Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2078873_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Justitsministeren
Dato:
Dok.:
20. august 2019
1076589
Kære Statsrevisorer
Justitsministeriet har ved brev af 26. marts 2019 modtaget Rigsrevisionens
beretning nr. 13/2018 om kriminalforsorgens indsats over for dømte i og
uden for fængslerne med Statsrevisorernes bemærkninger.
Statsrevisorerne har anmodet mig om en redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretningen giver anledning til, jf. § 18, stk. 2, i lov
om revisionen af statens regnskaber m.m.
Det fremgår af beretningen, at
Statsrevisorerne finder det meget utilfreds-
stillende, at Justitsministeriet ikke har sikret en tilfredsstillende fuldbyrdelse
af straffe til dømte i og uden for fængslerne.
Det er afgørende for mig, at vi kan have tillid til, at de straffe, der idømmes
af domstolene, fuldbyrdes efter reglerne.
Fuldbyrdelse af straf, tilsyn og resocialisering hører til kriminalforsorgens
kerneopgaver. Jeg tager derfor Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorer-
nes bemærkninger hertil meget alvorligt.
Jeg har bedt kriminalforsorgen om at følge indgående op på sagen med hen-
blik på, at vi hurtigst muligt kan få rettet op på kritikpunkterne. Kriminal-
forsorgen har oplyst, at man har eller snarest vil iværksætte en række initi-
ativer i den forbindelse. Jeg har bedt kriminalforsorgen om at udarbejde en
præcis plan for, hvornår og hvordan man vil imødekomme kritikpunkterne.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil sende Justitsministeriets svar på Statsrevisorernes beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne til udvalget, til justitsministeren
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de enkelte kritikpunkter i beret-
ningen. Jeg har til brug for dette indhentet en udtalelse fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Det fremgår også af beretningen, at
Statsrevisorerne finder, at kriminal-
forsorgens tilsyn med betinget dømte, afsonere med fodlænke og prøve-
løsladte har været utilfredsstillende.
Kriminalforsorgen har iværksat projektet ”Effektivisering af sagsbehand-
ling og tilsyn i Kriminalforsorgen i Frihed” (KiF).
Projektet udspringer af flerårsaftalen 2018-21 og indeholder tre spor af re-
levans for problemstillingerne vedrørende kriminalforsorgens tilsyn med
betinget dømte og prøveløsladte, som beskrevet i Rigsrevisionens beretning.
Et af sporene i projektet vil blandt andet sikre en præcisering af rammerne
for kriminalforsorgens frister i afdelingernes tilsynsarbejde. Sporet vil sam-
tidig være med til at ensarte KiF-afdelingernes sagsbehandling i forhold til
vurdering af overtrædelser af vilkår og ved reaktioner herfor. Dette forven-
tes at medføre, at KiF-afdelingernes tilsyns- og kontrolpraksis ensartes.
Et andet spor vil effektivisere sagsbehandlingen, understøtte lederne og
sagsbehandlerne bedre i deres arbejde, og være med til at skabe overblik
over afdelingens sager. Dette forventes at medføre, at en sag kan behandles
hurtigere, mere effektivt og ensartet.
Et tredje spor vil sikre en effektiv håndtering af samfundstjenestesager og
går bl.a. ud på at effektivisere samfundstjenestekontroller, eventuelt ved
hjælp af nye it-løsninger, samt udvikle en model for at finde og fastholde
samfundstjenestesteder.
Direktoratet for Kriminalforsorgen forventer, at de tre nævnte tiltag i KiF-
projektet har en betydelig effekt i forhold til de problemstillinger vedrørende
kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte og prøveløsladte, som beskri-
ves i Rigsrevisionens beretning. Tiltagene skal således understøtte, at tilsyn
og samfundstjeneste bliver iværksat til tiden og gennemført i overensstem-
melse med dommene.
Spor 1 blev igangsat i februar 2019, spor 2 i maj 2019 og spor 3 forventes
at blive sat i gang i 4. kvartal 2019. Direktoratet for Kriminalforsorgen for-
venter i den forbindelse, at der vil kunne ske justeringer i opgaverne under-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil sende Justitsministeriets svar på Statsrevisorernes beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne til udvalget, til justitsministeren
vejs, og at forbedrende initiativer løbende vil blive implementeret. KiF-pro-
jektet forventes afsluttet i 2021.
Kontrol og tilsyn med fodlænkeafsonere er som udgangspunkt ikke omfat-
tet af KiF-projektet. Dog kan løsningsmodeller i projektet vise sig hensigts-
mæssige også at overføre til arbejdet med tilsyn og kontrol af denne gruppe.
For at sikre fuld opmærksomhed på dette område har Direktoratet for Kri-
minalforsorgen derfor fastsat et internt mål, der indebærer, at direktoratet
løbende skal følge op på, at kriminalforsorgsområderne understøtter KiFs
sagsbehandling med henblik på at sikre, at der foretages mindst 1-3 ugent-
lige tilsyns- og kontrolbesøg hos dømte, som afsoner med fodlænke, samt
at der mindst 1 gang om ugen foretages kontrolopringning til deres beskæfti-
gelsessted.
