Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2075478_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2019
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-0030-2409
1199880
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 157 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (ALT).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om ministeren mener, at Danmark skal have nationale regler for aflytning og transskribering af private samtaler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 157 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at Danmark skal have nationale regler for
aflytning og transskribering af private samtaler, eller er person-
dataforordningen (GDPR-forordningen) efter ministerens opfat-
telse tilstrækkelig?”
Svar:
Databeskyttelsesforordningen, som har fundet anvendelse fra den 25. maj
2018, er som forordning bindende i alle enkeltheder og gælder i hver med-
lemsstat i EU.
Databeskyttelsesforordningens regler skal først og fremmest overholdes, når
der sker elektronisk behandling af personoplysninger af borgere i EU.
Aflytning og transskribering af private samtaler vil efter omstændighederne
meget hurtigt blive til behandling af personoplysninger inden for databe-
skyttelsesforordningens anvendelsesområde med den konsekvens, at reg-
lerne i forordningen skal overholdes.
En overtrædelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen kan blandt andet
medføre, at den dataansvarlige eller databehandleren pålægges en bøde ef-
ter forordningen.
Det kan desuden oplyses, at uberettiget aflytning af en privat samtale efter
omstændighederne vil kunne straffes efter straffelovens § 263.
Det følger således af § 263, stk. 1, at den,
der uberettiget skaffer sig adgang
til en andens datasystem eller data, som er bestemt til at bruges i et datasy-
stem, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Ordet ”datasystem” omfatter i denne forbindelse bl.a. computere, smartpho-
nes og tablets.
Udtrykket ”skaffer sig adgang” skal forstås bredt og omfatter bl.a. også en
aktivering af f.eks. en computers eller smartphones mikrofon uden bruge-
rens vidende.
Bestemmelsen finder anvendelse, hvis en person ”uberettiget” skaffer sig
adgang til datasystemet mv. Det betyder, at det som udgangspunkt ikke vil
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om ministeren mener, at Danmark skal have nationale regler for aflytning og transskribering af private samtaler, til justitsministeren
være strafbart efter straffelovens § 263, stk. 1, at skaffe sig adgang til f.eks.
data på en anden persons smartphone, hvis den anden person har givet sit
samtykke til dette.
Uberettiget aflytning af en privat samtale vil alternativt efter omstændighe-
derne kunne straffes efter straffelovens § 263, stk. 1, nr. 2, hvorefter den,
som ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser frem-
sat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhand-
linger i et lukket møde, som den pågældende ikke selv deltager i, eller hvor-
til den pågældende uberettiget har skaffet sig adgang, straffes med bøde el-
ler fængsel indtil 6 måneder. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen,
at en hemmelig aflytning eller optagelse vil sige, at den eller de personer,
hvis udtalelser, samtaler eller forhandlinger aflyttes eller optages, ikke er
bekendt med aflytningen eller optagelsen.
I tilfælde af mistanke om overtrædelse af straffeloven vil politiet og ankla-
gemyndigheden kunne efterforske sagen og indlede strafforfølgning ved
domstolene.
Det bemærkes i den forbindelse, at straffelovens § 263 er un-
dergivet betinget offentlig påtale, jf. straffelovens § 275, stk. 2, nr. 1. Dette
indebærer, at sager kun kan påtales af det offentlige, hvis forurettede anmo-
der herom. Dette kan f.eks. ske ved at indgive en anmeldelse til politiet.
Det er Justitsministeriets vurdering, at reglerne yder et tilstrækkeligt og ef-
fektivt værn.
3