Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2072829_0001.png
Dato: 15. august 2019
Handlingsplan for nedbringelse af sagsbeholdningen på person-
farlig kriminalitet
Justitsministeren har anmodet om en handlingsplan, der skal sikre, at sagsbehandlingsti-
den nedbringes i sager om personfarlig kriminalitet
1
.
Formålet med handlingsplanen er på kort sigt at sikre, at
alle
sager om personfarlig kri-
minalitet konsekvent tildeles den højeste prioritet, og forurettede underrettes om behand-
lingen af deres sag. Handlingsplanens initiativer skal samtidig reducere den historisk høje
sagsbeholdning i politi og anklagemyndighed og sikre, at der fremover skabes et balance-
ret gennemløb i sagsbehandlingen, sådan at sagsophobningen bremses, de nuværende
sagsbunker og de ældste sager håndteres, og sagsbehandlingstiden nedbringes.
Set ud fra et borgerperspektiv er den personfarlige kriminalitet voldsomt utryghedsska-
bende. Det er derfor afgørende, at anmeldelser herom prioriteres tilsvarende højt af både
politiet og anklagemyndigheden. I perioden fra 2014 til 2018 har der været en stigning i
den personfarlige kriminalitet på 61 pct. i antallet af anmeldeldelser. I 2014 udgjorde
personfarlig kriminalitet kun 7 pct. ud af det samlede antal straffelovsanmeldelser I dag
udgør den personfarlige kriminalitet hele 13 pct.
Politiet og anklagemyndigheden prioriterer personfarlig kriminalitet højt og følger udvik-
lingen i forhold til personfarlig kriminalitet tæt. I 2014 lagde personfarlig kriminalitet
beslag på 19 pct. af de ressourcer, der blev tidregistreret på straffesagsbehandling i politi-
et, og anklagemyndigheden i politikredsene anvendte 28 pct. af tiden til anklagervirk-
somhed hertil. I 2019 er andelen steget til henholdsvis 25 pct. og 36 pct. Selv i 2016 og
2017, hvor der blev omprioriteret flest ressourcer fra straffesagsbehandling til håndtering
af grænsekontrol og bevogtningsopgaver, blev der prioriteret flere timer til straffesagsbe-
handling af personfarlig kriminalitet end i 2014.
I forbindelse med driftsstyring i politikredsene er der udviklet en elektronisk sagsstyrings-
reol, der gør det muligt løbende at få overblik over antallet af sager, deres respektive al-
der, hvad de beror på, samt hvor de er placeret i straffesagsbehandlingen. Dette gør, at
politi og anklagemyndighed altid har det overblik, der er nødvendigt for at understøtte en
konsekvent prioritering af sagerne om personfarlig kriminalitet. Samtidig er der sat ambi-
tiøse målsætninger for sagsbehandlingstiden i bl.a. sager om vold og voldtægt (såkaldte
1
Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og trusler.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om ministerens kommentar til den fortrolige henvendelse af 7/8-19 fra H. G. J., til justitsministeren
2072829_0002.png
”VVV-sager”), som gør,
at disse sager konsekvent prioriteres højt, og at nytilkomne sager
behandles hurtigt på trods af en sideløbende oprydningsindsats på gamle sager. I 2018 og
2019 formåede politiet og anklagemyndigheden at vende en overholdelse af målsætnin-
gerne for sagsbehandlingstiden fra sigtelse til tiltale i VVV-sager fra 53 pct. i 2017 til 82
pct. i 2019. I samme periode er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for VVV-sager
reduceret med 24 pct.
På trods af tydelig prioritering og fokus på effektiv driftsstyring er sagsbeholdningen af
sager om personfarlig kriminalitet for stor og sagsbehandlingstiderne for lange. Samtidig
peger en række konkrete sager på, at politi og anklagemyndighed ikke er gode nok til at
informere forurettede borgere om behandlingen af deres sager. Dette både kan og skal
gøres bedre. Personfarlig kriminalitet har stor betydning for borgernes tryghed i hverda-
gen, og derfor er det afgørende, at en forurettet borger oplever, at hans eller hendes sag
konsekvent bliver prioriteret højt og fulgt tæt hele vejen gennem straffesagskæden.
