Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090039_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0030-2637
1236493
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om ministeren er enig i, at når platforme redigerer i deres indhold, kan de ikke længere anses som informationstjenester, ligesom de derefter heller ikke kan være ansvarsfrie og i kraft heraf kan omfattes af den danske straffelovs paragraf om medvirken, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren ligeledes enig i, at når platforme redigerer i de-
res indhold, kan de ikke længere anses som informationstjene-
ster, ligesom de derefter heller ikke kan være ansvarsfrie og i
kraft heraf kan omfattes af den danske straffelovs paragraf om
medvirken (se U2018B. 113-123)?”
Svar:
Justitsministeriet har i den forbindelse indhentet et bidrag fra Erhvervsmi-
nisteriet, der har oplyst følgende:
”E-handelsloven, som gennemfører e-handelsdirektivet, finder
anvendelse på informationssamfundstjenester. For at en plat-
form kan være omfattet af ansvarsfritagelsesreglerne i e-han-
delsloven, skal den pågældende service, som platformen har,
kunne betegnes som en informationssamfundstjeneste.
En informationssamfundstjeneste defineres i e-handelsloven
som enhver tjeneste, der har et kommercielt sigte, og som leve-
res online (ad elektronisk vej over en vis distance) på individuel
anmodning fra en tjenestemodtager.
Det er for det første et krav, at tjenesten har et kommercielt sigte.
Det betyder, at tjenesten normalt skal leveres mod betaling. Be-
grebet ”kommercielt sigte” fortolkes meget vidt, og tjenester,
som brugere ikke betaler vederlag for, er således også omfattet,
hvis tjenesten generelt leveres mod betaling.
Derudover er det et krav, at tjenesten leveres online, f.eks. på in-
ternettet.
Endelig er det et krav, at tjenesten leveres på individuel anmod-
ning fra en tjenestemodtager. Information, som udsendes med
henblik på at kunne modtages samtidig af et ubegrænset antal
modtagere, er ikke omfattet. Der skal ganske lidt til for, at en
tjeneste anses som at være levereret på individuel anmodning
fra en tjenestemodtager.
Det vil bero på en konkret vurdering, om en tjeneste anses som
en informationssamfundstjeneste, og det vil i sidste ende være
op til domstolene at afgøre.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ressortmyndighed for e-
handelsloven. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har til brug
for besvarelsen oplyst, at det er styrelsens vurdering, at online
platforme og sociale medier i vidt omfang leverer informations-
samfundstjenester. Det afgørende vil således være, om plat-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om ministeren er enig i, at når platforme redigerer i deres indhold, kan de ikke længere anses som informationstjenester, ligesom de derefter heller ikke kan være ansvarsfrie og i kraft heraf kan omfattes af den danske straffelovs paragraf om medvirken, til justitsministeren
forme, som redigerer i brugergenereret indhold, er omfattet af
ansvarsfritagelsen om oplagring i e-handelsloven. I den forbin-
delse henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 361
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.”
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at vurderingen af, om et so-
cialt medie, der ikke er omfattet af ansvarsfritagelsen i e-handelsloven, kan
ifalde et strafferetligt ansvar for at have videreformidlet strafbart indhold,
beror på straffelovens almindelige regler om medvirken og forsæt.
Det følger af straffelovens § 23 om medvirken, at den for en lovovertræ-
delse givne straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller
dåd har medvirket til gerningen.
Et medvirkensansvar efter straffelovens § 23 forudsætter, at det sociale me-
die har haft den fornødne tilregnelse i form af forsæt eller uagtsomhed til
forbrydelsen, jf. straffelovens § 19.
Hvis der er tale om overtrædelser af straffeloven, vil der som udgangspunkt
kun kunne straffes for medvirken, hvis det sociale medie har haft forsæt med
hensyn til overtrædelsen. For at kunne straffe en formidler af information
for forsætlig medvirken til en forbrydelse, er det således en forudsætning, at
formidleren har kendskab til indholdet af den oplagrede information. Hvis
det sociale medie alene har ydet teknisk bistand ved at stille platformen til
rådighed, og således ikke har kendskab til den konkrete information, kan
straf for medvirken som udgangspunkt ikke komme på tale.
Der vil dog efter omstændighederne kunne straffes for forsætlig medvirken,
hvis et socialt medie ikke fjerner strafbart materiale fra hjemmesiden, når
mediet bliver gjort opmærksom på forholdet.
3