Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Dato: 15. august 2019
Handlingsplan for nedbringelse af sagsbeholdningen på person-
farlig kriminalitet
Justitsministeren har anmodet om en handlingsplan, der skal sikre, at sagsbehandlingsti-
den nedbringes i sager om personfarlig kriminalitet
1
.
Formålet med handlingsplanen er på kort sigt at sikre, at
alle
sager om personfarlig kri-
minalitet konsekvent tildeles den højeste prioritet, og forurettede underrettes om behand-
lingen af deres sag. Handlingsplanens initiativer skal samtidig reducere den historisk høje
sagsbeholdning i politi og anklagemyndighed og sikre, at der fremover skabes et balance-
ret gennemløb i sagsbehandlingen, sådan at sagsophobningen bremses, de nuværende
sagsbunker og de ældste sager håndteres, og sagsbehandlingstiden nedbringes.
Set ud fra et borgerperspektiv er den personfarlige kriminalitet voldsomt utryghedsska-
bende. Det er derfor afgørende, at anmeldelser herom prioriteres tilsvarende højt af både
politiet og anklagemyndigheden. I perioden fra 2014 til 2018 har der været en stigning i
den personfarlige kriminalitet på 61 pct. i antallet af anmeldeldelser. I 2014 udgjorde
personfarlig kriminalitet kun 7 pct. ud af det samlede antal straffelovsanmeldelser I dag
udgør den personfarlige kriminalitet hele 13 pct.
Politiet og anklagemyndigheden prioriterer personfarlig kriminalitet højt og følger udvik-
lingen i forhold til personfarlig kriminalitet tæt. I 2014 lagde personfarlig kriminalitet
beslag på 19 pct. af de ressourcer, der blev tidregistreret på straffesagsbehandling i politi-
et, og anklagemyndigheden i politikredsene anvendte 28 pct. af tiden til anklagervirk-
somhed hertil. I 2019 er andelen steget til henholdsvis 25 pct. og 36 pct. Selv i 2016 og
2017, hvor der blev omprioriteret flest ressourcer fra straffesagsbehandling til håndtering
af grænsekontrol og bevogtningsopgaver, blev der prioriteret flere timer til straffesagsbe-
handling af personfarlig kriminalitet end i 2014.
I forbindelse med driftsstyring i politikredsene er der udviklet en elektronisk sagsstyrings-
reol, der gør det muligt løbende at få overblik over antallet af sager, deres respektive al-
der, hvad de beror på, samt hvor de er placeret i straffesagsbehandlingen. Dette gør, at
politi og anklagemyndighed altid har det overblik, der er nødvendigt for at understøtte en
konsekvent prioritering af sagerne om personfarlig kriminalitet. Samtidig er der sat ambi-
tiøse målsætninger for sagsbehandlingstiden i bl.a. sager om vold og voldtægt (såkaldte
1
Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og trusler.