Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2076813_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sirin Duran
2019-0030-2426
1203354
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 176 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm., om det kan afvises at GPS-fodlænke som prøveløsladelsesvilkår i 2 år i denne sag er en ny frihedsberøvelse og dermed burde være have været for en dommer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 176 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren angive, om det kan afvises at GPS-fodlænke
som prøveløsladelsesvilkår i 2 år i denne sag er en ny frihedsbe-
røvelse og dermed burde være have været for en dommer, jf. vil-
kårets indgribende art, jf. artiklen "Ud på prøve: 39-årig havde
en lang og besværlig vej ud af fængslet" fra Politiken den 19.
august 2019?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om fast-
sættelse af vilkår om elektronisk overvågning af den dømtes færden ved prø-
veløsladelse og udgang kan anses som frihedsberøvelse.
Artikel 5 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) be-
skytter individets fysiske frihed. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
ingen berøves denne frihed på en vilkårlig måde. I den forbindelse har bl.a.
foranstaltningens karakter og virkning betydning for vurderingen af, om der
er tale om frihedsberøvelse i artikel 5’s forstand. Der vil således efter om-
stændighederne bl.a. kunne være tale om en frihedsberøvelse omfattet af be-
stemmelsen, hvis en person er indespærret eller begrænset i sin bevægelses-
frihed til et vist begrænset område.
Frihedsberøvelse efter EMRK artikel 5 skal afgrænses over for begrænsnin-
ger i bevægelsesfriheden, der er omfattet af artikel 2 (om frihed til valg af
opholdssted) i 4. Tillægsprotokol til EMRK. Det følger af artikel 2, at en-
hver, der lovligt befinder sig på en stats område, inden for dette skal have
ret til at færdes frit og til frit at vælge sit opholdssted. Indgreb i bevægelses-
friheden i medfør af bestemmelsen kan eksempelvis bestå i, at en person på-
lægges eller nægtes at tage ophold inden for et nærmere bestemt område.
Det bemærkes i den forbindelse, at en GPS-fodlænke er en elektronisk fod-
lænke, der indeholder en GPS-modtager og en sender. GPS-modtageren re-
gistrerer løbende, hvor den befinder sig, og senderen sender herefter oplys-
ningerne herom til den, der foretager overvågningen. Formålet med ordnin-
gen om fastsættelse af vilkår om elektronisk overvågning af den dømtes fær-
den ved prøveløsladelse og udgang er at sikre overholdelsen af et andet vil-
kår, der fastsættes for prøveløsladelsen eller udgangen, ved hjælp af over-
vågning af den dømtes færden.
Fastsættelse af vilkår om elektronisk overvågning af den dømtes færden ved
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm., om det kan afvises at GPS-fodlænke som prøveløsladelsesvilkår i 2 år i denne sag er en ny frihedsberøvelse og dermed burde være have været for en dommer, til justitsministeren
prøveløsladelse og udgang vurderes ikke at være en frihedsberøvelse i
EMRK artikel 5’s forstand, eller en indskrænkning i bevægelsesfriheden
omfattet af artikel 2 i 4. Tillægsprotokol til EMRK.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse navnlig vægt på, at formålet med
ordningen som anført er at sikre overholdelsen af et andet vilkår, der fast-
sættes for prøveløsladelsen eller udgangen, ved hjælp af overvågning af den
dømtes færden. Dette andet vilkår vil eksempelvis kunne være, at den på-
gældende ikke må indfinde sig bestemte steder, og vil dermed efter omstæn-
dighederne indebære en begrænsning af den pågældendes færden. Anven-
delsen af en GPS-fodlænke udgør imidlertid efter ministeriets opfattelse
ikke i sig selv en indskrænkning i den pågældendes bevægelsesfrihed, da
GPS-fodlænken blot registrerer – men ikke kræver – den dømtes tilstedevæ-
relse på et fysisk afgrænset område.
En ordning om fastsættelse af vilkår om elektronisk overvågning af den
dømtes færden ved prøveløsladelse og udgang vil imidlertid kunne indebære
et indgreb i de pågældendes ret til respekt for privatliv efter EMRK artikel
8.
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for sit privatliv og fa-
milieliv, sit hjem og sin korrespondance. Udøvelsen af denne ret kan imid-
lertid underkastes begrænsninger, jf. artikel 8, stk. 2, hvis begrænsningerne
er i overensstemmelse med loven og er nødvendige i et demokratisk sam-
fund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller lan-
dets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at be-
skytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder
og friheder.
Vilkår om GPS-fodlænke skal alene kunne iværksættes, hvis det findes for-
målstjenligt for at sikre overholdelsen af et andet vilkår, der fastsættes for
prøveløsladelsen. Det vil i den forbindelse bero på en konkret vurdering,
hvilke personer der inddrages i forsøget, og det skal indgå i vurderingen, at
vilkåret ikke udgør et uvæsentligt indgreb over for den pågældende. Det er
i forlængelse heraf forudsat, at et vilkår om GPS-fodlænke ikke fastsættes,
hvis den herved forvoldte forstyrrelse ville stå i misforhold til den krimina-
litet, som den pågældende har begået, og hensynet bag det vilkår, som den
elektroniske overvågning skal sikre overholdelsen af. Herudover forudsæt-
tes det, at den elektroniske overvågning gennemføres på den mindst muligt
indgribende måde, der er tilstrækkelig til at opnå formålet. Justitsministeriet
vurderer på den baggrund, at ordningen ikke er i strid med EMRK artikel 8.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm., om det kan afvises at GPS-fodlænke som prøveløsladelsesvilkår i 2 år i denne sag er en ny frihedsberøvelse og dermed burde være have været for en dommer, til justitsministeren
4