Der er som nævnt ovenfor ingen nemme veje til en lavere sagsbeholdning og en hurtigere
sagsbehandlingstid. Der er lige nu udfordringer med historisk høje sagsbeholdninger med
mange gamle sager i både politiet og anklagemyndigheden, som skal behandles færdig.
Endvidere er sagsophobningen i anklagemyndigheden sket på trods af en betydelig stig-
ning i produktiviteten.
Varige nedbringelser af sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden forudsætter en lang-
sigtet og konsekvent prioritering af både den personfarlige kriminalitet og straffesagsom-
rådet generelt, hvilket i denne handlingsplan konkretiseres i følgende elementer:
Den personfarlig kriminalitet prioriteres konsekvent højest i den daglige visitati-
on af indkomne anmeldelser og i håndteringen af ældre sager
Politikredsene er forpligtede til at holde den forurettede borger underrettet
se-
nest seks måneder efter anmeldelse af en sag om personfarlig kriminalitet skal
borgeren underrettes om status og videre forløb
Med udgangen af 2020 er politiets og anklagemyndighedens sagsbeholdning og
sagsbehandlingstid i sager om personfarlig kriminalitet reduceret med 20 %
Side 2
Handlingsplan:
Personfarlig kriminalitet har højeste prioritet
Som et nyt initiativ indfører statsadvokaterne et særligt tilsyn med sager, hvor
der har været rejst sigtelse i lang tid for at sikre, at der i alle tilfælde er tilstræk-
kelig fremdrift i behandlingen af sagerne. Ordningen indebærer bl.a., at politi-
kredsene pålægges at orientere statsadvokaterne om alle sager om personfarlig
kriminalitet, hvor der er rejst sigtelse, men efter 12 måneder endnu ikke er truf-
fet afgørelse. Politikredsene skal kunne forklare sagsforløbet, og statsadvokaten
kan konkret bestemme, at der skal tages nye sagsskridt for at sikre fremdrift i
sagen.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om ministerens kommentar til den fortrolige henvendelse af 7/8-19 fra H. G. J., til justitsministeren
2072829_0003.png
Statsadvokaterne vil herudover skærpe det tilsynsmæssige fokus på politiets be-
handling af anmeldelser om personfarlig kriminalitet, hvor der ikke er sket sig-
telse, selv om der er gået lang tid. Statsadvokaternes tilsyn med disse sager vil
bl.a. blive gennemført gennem målrettede tilsynsmøder og stikprøvekontroller.
Politikredsenes elektroniske sagsstyringsreol skal sikre et dagligt overblik over
antallet af sager, deres respektive alder, hvad de beror på, samt hvor de er place-
ret. Dette gør, at politi og anklagemyndighed altid har et aktuelt overblik, der
understøtter den konsekvente prioritering af sagerne om personfarlig kriminali-
tet.
Samtidig sikrer ambitiøse mål på sager omkring vold og voldtægt (jf. VVV), at
disse sager konsekvent prioriteres højest, samt at de nytilkomne sager håndteres
på trods af oprydningsindsatser på gamle sager.
Side 3
Underretning af forurettede i sager om personfarlig kriminalitet
Politikredsene skal sikre gennemsigtige sagsgange og en åben kommunikation, så
borgeren ved, hvor sagen er, kender næste skridt og tidspunktet for sagens for-
ventede afslutning. Derfor indføres som et nyt initiativ en ordning, hvor politiet
eller anklagemyndigheden, når der er forløbet seks måneder fra tidspunktet for
anmeldelsen i sager om personfarlig kriminalitet, uden at der er truffet afgørelse i
sagen, skal tage kontakt til den forurettede borger og orientere om sagens forløb.
