Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2087946_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
9. oktober 2019
Internationalt Politikon-
tor
Sagsbeh: Emil Thomas Hilligsøe
Thomsager
Sagsnr.: 2019-0030-2579
Dok.:
1254997
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 306 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om det er muligt at lave en ordning mellem dansk politi og lokale politimyndigheder i få, udvalgte lande, som har særlige problemer med seksuel udnyttelse af børn, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 306 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren angive, om det er muligt at lave en ordning mel-
lem dansk politi og lokale politimyndigheder i få, udvalgte
lande, som har særlige problemer med seksuel udnyttelse af
børn, således at dansk politi orienterer det lokale politi på f.eks.
Filippinerne om, at sexdømtes indrejsen i det pågældende land?
Ministeren bedes endvidere angive fordele og ulemper ved etab-
lering af en sådan ordning og overvejelser i forhold til f.eks. ud-
veksling af persondataoplysninger med et tredjeland. Der hen-
vises til DR-programmet "Sexovergreb på bestilling", hvor det
lokale politi på Filippinerne har efterspurgt sådan en ordning.”
Svar:
1.
Overgreb mod børn er en af de værst tænkelige forbrydelser
uanset
hvor i verden de bliver begået. At tænke sig, at der er danske mænd, der
udnytter fattige familier i Filippinerne på denne måde, er fuldstændig for-
rykt.
Jeg vil derfor gøre alt, hvad der er muligt for at sikre, at danske statsborgere
ikke rejser til f.eks. Filippinerne og begår seksuelle overgreb mod mindre-
årige.
2.
Politiets behandling af personoplysninger er omfattet af retshåndhævel-
sesloven, når behandlingen foretages med henblik på at forebygge, efter-
forske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde straf-
feretlige sanktioner mv. I den forbindelse skal grundlæggende principper
om bl.a. saglighed og proportionalitet i lovens § 4 være opfyldt, ligesom
der skal være hjemmel til enhver behandling af personoplysninger i bl.a.
§§ 9 og 10. Herudover skal reglerne om overførsel af personoplysninger
til lande uden for EU i øvrigt være opfyldt, hvis dansk politi overfører per-
sonoplysninger til f.eks. de filippinske politimyndigheder.
Hvis det vurderes, at en videregivelse er nødvendig for at forebygge, op-
dage, efterforske eller retsforfølge en strafbar handling kan dansk politi
således efter omstændighederne videregive personoplysninger til politi-
myndighederne i f.eks. Filippinerne. Det vil sige, at hvis politiet eksem-
pelvis finder ud af, at en dansk statsborger, der tidligere er dømt for sek-
suelle overgreb, planlægger at rejse til Filippinerne, kan dansk politi vide-
regive oplysninger om personen til de filippinske politimyndigheder, hvis
der herudover foreligger omstændigheder, der vurderes at indebære en vis
risiko for, at personen vil begå seksuelle overgreb i Filippinerne.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om det er muligt at lave en ordning mellem dansk politi og lokale politimyndigheder i få, udvalgte lande, som har særlige problemer med seksuel udnyttelse af børn, til justitsministeren
Det er imidlertid ikke muligt at etablere en generel ordning, hvor dansk
politi videregiver oplysninger om tidligere sexdømtes rejser til f.eks. Fi-
lippinerne til de filippinske politimyndigheder, hvis der ikke ud over disse
omstændigheder er noget, der tyder på, at den pågældende vil begå krimi-
nalitet på rejsen. Idet retshåndhævelsesloven bygger på retshåndhævelses-
direktivet, er det ikke muligt at foretage en ændring af loven, der indebærer
etablering af en sådan generel ordning.
3.
DR1 bragte den 9. september 2019 et indslag i TV-Avisen som opfølg-
ning på den dokumentar, der henvises til i spørgsmålet, og det fremgik heraf,
at der i USA, Australien og England er etableret ordninger om f.eks. ind-
skrænket udrejse for dømte, og jeg vil på den baggrund indhente oplysninger
fra de pågældende lande om disse ordninger. Jeg vil endvidere indhente op-
lysninger om eventuelle andre ordninger i de øvrige EU-lande. Disse oplys-
ninger skal danne grundlag for overvejelser om en mulig ordning i Dan-
mark, og jeg vender tilbage over for Folketingets Retsudvalg, når oplysnin-
gerne er tilvejebragt og behandlet. Det bemærkes, at det erfaringsmæssigt
kan være tidskrævende at indhente oplysninger fra navnlig lande uden for
EU.
Jeg vil i øvrigt fremhæve, at jeg den 2. oktober 2019 fremsatte lovforslag
nr. L 9 om forbud til dømte seksualforbrydere. Med lovforslaget foreslås
det bl.a. at udvide adgangen til at meddele forbud til dømte seksualforbry-
dere. Det kan f.eks. bestå i et kontaktforbud, der forbyder den dømte at
tage kontakt til børn, også hvor kontakten går via barnets forældre. Endvi-
dere foreslås det med lovforslaget, at politiet skal føre tilsyn med overhol-
delsen af forbuddene, hvilket vil kunne medføre, at politiet i højere grad
får viden om, at tidligere sexdømte planlægger at rejse til f.eks. Filippi-
nerne.
3