Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2088769_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2019
Sikkerhedskontoret
Karen Sofie Hove
2019-0030-2582
1225854
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 312 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om hvilke initiativer der er taget siden samrådet den 29. juni 2017 med daværende skatteminister og justitsminister om terrorfinansiering gennem momssvindel, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AK, AL og AM (2016/17), for at forhindre dette, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 312 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer der er taget siden
samrådet den 29. juni 2017 med daværende skatteminister og
justitsminister om terrorfinansiering gennem momssvindel, jf.
SAU alm. del - samrådsspørgsmål AK, AL og AM (2016/17),
for at forhindre dette?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Den 19. september 2018 blev der indgået en bred politisk af-
tale om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen mod hvid-
vask og terrorfinansiering, herunder om en national hvidvask-
og terrorfinansieringsstrategi for 2018-2021.
Det overordnede formål med strategien, der er udarbejdet af Ju-
stitsministeriet og Erhvervsministeriet i samarbejde med Skat-
teministeriet og andre relevante myndigheder samt under ind-
dragelse af de private aktører på området, er at minimere om-
fanget af hvidvask af udbytte fra kriminalitet, herunder skatte-
unddragelse, og terrorfinansiering samt at sikre en helhedsori-
enteret fælles indsats på området. En samlet national strategi
skal understøtte, at den fælles indsats og løbende dialog fokuse-
res med henblik på en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af
hvidvask og terrorfinansiering.
Den nationale strategi indeholder en række initiativer på tværs
af myndigheder, der bl.a. involverer Hvidvasksekretariatet hos
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Krimi-
nalitet (SØIK) og Politiets Efterretningstjeneste (PET). Initiati-
verne vedrører det tværgående myndighedssamarbejde, samar-
bejdet med private aktører, internationalt samarbejde, viden, sta-
tistik og analyse, tilsyn og retshåndhævelse, forebyggelse og
awareness samt effektive værktøjer, sanktioner mv.
Hvidvasksekretariatet og PET har i den forbindelse bl.a. delta-
get i drøftelser omkring muligheden for udveksling af oplysnin-
ger mellem myndigheder samt private aktører.
Hvidvasksekretariatet og PET understøtter endvidere den pri-
vate sektor ved at deltage i arrangementer med fokus på aware-
ness vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering. Hvidvasksekretariatet har herudover udviklet
en ny model for feedback med henblik på at opnå forbedret vi-
den om anvendelsen af Hvidvasksekretariatets videregivne op-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om hvilke initiativer der er taget siden samrådet den 29. juni 2017 med daværende skatteminister og justitsminister om terrorfinansiering gennem momssvindel, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AK, AL og AM (2016/17), for at forhindre dette, til justitsministeren
lysninger og dermed skabe et bedre grundlag til brug for løbende
feedback til de underretningspligtige.
Strategien fastsætter endvidere, at SØIK og PET er ansvarlige
for at udarbejde nationale risikovurderinger for henholdsvis
hvidvask og terrorfinansiering. De nationale risikovurderinger
indgår – sammen med EU-Kommissionens supranationale risi-
kovurdering – som et helt centralt værktøj for en risikobaseret
indsats mod hvidvask og terrorfinansiering blandt myndigheder
og private aktører. SØIK’s risikovurdering på hvidvaskområdet
er udgivet i april 2019, mens PET’s risikovurdering forventes
udgivet i løbet af 2. halvår af 2019.
Den 27. marts 2019 blev der indgået en ny bred politisk aftale
om at styrke indsatsen mod finansiel kriminalitet. Formålet med
aftalen er en kraftig styrkelse af myndighedernes bekæmpelse
af finansiel kriminalitet ved implementering af en række initia-
tiver vedrørende bl.a. en betydelige skærpelse af sanktionsmu-
lighederne samt øgede ressourcer og klarere organisatorisk fo-
kus. I den forbindelse indgår anklagemyndigheden bl.a. i det
forberedende arbejde med nogle af disse initiativer.
