handelsloven, som gennemfører e-handelsdirektivet, inde-
holder regler om ansvarsfritagelse for mellemænd, dvs. tjene-
steydere, der gør det muligt for brugere at formidle information
online. Direktivet blev vedtaget i 2000, hvor brugergenererede
tjenester som f.eks. sociale medier endnu ikke var udbredte, og
ansvarsfritagelserne tager således ikke direkte sigte på disse.
Efter e-handelsloven er en tjenesteyder ikke ansvarlig for oplag-
ring af information eller indholdet heraf, når oplagringen sker
på anmodning af en bruger/tredjepart, som har leveret informa-
tionen. Ansvarsfritagelsen gælder kun, hvis tjenesteyderen ikke
har kendskab til den ulovlige information, og såfremt tjenestey-
deren straks tager skridt til at fjerne informationen, når tjene-
steyderen får kendskab til den pågældende information.
Det fremgår af præamblen til e-handelsdirektivet, at ansvarsfri-
tagelsen kun omfatter de tilfælde, hvor aktiviteten udelukkende
er teknisk, automatisk og passiv, hvilket indebærer, at tjenestey-
deren hverken har kendskab til eller kontrol over de informatio-
ner, der oplagres.
Det vil altid skulle bero på en konkret vurdering, om et socialt
medie vil være omfattet af ansvarsfritagelsen om oplagring i e-
handelsloven. I den forbindelse vil der skulle foretages en nær-
mere vurdering af det pågældende medie og den pågældende ak-
tivitet. Der kan bl.a. lægges vægt på, om det sociale medie via
en aktiv redigering kan anses som at have kendskab til den på-
gældende ulovlige information. I så fald gælder ansvarsfritagel-
sesreglen ikke. I sidste ende vil det være op til domstolene at af-
gøre.”
2