Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2085467_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. oktober 2019
Økonomikontoret
Anna Petersen Neder-
gaard
2019-0030-2532
1217494
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 277 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om at angive hvilke områder der gennemføres forvaltningsrevision på i 2019, og hvilke er planlagt til 2020 m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 277 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren – på baggrund af at man som led i kriminal-
forsorgens reorganisering fratog indsatte klageadgang til en
række spørgsmål, og i den forbindelse flyttede ressourcer på
mindst ni årsværk til et område, der i stedet skulle gennemføre
interne forvaltningsrevisioner og på den måde sikre, at praksis
blev styrket og ikke svækket af besparelserne, hvilket den tidli-
gere direktør kaldte en klogere anvendelse af ressourcerne – op-
liste de områder, der siden ændringen i 2015 har været genstand
for forvaltningsrevision med angivelse af, hvornår området er
revideret, samt bemærke hvilke ændringer resultaterne har givet
anledning til, og endelig angive hvilke områder der gennemfø-
res forvaltningsrevision på i 2019, og hvilke er planlagt til
2020?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Indledningsvis bemærkes det, at Direktoratet for Kriminal-
forsorgen ikke kan genkende forudsætningen i spørgsmålet om,
at der i forbindelse med reorganiseringen skulle være flyttet
mindst 9 årsværk til et område, der i stedet skulle gennemføre
interne forvaltningsrevisioner.
Med lov om ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af
straf m.v., retsplejeloven og lov om Offerfonden, der trådte i
kraft den 6. maj 2015, blev kriminalforsorgen reorganiseret. Det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der med den fo-
reslåede faglige og administrative styrkelse af det lokale niveau
i kriminalforsorgen vil være mulighed for, at direktoratet i hø-
jere grad kan fokusere på bl.a. overordnet ledelse, strategi og
styring samt faglig støtte mv. af kriminalforsorgsområderne. Di-
rektoratets faglige støtte påtænkes bl.a. at omfatte udarbejdelse
af faglige standarder til brug ved behandlingen af konkrete sa-
ger i kriminalforsorgsområderne. Derudover fremgår det af lov-
bemærkningerne, at det er hensigten at etablere såkaldte faglige
partnerskaber mellem direktoratet og områderne, og at direkto-
ratets faglige støtte skal omfatte praksismøder og løbende gene-
rel kontrol med, at de faglige standarder følges. Direktoratet har
løbende foretaget forvaltningsrevisioner på udvalgte områder
for også derigennem bl.a. at sikre en høj kvalitet i sagsbehand-
lingen i de konkrete sager i kriminalforsorgsområderne.
Nedenfor følger en oversigt over de områder, hvor Direktoratet
for Kriminalforsorgen har foretaget forvaltningsrevisioner på
klientsagsområdet siden reorganiseringen i 2015. Det bemær-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om at angive hvilke områder der gennemføres forvaltningsrevision på i 2019, og hvilke er planlagt til 2020 m.v., til justitsministeren
2085467_0003.png
kes, at direktoratet også har foretaget forvaltningsrevisioner på
andre områder end klientsagsområdet, f.eks. på HR-området.
Disse revisioner er ikke medtaget i besvarelsen, da spørgsmålet
vurderes at relatere sig til forvaltningsrevisioner som følge af, at
der i forbindelse med reorganiseringen blev indført en vis be-
grænsning i de indsattes adgang til at klage over afgørelser truf-
fet af kriminalforsorgsområderne.
År
Emne for forvaltningsrevision
Afslag på besøgstilladelse
God løsladelse, evaluering af samarbejdsaftaler
Afgørelser om afsoning på bopælen med fodlænke
Udelukkelse fra fællesskab
2016
Afgørelser om prøveløsladelse i medfør af straffe-
lovens § 40 a (prøveløsladelse efter udståelse af halv-
delen af straffetiden)
God løsladelse, sagsgange
Anbringelse i sikringscelle
§ 78-anbringelse af unge (fuldbyrdelse af fængsels-
straf i kriminalforsorgens pensioner og i institutioner
2017
mv. uden for kriminalforsorgen)
LS/RNR (Risiko- og behovsvurdering ift. den indsat-
tes risiko for at begå kriminalitet efter udstået straf)
Samfundstjenestesager
2018
Udarbejdelse af sikkerhedsvurdering
Nedenfor følger en kort beskrivelse af, hvilke ændringer resul-
taterne fra de enkelte forvaltningsrevisioner har givet anledning
til.
