Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2080555_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. september 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Camilla Marta Giordano
2019-0030-2564
1221175
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 301 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm., om indskrænkning i offentlige medarbejderes ellers lovlige ytringsfrihed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 301 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om man finder det hensigtsmæssigt, at
en kommunal chef i et oplæg vedrørende medarbejderes indfly-
delsesmuligheder instruerer i temaer som ”gå ikke den politiske
vej” og ”hold dig fra pressen”, som anført i artiklen ” Op-
sigtsvækkende møde: Esbjerg Kommune giver ansatte ulovlig
medarbejdere mundkurv på” Ugeavisen Esbjerg den 10. septem-
ber 2019, og kan ministeren i den forbindelse bekræfte, at det
vil
være en indskrænkning i offentlige medarbejderes ellers lovlige
ytringsfrihed, hvis denne opfordring følges?”
Svar:
1.
Som justitsminister er jeg meget optaget af, at offentligt ansatte, som har
særlig viden og erfaring inden for deres fagområder, rent faktisk benytter
sig af deres ytringsfrihed og bidrager til den offentlige debat. Det gælder na-
turligvis også for ansatte i kommunerne.
Regeringen vil arbejde for at fremme ytringsfriheden for offentligt ansatte,
så ytringsfriheden kan bruges inden for gældende begrænsninger uden frygt
for direkte eller indirekte negative reaktioner fra ledelsen. Det fremgår også
af Retfærdig retning for Danmark, politisk forståelse mellem Socialdemo-
kratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.
2.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at ytringsfriheden er beskyttet i
grundlovens § 77, som har følgende ordlyd:
”Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre
sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre
forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.”
Det er almindeligt antaget, at grundlovens § 77 angår alle typer af meddel-
elser til andre, jf. herved bl.a. Michael Hansen Jensen, Danmarks Riges
Grundlov med kommentarer, redigeret af Henrik Zahle, 2. udgave (2006),
side 528, hvor det anføres, at bestemmelsen ikke blot omfatter meddelelser
af intellektuel karakter, men alle typer af meddelelser til andre, herunder
gengivelse af faktiske forhold, fiktive meddelelser og praktiske anvisninger.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm., om indskrænkning i offentlige medarbejderes ellers lovlige ytringsfrihed, til justitsministeren
Ved fastlæggelsen af, hvilken nærmere beskyttelse af ytringsfriheden § 77
indebærer, foretages der almindeligvis en opdeling i henholdsvis den for-
melle og den materielle ytringsfrihed.
Grundlovens § 77 beskytter den formelle ytringsfrihed. Det indebærer, at
bestemmelsen beskytter mod foranstaltninger, der forhindrer selve offent-
liggørelsen af ytringer. Begrebet ”censur” omfatter enhver forudgående
godkendelse fra en offentlig myndighed af en ytrings indhold, jf. bl.a. Jens
Peter Christensen m.fl., Grundloven med Kommentarer (2015), side 500,
Zahle, a.st., side 536, og Peter Germer, Statsforfatningsret, 5. udgave
(2012), side 378 f. ”Andre forebyggende forholdsregler” omfatter censur-
lignende foranstaltninger, der kan hindre eller forsinke offentliggørelsen af
ytringer, jf. bl.a. Peter Germer, a.st., side 379, og Jens Peter Christensen,
a.st., side 500, og Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved Peter
Germer (1973), side 377.
Om beskyttelsen af den formelle ytringsfrihed bemærkes det, at det i den
statsretlige litteratur er almindeligt antaget, at grundlovens § 77, 2. pkt., ikke
er til hinder for domstolenes nedlæggelse af forbud mod og beslaglæggelse
af ikke offentliggjorte udsagn.
En materiel ytringsfrihed er udtryk for, at der for ytringer af et vist indhold
eller en vis karakter ikke kan fastsættes efterfølgende sanktioner i form af
f.eks. straf.
I den statsretlige litteratur er det den overvejende opfattelse, at grundlovens
§ 77 ikke beskytter den materielle ytringsfrihed, jf. bl.a. Poul Andersen,
Dansk Statsforfatningsret (1954), side 670, Alf Ross, Dansk Statsforfat-
ningsret II, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 716 og 724, Max Sø-
rensen, a.st., side 374, og Jens Peter Christensen m.fl., a.st., side 503 ff.
Som det fremgår af ordlyden af grundlovens § 77, omfatter ytringsfriheds-
beskyttelsen ”enhver”. Det bemærkes dog, at det er anerkendt i praksis, at
der kan gælde indskrænkninger i ytringsfriheden for visse persongrupper.
