Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2088934_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Helene Fussing Clausen
2019-0030-2563
1220992
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 288 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om ministeren er enig med Institut for Menneskerettigheder, når instituttet påpeger, at kriminalforsorgen ikke på alle punkter overholder de såkaldte Mandela-regler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 288 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren enig med Institut for Menneskerettigheder, når
instituttet påpeger, at kriminalforsorgen ikke på alle punkter
overholder de såkaldte Mandela-regler, jf. Policy Brief fra Insti-
tut for Menneskerettigheder (september 2018): ”Dansk
fængselslovgivning og FN’s standarder for fængsler”, og vil mi-
nisteren arbejde for at bringe forholdene i danske fængsler i
overensstemmelse med Mandela-reglerne – i givet fald ønskes
en beskrivelse af de initiativer, ministeren vil tage og i modsat
fald ønskes en begrundelse?”
Svar:
1.
FN’s standardminimumsregler for behandling af indsatte (Mandela-reg-
lerne), der blev vedtaget ved resolution under FN’s generalforsamling i de-
cember 2015, er et regelsæt af vejledende karakter (soft law). Det fremgår
af Mandela-reglerne, at stater kan tilpasse anvendelsen af reglerne i over-
ensstemmelse med deres nationale lovgivningsmæssige rammer, hvor det er
relevant, jf. resolution A/RES/70/175, operativ paragraf 8.
Institut for Menneskerettigheder har i det i spørgsmålet omtalte policy brief
fra september 2018 anført, at dansk fængselslovgivning ikke fuldt ud er i
overensstemmelse med Mandela-reglerne. Instituttet påpeger, at dansk lov-
givning mangler et forbud mod langvarig isolationsfængsling i mere end 15
dage og et forbud mod isolationsfængsling af børn og kvinder.
Instituttet påpeger desuden, at dansk lovgivning mangler et automatisk og
uafhængigt eftersyn af isolationsfængsling samt at beskyldninger om tortur
mv. i danske fængsler i dag ikke undersøges af en uafhængig national kla-
gemyndighed af egen drift.
Endvidere påpeger instituttet, at dansk lovgivning mangler en forpligtelse
for sundhedspersonale til at inspicere og indrapportere kritisable forhold,
herunder en forpligtelse for sundhedspersonale til dagligt at besøge isola-
tionsfængslede og om nødvendigt rapportere til fængselsinspektøren.
2.
Justitsministeriet er enig i, at gældende dansk ret ikke på alle punkter føl-
ger de vejledende retningslinjer i Mandela-reglerne.
Efter min opfattelse bør man fra dansk side generelt bestræbe sig på at følge
internationale retningslinjer for behandling af indsatte, herunder Mandela-
reglerne. Der kan imidlertid være konkrete forhold, der gør, at retnings-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om ministeren er enig med Institut for Menneskerettigheder, når instituttet påpeger, at kriminalforsorgen ikke på alle punkter overholder de såkaldte Mandela-regler, til justitsministeren
linjerne ikke kan følges på alle punkter. Det gør sig f.eks. gældende i for-
hold til spørgsmålet om dagligt tilsyn af sundhedspersonale.
Særligt for så vidt angår spørgsmålet om brug af strafcelle bemærkes, at be-
hovet for en ændring af disciplinærstraffesystemet vil blive overvejet som
led i udmøntningen af kriminalforsorgens flerårsaftale for 2018-2021, hvor-
efter der skal gennemføres et serviceeftersyn af de nuværende disciplinær-
straffe og administrative reaktioner i fængsler og arresthuse.
Jeg har bedt mine embedsmænd om på et møde at drøfte de konkrete em-
ner, der er omtalt i Institut for Menneskerettigheders policy brief fra sep-
tember 2018, nærmere med instituttet.
3