Afslag på besøgstilladelse
Forvaltningsrevisionen gav ikke anledning til generelle ændrin-
ger eller tiltag, udover at konkrete fejl i sagsbehandlingen blev
påpeget over for områderne.
God løsladelse, evaluering af samarbejdsaftaler
Formålet med forvaltningsrevisionen var at belyse velfunge-
rende elementer og udviklingspotentialer i samarbejdsproces-
serne med eksempelvis kommunerne. Revisionen gav anledning
til tiltag med henblik på at sikre overholdelse af tidsfrister, sy-
stematik og øget kvalitet i samarbejdet med kommunerne.
Afgørelser om afsoning på bopælen med fodlænke
Forvaltningsrevisionen afdækkede, at praksis for meddelelse af
tilladelse eller afslag ikke er forandret, efter afgørelseskompe-
tencen i maj 2015 blev flyttet fra Direktoratet for Kriminal-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om at angive hvilke områder der gennemføres forvaltningsrevision på i 2019, og hvilke er planlagt til 2020 m.v., til justitsministeren
forsorgen til kriminalforsorgsområderne. Revisionen viste des-
uden, at mens kvaliteten i forhold til den indholdsmæssige del
af afgørelse af sagerne var forholdsvis høj, var der behov for
særlige tiltag i forhold til sagsbehandlingen. På den baggrund
blev der i 2016 gennemført undervisning af medarbejderne i
fodlænkeafdelingerne, ligesom der i underpartnerskabet for fod-
lænkeafsoning, der er et fagligt fællesskab ledet af Direktoratet
for Kriminalforsorgen, kontinuerligt er fastholdt et fokus på, at
de formelle krav i sagsbehandlingen efterleves.
Udelukkelse fra fællesskab
Forvaltningsrevisionen gav anledning til, at der blev udarbejdet
en tjekliste til brug for sagsbehandlingen af afgørelser om ind-
sattes udelukkelse fra fælleskab. Der blev desuden iværksat un-
dervisning i regler og praksis for relevante medarbejdere i insti-
tutionerne.
Afgørelser om prøveløsladelse i medfør af straffelovens § 40 a
Forvaltningsrevisionen gav bl.a. anledning til, at direktoratet op-
fordrede områderne til at gøre brug af tjekliste m.v. om prøve-
løsladelse efter straffelovens § 40 a for derigennem at udbrede
kendskabet til regler og praksis for tidlig prøveløsladelse i insti-
tutionerne.
Forvaltningsrevisionen gav endvidere anledning til, at områ-
derne skulle instruere fodlænkeafdelingerne om, at de sager,
hvor der er spørgsmål om at give tilladelse til prøveløsladelse
efter straffelovens § 40 a, skal drøftes med en jurist tilknyttet
kriminalforsorgsområdet, inden der træffes afgørelse.
God løsladelse, sagsgange
De indsamlede data viste sig ikke at udgøre et tilstrækkeligt
grundlag for at drage entydige konklusioner på undersøgelsen.
Det er i øjeblikket under overvejelse at iværksætte en fornyet
undersøgelse med henblik på at foretage en fornyet forvaltnings-
revision.
Anbringelse i sikringscelle
Forvaltningsrevisionen gav anledning til, at der blev udarbejdet
en tjekliste for sagsbehandlingen af afgørelser om indsattes an-
bringelse i sikringscelle. Der blev desuden iværksat undervis-
ning i regler og praksis for relevante medarbejdere i institutio-
nerne.
§ 78-anbringelse af unge (fuldbyrdelse af fængselsstraf i krimi-
nalforsorgens pensioner og i institutioner m.v. uden for krimi-
nalforsorgen)
Forvaltningsrevisionen gav anledning til, at Direktoratet for Kri-
minalforsorgen skrev revisionens vigtigste fund ind i tjeklisten
om § 78-anbringelse, og at der i forbindelse med nedsættelse af
en arbejdsgruppe på § 78-området udarbejdes nye koncepter for
4
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om at angive hvilke områder der gennemføres forvaltningsrevision på i 2019, og hvilke er planlagt til 2020 m.v., til justitsministeren
tilladelser og afslag med standardbegrundelser og regelhenvis-
ninger, således at det sikres, at sagsbehandlingskravene overhol-
des.
Forvaltningsrevisionen gav endvidere anledning til, at direkto-
ratet over for kriminalforsorgsområderne påpegede vigtigheden
af, at der træffes en formel afgørelse om afslag på § 78-anbrin-
gelse i de tilfælde, hvor sagen tilsiger dette.