I det omfang det er muligt, skal politiet og anklagemyndigheden orientere den
forurettede om det forventede tidspunkt for sagens afgørelse og om andre for-
hold, der kan være relevante for den forurettede. Orienteringen skal ske i alle til-
fælde, hvor den forurettede ikke allerede er orienteret om sagens forløb mv. i
medfør af de eksisterende retningslinjer eller gennem sin beskikkede bistandsad-
vokat.
I forhold til den konkrete behandling af straffesagerne er der i bekendtgørelse nr.
1108 af 21. september 2007 og Rigsadvokatens Meddelelse om vejledning af for-
urettede fastsat retningslinjer for politiets og anklagemyndighedens pligt til at
vejlede og orientere forurettede i straffesager og til at udpege en kontaktperson
for forurettede. Der iværksættes et tilsyn med, at retningslinjerne og den nye un-
derretningsordning følges.
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om ministerens kommentar til den fortrolige henvendelse af 7/8-19 fra H. G. J., til justitsministeren
2072829_0004.png
Side 4
Mål for sager vedrørende personfarlig kriminalitet
Politiet og anklagemyndigheden arbejder i fællesskab på at opnå følgende ambitiøse mål-
sætninger for sager vedrørende personfarlig kriminalitet:
1. januar 2021 - 20 % reduktion i antal, alder og sagsbehandlingstid for sager om per-
sonfarlig kriminalitet på tværs af politi og anklagemyndighed.
Dette omfatter:
Beholdningen af verserende sager uden sigtelser reduceres med 20 % - både an-
tallet og alderen.
Beholdningen af verserende sigtelser uden tiltaler reduceres med 20 % - både
antallet og alderen.
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet reduce-
res med 20 %.
1. januar 2021 er der en balanceret udvikling i beholdningen af og sagsbehandlingstiden
for sager vedrørende personfarlig kriminalitet
På baggrund af indsatserne i forbindelse med de trinvise mål er der skabt en me-
re balanceret udvikling i sagsbeholdningen af sager om personfarlig kriminali-
tet, så det sikres, at beholdningen ikke vokser igen.
Politiet og anklagemyndigheden vil følge udviklingen i sagsbeholdningen og
sagsbehandlingstiden for at sikre, at de opnåede gevinster er varige og stabile.
Den generelle nedbringelse af sagsbeholdningen
Den daglige indsats på de andre områder af straffesagsbehandlingen i kredsene tynges
også af ældre sager. Behandlingen af disse sager har, ligesom det er tilfældet for person-
farlig kriminalitet, konsekvenser for de ressourcer, der kan afsættes til behandling af ny-
tilkomne sager. Denne historiske byrde betyder, at det vil tage tid at nedbringe sagsbe-
holdningen og sagsbehandlingstiden på tværs af alle sagstyper. Anklagemyndighedens
ressourcer anvendes udelukkende til straffesagsbehandling, og derfor vil en øget priorite-
ring af sager om personfarlig kriminalitet især få konsekvenser for sagsproduktionen og
sagsophobningen på de øvrige straffesagsområder i anklagemyndigheden. Politiet har i
højere grad mulighed for at omprioritere fra andre opgaver til straffesagsbehandlingen,
men omvendt betyder denne fleksibilitet i politiets ressourcer, at andre udefrakommende
prioriteringer eller uforudsete hændelser kan bringe målopfyldelsen i fare.
I regi af politiets og anklagemyndighedens mål- og resultatplaner vil der også fremover
være et klart fokus på den generelle nedbringelse af sagsbeholdning og sagsbehandlings-
tid. Ligesom det gælder for personfarlig kriminalitet, gælder det for alle sager, at der skal
ryddes op i bunken, før der kan ske varige forbedringer i sagsbehandlingstiden. En ved-
holdende og konsekvent prioritering af straffesagsbehandlingen vil skabe det bedste
grundlag for en holdbar nedbringelse af beholdning, alder og sagsbehandlingstiderne på
længere sigt.