Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2090232_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. oktober 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
ASJ
2019-0030-2411
1200007
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 158 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (ALT).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, hvor langt tilbage i tiden de enkelte politikredse er forpligtet til at arkivere indhentede, oprindelige rå teledata, og hvornår disse teledata slettes, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 158 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor langt tilbage i tiden de enkelte po-
litikredse er forpligtet til at arkivere indhentede, oprindelige rå
teledata, og hvornår disse teledata slettes? Der henvises til artik-
len "Telebeviser om borgeres uskyld kan være slettet" Politiken
den 1. juli 2019.”
Svar:
1.
Jeg oversendte den 3. oktober 2019 bl.a. rigspolitichefens og rigsadvoka-
tens redegørelse om teledata-sagen til Retsudvalget (Alm. del – Bilag 9).
Der fremgør følgende af redegørelsens pkt. 3.5, s. 14 ff.:
”3.5.
Sletning af teledata i telecentret
Der er i retsplejelovens § 791 fastsat regler om sletning af ma-
teriale, som er tilvejebragt ved indgreb i meddelelseshemmelig-
heden. Teledata indhentet efter retsplejelovens § 780, stk. 1, nr.
3 og 4, er omfattet af disse regler. Efter retsplejelovens § 791,
stk. 1, skal materialet tilintetgøres, hvis der ikke rejses sigtelse
mod nogen, eller hvis påtale senere opgives. Retten kan dog ef-
ter § 791, stk. 2, bestemme, at tilintetgørelse kan undlades eller
udsættes. Efter § 791, stk. 4, skal politiet i øvrigt tilintetgøre ma-
teriale, som tilvejebringes ved indgreb i meddelelseshemmelig-
heden, og som viser sig ikke at have efterforskningsmæssig be-
tydning.
Ved instruks af 12. juli 2017 har Rigsadvokaturen præciseret, at
det er den enkelte politikreds, der skal sørge for, at materialet
slettes i overensstemmelse med gældende ret. Ifølge instruksen
skal sletningen ske ved, at politikredsen indsender en sletterek-
visition til telecentret, samtidig med at politikredsen sørger for,
at eventuelle kopier af materialet, der opbevares lokalt i kred-
sen, også slettes.
Særligt for telecentret bemærkes det, at teledata lagres i telecen-
tret efter afslutning af databehandlingen. De rådata, der opbeva-
res, skal slettes, hvis rekvirenten [dvs. politikredsene, efter-
forskningsfællesskaberne mv.] anmoder herom. For så vidt an-
går konverterede teledata er telecentret – når en databehandling
er afsluttet – i besiddelse af to eksemplarer af de konverterede
teledata. Af kapacitetsmæssige årsager har telecentret fastsat en
forretningsproces, hvorefter disse teledata burde slettes automa-
tisk, medmindre rekvirenten, der har anmodet om oplysninger,
før udløbet af denne frist har meddelt telecentret, at sletningen
skal udsættes. Sletningen af det ene eksemplar af de konverte-
rede datasæt skal ske efter et år, og det andet eksemplar skal slet-
tes efter yderligere et år. Telecentret har imidlertid i midten af
september 2019 i forbindelse med teledatasagen konstateret, at
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, hvor langt tilbage i tiden de enkelte politikredse er forpligtet til at arkivere indhentede, oprindelige rå teledata, og hvornår disse teledata slettes, til justitsministeren
sletningen af konverterede teledata efter to år ikke er sket i fuldt
omfang, og at der tilsyneladende fortsat opbevares ca. 75 pct. af
disse datasæt i telecentret. Den automatiske sletning af eksem-
plarer af konverterede teledata efter et år ses at være sket.”
Som det fremgår af redegørelsen, ses Telecentrets planlagte automatiske
sletning af konverterede teledata efter to år ikke at være sket i fuldt omfang.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet i øvrigt oplyst, at Te-
lecentret i forbindelse med teledata-sagen indtil videre har udfundet ca. 95
pct. af den rådata, der er modtaget fra teleudbyderne i perioden fra 3. januar
2011 til 27. august 2019, i Telecentrets system. Besiddelse af rådata og mu-
ligheden for at foretage en ny konvertering af disse, kan ikke i sig selv på-
vise eventuelle fejl i det oprindeligt konverterede data. Rådata – også uden
det oprindelige konverterede data – vil dog indgå i gennemgangen af kon-
krete straffesager iværksat på baggrund af teledata-sagen.
Samlet set er det dog ifølge Rigspolitiet stadig for tidligt at konkludere, i
hvilket omfang alle de relevante data vil være tilgængelige i forbindelse med
gennemgangen af konkrete straffesager iværksat på baggrund af teledata-sa-
gen.
2.
Det rejste spørgsmål giver anledning til følgende bemærkninger om hen-
holdsvis gennemgangen af konkrete straffesager iværksat på baggrund af te-
ledata-sagen og overholdelsen af sletteregler i politiet og anklagemyndighe-
den:
For så vidt angår gennemgangen af konkrete straffesager er det efter min
opfattelse afgørende for tilliden til retssystemet, at der i forbindelse med
sagsgennemgangen fastlægges en retssikkerhedsmæssigt betryggende pro-
ces for behandlingen af straffesager, hvori der måtte mangle teleoplysnin-
ger.
Jeg har derfor nedsat en uafhængig kontrol- og styregruppe i teledatasagen,
der skal føre kontrol med og styre Rigspolitiets og Rigsadvokatens sagsgen-
nemgang.
For så vidt angår spørgsmålet om overholdelsen af sletteregler i politiet og
anklagemyndigheden, bemærkes det, at rigspolitichefen og rigsadvokaten
har fundet grundlag for – som led i opfølgningen på teledata-sagen – at
skærpe fokus i politiet og anklagemyndigheden på efterlevelsen af reglerne
om sletning af teledata.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, hvor langt tilbage i tiden de enkelte politikredse er forpligtet til at arkivere indhentede, oprindelige rå teledata, og hvornår disse teledata slettes, til justitsministeren
Det fremgår således af rigspolitichefens og rigsadvokatens overvejelser på
baggrund af teledata-sagen, at myndighederne som ét blandt en række ini-
tiativer – for at genskabe tilliden til anvendelsen af teledata – i fællesskab
vil sikre, at der er fastsat og efterleves ensartede regler for sletning af tele-
data i Rigspolitiet og politikredsene (bilag 1 til mit brev til Retsudvalget af
3. oktober 2019, s. 4 ff.).
Som det fremgår af mit brev af 3. oktober 2019, tilslutter jeg mig dette til-
tag, og jeg har en klar forventning om, at tiltaget implementeres hurtigst mu-
ligt.
Som det endvidere fremgår af mit brev, er der også iværksat en ekstern un-
dersøgelse af datahåndtering hos politiet og anklagemyndigheden. Under-
søgelsen skal medvirke til mere generelt at løse udfordringen med politiets
og anklagemyndighedens håndtering af data.
Således skal undersøgelsen være med til at sikre, at borgerne kan have tillid
til, at myndighederne håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver ind-
samlet, til de skal slettes, og myndighedernes overholdelse af slettefrister er
således også en del af undersøgelsen.
Jeg vil give Retsudvalget en første status for de beskrevne tiltag og de øv-
rige tiltag, der er beskrevet i mit brev, inden årets udgang.
4