Om dette anfører Jens Peter Christensen, a.st., side 496, bl.a. følgende:
”Det er almindeligt anerkendt, at
anstaltsanordninger
kan være
hjemmel for indgreb i borgernes retsforhold, og herunder også
for indskrænkninger i de grundlovssikrede frihedsrettigheder.
Dette gælder også ytringsfriheden. Som i alle tilfælde, hvor an-
staltsbetragtninger skal være hjemmel for indgreb i borgernes
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm., om indskrænkning i offentlige medarbejderes ellers lovlige ytringsfrihed, til justitsministeren
retsforhold, skal indgrebet være nødvendigt i forhold til opfyl-
delsen af anstaltens formål, og dette gælder naturligvis i særlig
grad ved indgreb i grundlovssikrede rettigheder.”
3.
Om beskyttelsen af offentligt ansattes ytringsfrihed kan det generelt op-
lyses, at offentligt ansatte har en udstrakt ytringsfrihed. Det betyder, at of-
fentligt ansatte som udgangspunkt ikke kan afskediges, degraderes eller på
anden måde mødes med negative konsekvenser på jobbet på grund af deres
ytringer.
Offentligt ansatte er dog – ligesom alle andre borgere – underlagt visse be-
grænsninger i deres ytringsfrihed. Disse begrænsninger og dermed ram-
merne for offentligt ansattes ytringsfrihed er nærmere beskrevet i Justitsmi-
nisteriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed. Det fremgår bl.a.
heraf, at beskyttelsen kun gælder, når man som offentligt ansat ytrer sig på
egne vegne.
Holder man sig inden for de rammer, der fremgår af vejledningen, må man
som udgangspunkt sige, hvad man vil. Det gælder, selv om man udtaler sig
kritisk over for sin arbejdsplads. Det gælder også, selv om man ikke først
har rejst kritikken internt eller i øvrigt orienteret sin ledelse.
Det kan i øvrigt oplyses, at der findes yderligere vejledning om offentligt
ansattes ytringsfrihed på Folketingets Ombudsmands hjemmeside.
4.
I lyset af reglerne om det kommunale tilsyn, finder Justitsministeriet det
rigtigst ikke at forholde sig til den konkrete episode, der spørges til. I den
forbindelse har Social- og Indenrigsministeriet oplyst følgende om det kom-
munale tilsyn mere generelt:
”Det kommunale tilsyn varetages af Ankestyrelsen med Social-
og Indenrigsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.
Det kommunale tilsyn omfatter kommunernes overholdelse af
den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder,
jf. § 48, stk. 1, i lov om kommuneres styrelse (lovbekendtgø-
relse nr. 47 af 17. januar 2019).
Det kommunale tilsyn omfatter al virksomhed i kommunen, der
udøves af kommunalbestyrelsen eller på kommunalbestyrelsens
vegne. Det kommunale tilsyns kompetence omfatter dermed
også den virksomhed, der udøves af forvaltningen på kommu-
nalbestyrelsens vegne. Dette gælder både konkrete afgørelser,
faktisk forvaltningsvirksomhed, undladelse af at opfylde en
handlepligt efter lovgivningen og generelle beslutninger eller
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm., om indskrænkning i offentlige medarbejderes ellers lovlige ytringsfrihed, til justitsministeren
generel praksis.
Det kommunale tilsyn er et retligt tilsyn. Tilsynet kan ikke tage
stilling til, om kommunernes dispositioner er rimelige eller hen-
sigtsmæssige, eller til spørgsmål om skønsudøvelse, så længe
skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivnin-
gen.
Det kommunale tilsyn omfatter ikke ansættelsesretlige regler, jf.
§ 48, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Tilsynet er dog ikke
afskåret fra i sager, der vedrører uoverensstemmelser mellem en
kommune og dens ansatte, at tage stilling til kommunens over-
holdelse af skreven eller uskreven lovgivning, herunder f.eks.
offentlighedsloven, forvaltningsloven og almindelige offentli-
gretlige grundsætninger, der særligt gælder for offentlige myn-
digheder, i det omfang, der ikke er tale om særlige ansættelses-
retlige regler. Det kan f.eks. omfatte, om udøvelsen af de almin-
delige ledelsesbeføjelser over for de ansatte hviler på et sagligt
grundlag.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning
til at rejse en tilsynssag, jf. § 48 a i lov om kommunernes sty-
relse.
Social- og Indenrigsministeriet har sendt kopi af dette svar til
Ankestyrelsen, således at Ankestyrelsen kan få mulighed for at
vurdere, om Ankestyrelsen finder anledning til at rejse en sag
som led i det kommunale og regionale tilsyn.”
5