LS/RNR (Risiko- og behovsvurdering ift. den indsattes risiko for
at begå kriminalitet efter udstået straf)
Forvaltningsrevisionen gav anledning til, at der blev sat øget fo-
kus på at sikre korrekt registrering af gennemførte LS/RNR-vur-
deringer (Level of Service/Risk – Need – Responsivity), lø-
bende kvalitetssikring af data, og at der systematisk udarbejdes
LS/RNR for alle klienter i målgruppen.
Samfundstjenestesager
Forvaltningsrevisionen viste, at mens der generelt var en høj for-
ståelse for gældende regler, var der generelle problemer med ef-
terlevelse af de formelle krav i sagsbehandlingen.
Revisionen mundede ud i flere anbefalinger, herunder blandt an-
det gennemgang af regler på området og undervisning af rele-
vante medarbejdere. Resultaterne af revisionen vil endvidere
blive inddraget i projekt vedrørende Kriminalforsorgen i Frihed
(KiF), der med afsæt i flerårsaftalen for kriminalforsorgens øko-
nomi i 2018-2021 har til formål at præcisere rammer og standar-
disere praksis for tilsyn i KiF.
Udarbejdelse af sikkerhedsvurdering
Den pågældende forvaltningsrevision er endnu ikke afsluttet.
I 2019 er der planlagt forvaltningsrevisioner på følgende områ-
der inden for klientsagsområdet:
Forvaltningsrevision vedr. udgangsbekendtgørel-
sens § 31, stk. 2, nr. 1 og 2, om udgang til særlige
formål. Revisionen er planlagt til 2. halvår 2019.
Brug af peberspray.
Inddragelse af muligheden for udstationering af ind-
satte til f.eks. pensioner eller eget hjem, herunder
med fodlænke (backdoor), i forbindelse med udar-
bejdelse af handleplaner for indsatte.
Der vil ultimo 2019 blive indhentet forslag fra direktoratets cen-
tre til forvaltningsrevisioner i 2020 med henblik på drøftelse i
kriminalforsorgens koncernledelse primo 2020.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om at angive hvilke områder der gennemføres forvaltningsrevision på i 2019, og hvilke er planlagt til 2020 m.v., til justitsministeren
Antallet af gennemførte forvaltningsrevisioner skal ses i sam-
menhæng med en række andre tilsvarende revisioner og tilsyn.
Inden for klientområdet gælder det eksempelvis følgende:
Rigsrevisionens Beretning fra marts 2019 om krimi-
nalforsorgens indsats over for dømte i og uden for
fængslerne, der blandt andet omfatter tilsyn med be-
tinget dømte, tilsyn med fodlænkeafsonere og prø-
veløsladte samt beskæftigelsesindsats og kriminali-
tetsforebyggende indsats over for afsonere i fængs-
ler og arrester.
Review af arbejdet i områdekontorerne 2018-2019,
herunder nedslagsanalyser af HR, klientsagsbe-
handling, resocialisering og implementeringskraft,
udarbejdet af konsulentbureauet PA Consulting.
Projekt om effektivisering af sagsbehandling og til-
syn i Kriminalforsorgen i Frihed (KiF). Initiativet er
omfattet af flerårsaftalen for kriminalforsorgens
økonomi i 2018-2021.
En undersøgelse af praksis for tilladelse til prøve-
løsladelse af drabsdømte i perioden fra 1. maj 2015
til 1. maj 2018. Undersøgelsen er gennemført i
2019.
Rapport fra februar 2018 om serviceeftersyn af di-
sciplinærstraffe og andre administrative reaktioner i
fængsler og arresthuse, udarbejdet af et praktikerud-
valg i kriminalforsorgen.
Herudover gennemfører Folketingets Ombudsmand årligt et an-
tal tilsynsbesøg i kriminalforsorgens institutioner, hvor der bl.a.
er fokus på sagsbehandling og dokumentation. Tilsynsbesøgene
giver kriminalforsorgen anledning til en generel opfølgning på
ombudsmandens anbefalinger og henstillinger. I de senere år har
ombudsmanden ifølge kriminalforsorgens journalsystem foreta-
get mellem 13 og 22 årlige tilsynsbesøg på kriminalforsorgens
tjenestesteder, og der har indtil videre været afholdt 15 tilsyns-
besøg i 2019.”
6