Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2076261_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. september 2019
Sikkerhedskontoret
Katrine Holst
2019-0030-2500
1213867
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 250 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at justere lovgivningen, således at de mennesker, som kæmper mod Islamisk Stat ikke rammes af straf, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 250 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til at justere lovgivningen, således
at de mennesker, som kæmper mod Islamisk Stat ikke rammes
af straf. Der henvises til artiklen ”Højesteret har talt: Tommy
skal et halvt år i fængsel for at kæmpe mod Islamisk Stat i Sy-
rien” dr.dk den 7. august 2019.”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 114 j, at det er forbudt at indrejse og tage op-
hold i visse konfliktområder uden forudgående tilladelse. Der kan ifølge
loven gives tilladelse, hvis der er tale om et anerkendelsesværdigt formål.
Ved anerkendelsesværdigt formål forstås som udgangspunkt formål, der
ikke har med den væbnede konflikt at gøre, og som der vurderes at være ri-
melig anledning til at foretage på trods af den verserende væbnede konflikt.
Indrejse og ophold med henblik på at udføre journalistisk arbejde, yde hu-
manitær bistand, besøge sin nærmeste familie eller drive en igangværende
erhvervsvirksomhed vil således i almindelighed være anerkendelsesværdige
formål. Derimod vil indrejse og ophold for f.eks. at deltage i den væbnede
konflikt eller for at støtte en af parterne i den væbnede konflikt ikke være et
anerkendelsesværdigt formål. Dette uanset hvilken part man støtter.
Det fremgår af lovens bemærkninger, at formålet med bestemmelsen er at
gøre det lettere at straffe personer, der indrejser og opholder sig i et kon-
fliktområde for at deltage i en væbnet konflikt for eksempelvis en terroror-
ganisation. Der vil således ikke – som tilfældet var tidligere – være behov
for at føre bevis for, at de pågældende har overtrådt eksempelvis straffe-
lovens terrorbestemmelser. Det vil være tilstrækkeligt, at der kan føres be-
vis for, at den pågældende uden tilladelse er indrejst eller har opholdt sig i
det pågældende område.
2.
Jeg har selvfølgelig forståelse for, at det umiddelbart kan virke urimeligt,
at man i visse tilfælde straffer personer, der har kæmpet mod Islamisk Stat.
Samtidig er det dog min holdning, at danske statsborgere – uanset hvad –
intet har at gøre i de her konfliktzoner, medmindre man har et anerkendel-
sesværdigt formål og har fået tilladelse til indrejsen.
Som det fremgår ovenfor, blev bestemmelsen netop indført med det formål
at gøre det lettere at straffe personer, der indrejser og opholder sig i et kon-
fliktområde for at deltage i en væbnet konflikt for eksempelvis en terroror-
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at justere lovgivningen, således at de mennesker, som kæmper mod Islamisk Stat ikke rammes af straf, til justitsministeren
ganisation. Det betyder, at vi – hvis vi f.eks. ophæver bestemmelsen – gør
det sværere at straffe fremmedkrigere, som formodes at have tilsluttet sig
Islamisk Stat.
3