Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2074507_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. september 2019
Forebyggelseskontoret
Christopher Gjerding
2019-0030-2399
1196702
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 145 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm., om den senere tids eksplosioner i hovedstadsområdet giver regeringen anledning til overvejelser om at skærpe reglerne om kontrol med eksplosivstoffer til industriel anvendelse enten på nationalt niveau eller EU-niveau, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 145 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om den senere tids eksplosioner i
hovedstadsområdet giver regeringen anledning til overvejelser
om at skærpe reglerne om kontrol med eksplosivstoffer til indu-
striel anvendelse enten på nationalt niveau eller EU-niveau?”
Svar:
1.
Vi står i en ganske alvorlig situation, hvor der har været en række eksplo-
sioner inden for et halvt år. Eksplosionerne efterforskes fortsat af politiet.
Som jeg også oplyste på et pressemøde med statsministeren den 14. august
2019, har jeg bedt Rigspolitiet og Rigsadvokaten om at identificere initiati-
ver, der kan styrke tryghed og sikkerhed i det offentlige rum, herunder i for-
hold til at forstærke samfundets værn mod eksplosioner.
2.
Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at reglerne om harmonisering
af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse på markedet af og kontrol
med eksplosivstoffer til civil brug er reguleret i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/28/EU af 26. februar 2014.
Direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1247 af 30.
oktober 2013 med senere ændringer om eksplosivstoffer (herefter benævnt
”bekendtgørelsen”).
Det fremgår af bekendtgørelsens §§ 4-9, at det er forbudt uden særskilt til-
ladelse fra politiet at forhandle, markedsføre, opbevare, overføre, erhverve
og anvende eksplosivstoffer. Bestemmelserne i §§ 4-9 fastsætter nærmere
krav til, hvordan eksplosivstoffer – med fornøden tilladelse fra politiet –
bl.a. må opbevares og anvendes.
Det fremgår herudover af bekendtgørelsens § 10, at enhver fysisk eller juri-
disk person har pligt til at føre en fortegnelse over til- og afgang af eksplo-
sivstoffer, og at det skal fremgå af fortegnelsen, hvilke personer der til en-
hver tid er i besiddelse af eksplosivstoffer. Det fremgår videre af bestem-
melsen, at oplysningerne skal opbevares og vedligeholdes i en periode på
mindst 10 år fra udgangen af det kalenderår, hvor den registrerede transak-
tion fandt sted, eller fra udløbet af eksplosivstoffernes livscyklus, hvor dette
kendes. Hvis virksomheden ikke længere driver forretning, skal oplysnin-
gerne straks overgives til politiet. Ved udgangen af hvert kalenderår indsen-
des kopi af fortegnelsen for så vidt angår det pågældende kalenderår til po-
litiet.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm., om den senere tids eksplosioner i hovedstadsområdet giver regeringen anledning til overvejelser om at skærpe reglerne om kontrol med eksplosivstoffer til industriel anvendelse enten på nationalt niveau eller EU-niveau, til justitsministeren
Efter bekendtgørelsens § 11, stk. 3, skal bortkomst af eksplosivstoffer om-
gående anmeldes til politiet.
Tilladelser efter bekendtgørelsen kan ifølge § 12 kun meddeles personer,
herunder juridiske personer, der har rimelig interesse i at få tilladelse til eks-
plosivstoffer, og kun til erhvervsmæssig brug. Desuden kan tilladelse til eks-
plosivstoffer kun meddeles til personer, som kan fremlægge bevis for gen-
nemførelse af et af Rigspolitiet godkendt grundkursus i eksplosivstoffer, el-
ler som i øvrigt kan godtgøre at have de fornødne faglige kundskaber, og
hvis der ikke foreligger oplysninger, herunder oplysninger om personlige
forhold og hidtidige vandel, der gør det betænkeligt at meddele tilladelse.
Rigspolitiet kan dog under særlige tilfælde meddele privatpersoner og fore-
ninger tilladelse til at erhverve, anvende, opbevare og overføre eksplosiv-
stoffer.
Det fremgår endelig af bekendtgørelsens § 13 b, at politiet er tilsynsmyn-
dighed for så vidt angår tilladelser udstedt i medfør af bekendtgørelsen.
3.
Justitsministeriet kan herudover oplyse, at det fremgår af § 1, stk. 1, nr. 6
i våbenloven, at det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, at indføre eller fremstille eksplosivstoffer. Ef-
ter våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 7, er det desuden forbudt uden tilladelse fra
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, i hvert enkelt til-
fælde at udføre eksplosivstoffer.
Beredskabsstyrelsen er rådgivende for myndigheder og andre vedrørende
eksplosivstoffer, og styrelsen fører endvidere tilsyn med virksomheder, der
fremstiller eksplosivstoffer, jf. våbenlovens § 1, stk. 7.
Efter våbenlovens § 3, stk. 4, har Beredskabsstyrelsen og politiet til enhver
tid uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til virksomheder, der
fremstiller, indfører, udfører, opbevarer, forhandler eller på anden måde er
i besiddelse af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, og kan
i forbindelse hermed for den pågældendes regning udtage prøver af sådanne
eksplosivstoffer og underkaste disse en teknisk undersøgelse.
3