Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090031_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0030-2607
1233955
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 355 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om kommentar til Analyse af de sociale mediers ansvar fra august 2019, udarbejdet for Digitalt Ansvar, jf. REU alm. del – bilag 105, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 355 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere Analyse af de sociale mediers
ansvar fra august 2019, udarbejdet for Digitalt Ansvar, jf. REU
alm. del – bilag 105, og specifikt kommentere hver af de anbe-
falede punkter på side 18 i analysen.”
Svar:
Med den voksende digitalisering af samfundet følger også en konstant ud-
vikling i medielandskabet. Det er en udvikling, som skaber nye udfordrin-
ger, og som vi er nødt til at forholde os til.
Digitalt Ansvar har i august 2019 offentliggjort en analyse af sociale medi-
ers ansvar. På baggrund heraf kommer foreningen med en række anbefalin-
ger til, hvordan sociale mediers ansvar kan tydeliggøres.
Digitalt Ansvar anbefaler således bl.a., at regeringen udarbejder lovgivning,
der pålægger sociale medier en sanktioneret pligt til at monitorere, anmelde
og fjerne ulovligt indhold, og at regeringen iværksætter et arbejde, der skal
sikre, at politiet og anklagemyndigheden har tilstrækkelige ressourcer og
kompetencer til at efterforske og retsforfølge digitale krænkelser og fjerne
ulovligt indhold fra internettet. Endvidere opfordrer Digitalt Ansvar til, at
regeringen overvejer at tydeliggøre, hvilket ansvar bloggere og andre med
mange følgere har på sociale medier, og overvejer at oprette en digital om-
budsmand, der kan føre tilsyn med, om sociale medier i tilstrækkelig grad
beskytter deres brugere mod ulovligt indhold.
Jeg er helt enig i, at der er behov for at sikre større klarhed om rettigheder
og pligter for sociale medier. Og Digitalt Ansvars analyse indeholder en
række gode input, som vi kan søge inspiration i, når vi i regeringen i den
kommende tid skal arbejde videre med problemstillingen.
Analysen og de deraf udledte anbefalinger bør efter min opfattelse ses som
et led i en større og mere generel diskussion om sociale mediers rolle. Det
er et tema, som vedrører en række ministerområder, og jeg håber derfor på
spørgerens forståelse for, at jeg ikke på nuværende tidspunkt kan forholde
mig mere konkret til de forslag, som Digitalt Ansvar fremsætter.
Jeg kan dog oplyse, at flere af de temaer, som er omtalt i analysen, forven-
tes at blive berørt af Ytringsfrihedskommissionen, der bl.a. ser på de soci-
ale mediers betydning for ytringsfriheden i Danmark, herunder på regule-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om kommentar til Analyse af de sociale mediers ansvar fra august 2019, udarbejdet for Digitalt Ansvar, jf. REU alm. del – bilag 105, til justitsministeren
ring og ansvar. Kommissionen forventes at afslutte sit arbejde omkring års-
skiftet, og jeg synes, det vil være naturligt også at inddrage kommissionens
arbejde i de overvejelser, vi som regering skal gøre os i forhold til, hvordan
vi kan tydeliggøre sociale mediers ansvar.
3