Rigsadvokaten har herudover til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Øko-
nomisk og International Kriminalitet (SØIK), der har oplyst føl-
gende, hvortil Rigsadvokaten kan henholde sig:
”Efter lov om forebyggende foranstaltninger mod hvid-
vask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) har
Hvidvasksekretariatet i SØIK til opgave at modtage, ana-
lysere og videregive underretninger vedrørende mistanke
om mulig hvidvask og terrorfinansiering fra en række un-
derretningspligtige private aktører og myndigheder. Un-
derretninger er ikke politianmeldelser, men efterretninger,
som vil kunne danne grundlag for en indledende undersø-
gelse hos Hvidvasksekretariatet. Ved modtagelsen visite-
res underretningerne, som derefter i en række tilfælde for-
deles til videre behandling med henblik på kvalificering
og eventuel videregivelse til f.eks. en politikreds, PET el-
ler andre myndigheder såsom Skattestyrelsen.
Hvidvasksekretariatet arbejder generelt med en særdeles
bred sikkerhedsmargin i forhold til videregivelse af oplys-
ninger til PET, hvilket begrundes i, at oplysninger i Hvid-
vasksekretariatet kun udgør en del af det samlede efterret-
ningsbillede på området. I 2018 videregav Hvidvaskse-
kretariatet oplysninger fra 619 underretninger til PET, og
i første halvår af 2019 har Hvidvasksekretariatet videregi-
vet oplysninger fra 748 underretninger til PET.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om hvilke initiativer der er taget siden samrådet den 29. juni 2017 med daværende skatteminister og justitsminister om terrorfinansiering gennem momssvindel, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål AK, AL og AM (2016/17), for at forhindre dette, til justitsministeren
Hvidvasksekretariatet har igennem de seneste år løbende
styrket indsatsen i forhold til screening og videregivelse
af underretninger vedrørende mulig terrorfinansiering.
Det betyder bl.a., at der i Hvidvasksekretariatets efterret-
ningsenhed er allokeret en særlig gruppe medarbejdere,
der har til opgave at udvælge og berige oplysninger med
relevans for PET på terrorfinansieringsområdet. For bedst
muligt at sikre, at Hvidvasksekretariatet finder de rette op-
lysninger til understøttelse af PET’s arbejde på området,
holdes der løbende samarbejdsmøder mellem Hvidvask-
sekretariatet og PET, hvor der gives feedback på videre-
givne oplysninger samt udveksles oplysninger om nye
trends og risici, som kan anvendes i Hvidvasksekretaria-
tets arbejde.
Samarbejdet mellem Hvidvasksekretariatet og PET er
fastlagt i en aftale, der beskriver rammen for samarbejdet
og fastlægger minimumskravene til koordination, kompe-
tenceudveksling og deling af information.
Politikredsene og PET kan endvidere forespørge i Hvid-
vasksekretariatet på oplysninger om bl.a. personer, virk-
somheder eller kontonumre.
Med integrationen i maj 2019 af Hvidvasksekretariatets
database (HEAD) til politiets analyseplatform POLIN-
TEL kan efterforskere og analytikere i politikredse, PET
og SØIK endvidere ved hjælp af analyseplatformen kunne
få adgang til oplysninger om de personer og konti, som
findes i Hvidvasksekretariatets database. Det betyder i
praksis, at politikredsene og PET nu mere aktivt kan an-
mode om relevante oplysninger (pull-effekt), samtidig
med, at Hvidvasksekretariatet forsat vil videregive oplys-
ninger til verserende sager eller opstart af nye sager af
egen drift (push-effekt).
Hvidvasksekretariatet er blevet tilført ressourcer i forbin-
delse med aftalen af 19. september 2018 om yderligere
initiativer til styrkelse af indsatsen mod hvidvask og terr-
orfinansiering og på finansloven for 2019. Dette har styr-
ket Hvidvasksekretariatets arbejde med at visitere, analy-
sere og videregive relevante oplysninger.””
4