Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2078150_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. september 2019
Internationalt Politikon-
tor
Sofia Regina Lausten
Manili
2019-0030-2452
1206838
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 182 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om at indhente erfaringer fra andre lande med henblik på at styrke indsatsen mod menneskehandlen i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 182 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at Danmark følger med
tiden i forhold til bekæmpelse af menneskehandel?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der på området for menneskehandel
er tale om en bred og systematisk indsats, som prioriteres af po-
litiet, og som omfatter såvel nationale som regionale indsatser.
Rigspolitiet kan henvise til justitsministerens besvarelse af 5.
juli 2019 af spørgsmål nr. 287 (Alm. del) fra Folketingets Be-
skæftigelsesudvalg, hvor politiets indsats på området er nær-
mere beskrevet.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at Rigspolitiet ultimo april
2019 har etableret et samarbejde med Rigsadvokaten med hen-
blik på at undersøge mulighederne for at identificere særlige ud-
fordringer, der måtte være i sager om menneskehandel for der-
ved at styrke retsforfølgningen på området. Samarbejdet er fort-
sat i den indledende fase.
Rigspolitiets afdeling for menneskehandel har sideløbende her-
med iværksat besøg i landets politikredse bl.a. med henblik på
at sikre en løbende dialog mellem politikredsene og Rigspolitiet
om sager om menneskehandel. Kredsbesøgene forventes afslut-
tet i oktober 2019.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Sager om menneskehandel er alvorlige sager, der skal priorite-
res højt, og det er vigtigt, at der i politiet og anklagemyndighe-
den til enhver tid er et stort fokus på en korrekt og hurtig be-
handling af disse sager, og at der samtidig er fokus på løbende
at vurdere, om der er behov for at iværksætte nye initiativer.
Rigsadvokaten har fastsat særlige retningslinjer for anklage-
myndighedens og politiets behandling af sager om menneske-
handel. Et centralt element i disse retningslinjer er, at efterforsk-
ningen i sager om menneskehandel allerede på det indledende
stadie skal tilrettelægges i samarbejde med anklagemyndighe-
den, så der løbende kan foretages en juridisk vurdering af sagen.
Retningslinjerne bliver løbende justeret, når der opstår behov
for dette.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om at indhente erfaringer fra andre lande med henblik på at styrke indsatsen mod menneskehandlen i Danmark, til justitsministeren
Rigsadvokaten fører desuden en oversigt over domme om men-
neskehandel, som løbende bliver opdateret, så anklagere, der be-
handler denne type sager, har kendskab til udviklingen i rets-
praksis på området. Oversigten kan findes på www.anklage-
myndigheden.dk.
Herudover deltager Rigsadvokaten løbende i forskellige fora om
menneskehandel, bl.a. Center Mod Menneskehandels Nationale
Referencegruppe samt den tværministerielle arbejdsgruppe om
menneskehandel. Formålet er bl.a. at styrke vidensdelingen og
det tværfaglige samarbejde på området.
For så vidt angår aktuelle initiativer, kan det oplyses, at Rigsad-
vokaten som led i handlingsplanen til bekæmpelse af menneske-
handel 2019-2021 for nylig har sat fokus på anklagemyndighe-
dens behandling af sager om menneskehandel ved at drøfte em-
net i de faglige netværk for personfarlig og organiseret krimina-
litet, hvor samtlige politikredse og de regionale statsadvokater
er repræsenteret.
På de seneste møder i de faglige netværk i marts 2019 blev em-
net drøftet, og der blev udvekslet erfaringer i forhold til mere
generelle udfordringer samt i forhold til de konkrete sager. Em-
net sættes igen på dagsordenen for de kommende netværksmø-
der i oktober 2019.
Rigsadvokaten er herudover i øjeblikket sammen med Rigspo-
litiet ved at se nærmere på, hvordan retsforfølgningen på områ-
det kan styrkes. I den forbindelse undersøges det bl.a., om an-
klagemyndigheden i tilstrækkeligt tidligt omfang inddrages i sa-
ger om menneskehandel, jf. Rigsadvokatens retningslinjer, lige-
som behovet for nye tiltag overvejes.
Det kan endelig tilføjes, at Rigsadvokaten er i færd med at ud-
arbejde skriftligt informationsmateriale, som bl.a. skal kunne
bruges af Center Mod Menneskehandel og andre relevante in-
teresseorganisationer, om forløbet af en straffesag om menne-
skehandel og om ofrenes rettigheder i den forbindelse. Materia-
let forventes at blive udsendt i løbet af efteråret 2019.”
3.
Vi skal selvsagt ikke acceptere, at menneskehandel finder sted i Danmark,
og derfor er det vigtigt, at de personer, som står bag, stilles til ansvar for det.
Der blev i marts 2019 nedsat en tværfaglig arbejdsgruppe med henblik på at
få analyseret, hvilke initiativer der kunne iværksættes for at beskytte sårbare
udenlandske arbejdstagere bedre. Arbejdsgruppen skulle endvidere vurdere,
om der var behov for lovgivningsmæssige tiltag. Til brug herfor skulle ar-
bejdsgruppen indhente erfaringer fra udlandet, herunder Belgien.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om at indhente erfaringer fra andre lande med henblik på at styrke indsatsen mod menneskehandlen i Danmark, til justitsministeren
Justitsministeriet kan oplyse, at der nu er blevet indhentet oplysninger fra
bl.a. Belgien. Oplysningerne viser bl.a., at Belgien har ændret lovgivningen
om menneskehandel, så den har bevæget sig væk fra betingelsen om tvang.
Erfaringerne fra andre lande, herunder Belgien, vil indgå i de relevante mi-
nisteriers videre arbejde med indsatsen mod menneskehandel.
4