Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2085469_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. oktober 2019
Økonomikontoret
Anna Petersen Neder-
gaard
2019-0030-2525
1217336
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 269 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om at redegøre for de nærmere regler for, hvornår og hvor længe Kriminalforsorgen er forpligtet til at følge Folketingets bevillinger m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 269 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren – på baggrund af at en bred kreds af Folketin-
gets partier i flerårsaftalen for Kriminalforsorgen 2008-11 be-
vilgede penge til en dokumentations- og evalueringsenhed i Kri-
minalforsorgen, og idet Kriminalforsorgens ledelse for nylig
egenhændigt og uden inddragelse af samarbejdsorganisationen
har meddelt, at dokumentations- og evalueringsenheden ned-
lægges, på trods af at finansieringen er en del af kriminalforsor-
gens eksisterende bevilling, da initiativet var forudsat videreført
ved flerårsaftaleudløb i 2011 og er videreført indtil nu – kom-
mentere Kriminalforsorgens prioritering og håndtering samt re-
degøre for de nærmere regler for, hvornår og hvor længe Krimi-
nalforsorgen er forpligtet til at følge Folketingets bevillinger, og
vil ministeren endvidere redegøre for om der er en forpligtelse
til, at en underliggende styrelse, direktorat m.v. skal orientere
REU, forligskreds, departement m.v., når der påtænkes ændret i
et grundlag for en bevilling?”
Svar:
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at direktoratet som led i en
nødvendig styrkelse af databeskyttelsen har valgt at nedlægge sit Analyse-
og Evalueringsteam. De nedlagte stillinger skal i stedet bruges til at styrke
databeskyttelsesindsatsen, så kriminalforsorgen kan leve op til kravene i
gældende databeskyttelseslovgivning.
Jeg er meget optaget af den resocialiserende indsats i fængslerne, som er
helt afgørende for, at de indsatte får den ballast og de kompetencer, der gør,
at de kan begå sig i samfundet, når de bliver løsladt.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst mig om, at Analyse- og Eva-
lueringsteamet ikke har haft udførende opgaver i forhold til selve resociali-
seringen ude i fængslerne.
Men det er selvfølgelig også vigtigt, at indsatsen løbende evalueres. Direk-
toratet vil derfor fortsat sikre, at der foretages analyser og evalueringer via
f.eks. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE), der
er en uafhængig statslig institution under Social- og Indenrigsministeriet.
Jeg har desuden bedt Direktoratet for Kriminalforsorgen om at udarbejde en
konkret plan for, hvordan direktoratet vil sikre, at der fortsat foretages ana-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om at redegøre for de nærmere regler for, hvornår og hvor længe Kriminalforsorgen er forpligtet til at følge Folketingets bevillinger m.v., til justitsministeren
lyser og evalueringer, der kan anvendes i arbejdet med resocialiseringsind-
satsen i kriminalforsorgen.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at kriminal-
forsorgens koncernledelse har besluttet at nedlægge Analyse- og
Evalueringsteamet i direktoratet.
1.
Baggrunden for beslutningen om at nedlægge Analyse- og
Evalueringsteamet er, at det har været nødvendigt at foretage
omprioriteringer i kriminalforsorgen som følge af et behov for
at styrke indsatsen i forhold til databeskyttelse og informations-
sikkerhed.
Flere eksterne tilsyn foretaget af bl.a. Datatilsynet har vist, at
kriminalforsorgen på en lang række områder skal styrke indsat-
sen i forhold til databeskyttelse og informationssikkerhed for at
kunne leve op til kravene i gældende databeskyttelseslovgiv-
ning, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 218 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg.
Kriminalforsorgen har derfor igangsat et flerårigt projekt med
henblik på styrkelse af indsatsen i forhold til databeskyttelse og
informationssikkerhed. Kriminalforsorgen blev i 2017 tildelt 8,5
mio. kr. i forbindelse med ikrafttræden af lov om retshåndhæ-
vende myndigheders behandling af personoplysninger til etab-
leringsomkostninger m.v., mens merudgifterne fra 2018 og frem
skal afholdes inden for kriminalforsorgens eksisterende økono-
miske ramme. En fortsat styrkelse af indsatsen forudsætter der-
for, at der tilføres ressourcer, som skal findes ved interne ompri-
oriteringer.
Styrkelsen af dette arbejde kræver imidlertid omprioriteringer i
organisationen. Derfor er det besluttet at nedlægge Analyse- og
Evalueringsteamet, således at de nedlagte stillinger kan ompri-
oriteres til at styrke indsatsen i forhold til databeskyttelse og in-
formationssikkerhed.
2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at Analyse- og
Evalueringsteamet blev oprettet som led i udmøntningen af kri-
minalforsorgens flerårsaftale for 2008-2011. Det fremgår end-
videre af kriminalforsorgens flerårsaftale for 2013-2016, at det
blev aftalt, at den centrale dokumentations- og evalueringsen-
hed skulle videreføres. Af flerårsaftalen for 2018-2021 er det
ikke anført, hvilke initiativer fra den tidligere flerårsaftale der
skal videreføres. Det er dog anført under punktet ”Fortsat mo-
dernisering og bedre styring af driften”, at ”Aftaleparterne er i
forlængelse heraf enige om, at det er centralt, at kriminalforsor-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om at redegøre for de nærmere regler for, hvornår og hvor længe Kriminalforsorgen er forpligtet til at følge Folketingets bevillinger m.v., til justitsministeren
gen inden for rammerne af flerårsaftaleøkonomien fortsat skal
kunne tilpasse sin opgaveløsning og drift til den konkrete situa-
tion og løbende udvikling.”
3.
Direktoratet for Kriminalforsorgen skal i øvrigt bemærke, at
det fremgår af flerårsaftalen for 2008-2011, at aftalen om at op-
rette en central dokumentations- og evalueringsenhed navnlig
var begrundet i ønsket om en bedre effektvurdering af misbrugs-
behandlingen. Efterfølgende er der for at sikre dette bl.a. blevet
iværksat ekstern akkreditering af misbrugsbehandlingen gen-
nem et særligt ekspertpanel. Det er hensigten, at der også frem-
over skal være ekstern akkreditering af misbrugsbehandlingen.”
4