Direktoratet og områderne vil således løbende følge op på, at kontrollen af
fodlænkeafsonere lever op til reglerne. Støtte og vejledning af fodlænkeaf-
sonere indgår bl.a. som en del af de tilsyns- og kontrolbesøg, som kriminal-
forsorgen foretager på bopælen, hvorfor der ligeledes vil være fokus på dette
område.
Det fremgår af beretningen, at
Statsrevisorerne endvidere finder, at krimi-
nalforsorgens beskæftigelsesindsats og kriminalpræventive indsats over for
ubetinget dømte, der afsoner i fængsler og arresthuse, har været ikke helt
tilfredsstillende.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at kriminalforsorgens tilret-
telæggelse af afsoningen tager afsæt i generelt anerkendt viden om, hvad der
virker kriminalitetsforebyggende. Ud over beskæftigelsesindsatser er også
kontakten til familie, fritidsaktiviteter, selvforplejning og en velstruktureret
hverdag elementer i en generel kriminalitetsforebyggende indsats.
I fængslerne afdækkes den enkelte indsattes kriminogene risiko- og behovs-
områder med henblik på i videst muligt omfang at tilrettelægge beskæftigel-
sen for den indsatte ud fra denne afdækning. Det er dog ikke i alle tilfælde
muligt at matche den enkelte indsattes kriminogene risiko- og behovsområ-
der med en tilsvarende beskæftigelsesindsats. Dette kan blandt andet bero
på praktiske forhold, faglige og sikkerhedsmæssige hensyn, eller at den ind-
satte ikke kan eller vil deltage på meningsfuld vis.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil sende Justitsministeriets svar på Statsrevisorernes beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne til udvalget, til justitsministeren
Det er vigtigt, at det tilstræbes at følge op på de indsattes kriminogene ri-
siko- og behovsområder i videst muligt omfang, og dette kan blandt andet
ske ved en bedre styring og målretning af beskæftigelsesindsatserne.
Kriminalforsorgen udarbejder dels afsoningsplaner, dels handleplaner. Hvis
den indsatte er i målgruppen ved indsættelse i fængsel, udarbejdes en risiko-
og behovsvurdering, der danner grundlag for den pågældendes afsonings-
plan. Afsoningsplanen angiver og prioriterer de behov, som bør adresseres
under afsoningen. Handleplanen bygger ”ovenpå” afsoningsplanen og føl-
ger op med nærmere beskrivelser af de konkrete indsatser, den indsatte har
behov for, og hvilke aktiviteter der iværksættes under afsoningen. Handle-
planen vil herudover inddrage forhold af relevans for udslusning fra fængs-
let, herunder koordination med Kriminalforsorgen i Frihed og/eller den re-
levante kommune.
Direktoratet for Kriminalforsorgen gennemfører i andet halvår af 2019 en
analyse af mulighederne for at sikre bedre integration mellem afsonings- og
handleplaner. Analysen har til formål at identificere løsningsmuligheder på
både kort og længere sigt. Analysen belyser den digitale understøttelse af
arbejdet, procedurer og retningslinjer for overlevering af viden samt behov
for kompetenceudvikling af medarbejdere.
Der er endvidere fokus på beskæftigelsesindsatserne i regi af flerårsaftale-
projektet ”Effektivisering af beskæftigelsestilbud”, hvor der arbejdes på at
skabe større sammenhæng mellem uddannelse og arbejde i fængslerne med
henblik på at øge den dømtes mulighed for at opnå beskæftigelse efter afso-
ning.
Det følger herudover af kriminalforsorgens tidligere flerårsaftale, at krimi-
nalforsorgen skal udvikle en databank med henblik på at sikre bedre doku-
mentation og registrering af data for indsatsernes indhold, forløb, resultat og
effekter.
Kriminalforsorgen forventer, at det igangværende arbejde med at anvende
denne databank på sigt vil gøre det nemmere at følge med i, i hvor høj grad
det på individniveau lykkes at matche den enkeltes kriminogene risiko- og
behovsområder med beskæftigelsesindsatser, der er målrettet disse.
Kriminalforsorgen har ikke for alle indsatte i fængslerne udarbejdet afso-
ningsplaner med vurderinger af de indsattes kriminogene behov. Rigsrevi-
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren vil sende Justitsministeriets svar på Statsrevisorernes beretning nr. 13/2018 om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne til udvalget, til justitsministeren
sionens undersøgelse viser således, at 12 pct. af de indsatte i fængslerne ikke
fik udarbejdet en afsoningsplan, før de blev løsladt.
Det er vigtigt, at alle indsatte i målgruppen, dvs. alle afsonere med mini-
mum 7 dages afsoning, får udarbejdet afsoningsplaner. Der vil derfor være
fokus på dette i det fremadrettede arbejde med at styrke modtagelsen i
fængsler.
I forbindelse med et projekt, der gennemføres som led i kriminalforsorgens
flerårsaftale, arbejder kriminalforsorgen således på at styrke kvaliteten af
modtagelsen af indsatte i fængslerne. Derudover gennemføres en ekstern
evaluering af modtagelsesprocedurerne. Evalueringen varetages af Det Na-
tionale Forsknings- og Analysecenter for Velværd (VIVE) og forventes af-
sluttet ultimo 2019. Direktoratet vil i det videre arbejde med at styrke modta-
gelsesprocedurerne inddrage resultaterne af denne evaluering.
En kopi af dette brev er samtidig sendt elektronisk til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
5