Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2073649_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. april 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0032/40-0284
1057608
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
19. marts 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om ministeren kan sende ministerens svar til Dansk Folkeparti på deres henvendelse til ministeren om at forbyde Hizb ut-Tahrirs fredagsbøn på Christiansborg Slotsplads den 22/3-19, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil ministeren bruge de nødvendige midler til at stoppe den
planlagte magtdemonstration på Christiansborg Slotsplads fre-
dag den 22. marts 2019, hvor den samfundsundergravende og
ekstremistiske forening Hizb ut Tahrir tilsyneladende agter at
afholde en fredagsbøn på baggrund af de forfærdelige hændel-
ser i New Zealand, men hvor man kan frygte, at foreningen sam-
tidigt vil agitere kraftigt for at muslimer ikke integreres ligesom
der er grund til at være bekymret for, at foreningen vil bruge an-
ledningen til at argumentere for en samfundsomstyrtelse og om-
dannelse af Danmark til et muslimsk kalifat?”
Svar:
1.
Det kan generelt oplyses, at det følger af grundlovens § 79, at borgerne
har ret til uden forudgående tilladelse at samle sig ubevæbnede, at politiet
har ret til at overvære offentlige forsamlinger, og at forsamlinger under åben
himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige
fred. Begrebet ”den offentlige fred” indebærer, at den trussel, der gør et for-
bud aktuelt, skal rette sig mod mere grundlæggende almene interesser. Der-
udover skal den fare, som skal afværges gennem et forbud, være af konkret
og nærliggende karakter.
Endvidere kan det oplyses, at optog og møder på veje skal anmeldes til po-
litiet senest 24 timer, før de skal finde sted, jf. ordensbekendtgørelsens § 5,
stk. 1.
Politiet har efter politilovens § 7, stk. 1, til opgave at beskytte borgernes ret
til at forsamle sig. Imidlertid kan politiet i medfør af politilovens § 7, stk. 3,
give påbud om, at en forsamling skal afholdes et andet sted end det på-
tænkte, eller fastsætte andre vilkår for forsamlingens afholdelse, når der er
begrundet frygt for fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden,
herunder betydelig forstyrrelse af færdslen, eller fare for enkeltpersoners el-
ler den offentlige sikkerhed. Politiet kan endvidere efter politilovens § 7,
stk. 4, forbyde forsamlinger under åben himmel, når der af dem kan befryg-
tes fare for den offentlige fred.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om ministeren kan sende ministerens svar til Dansk Folkeparti på deres henvendelse til ministeren om at forbyde Hizb ut-Tahrirs fredagsbøn på Christiansborg Slotsplads den 22/3-19, til justitsministeren
”Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra Københavns Politi,
der har oplyst, at politikredsen den 17. marts 2019 modtog en
anmeldelse om Hizb ut Tahrirs afholdelse af en demonstration
den 22. marts 2019. Det fremgår af anmeldelsen, at demonstra-
tionen blev planlagt til afholdelse i tidsrummet fra kl. 12.00 til
kl. 14.30 på Rådhuspladsen i København med deltagelse af ca.
1.000-2.000 personer. Det fremgår endvidere, at formålet med
demonstrationen var en ”protest mod massakren i New Zealand
og fælles bøn i solidaritet med ofrene”. Den 18. marts 2019 op-
lyste anmelderen til politikredsen, at demonstrationen i stedet
blev planlagt til afholdelse på Christiansborg Slotsplads.
Efter modtagelse af anmeldelsen vurderede Københavns Politi
efter fast praksis behovet for politiindsats og/eller indgriben ef-
ter politilovens § 7, stk. 3 (påbud eller vilkår for forsamlingens
afholdelse på grund af fare for betydelig forstyrrelse af den of-
fentlige orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed), eller § 7, stk. 4 (forbud på grund af fare for den of-
fentlige fred).
Københavns Politi kvitterede for modtagelsen af anmeldelsen
og oplyste i den forbindelse, at tilladelse til at råde over gadea-
realer skulle indhentes hos Københavns Kommune.
Det bemærkes, at Københavns Politi herudover modtog anmel-
delse af to moddemonstrationer.
Københavns Politi vurderede, at der ville være behov for politi-
mæssig tilstedeværelse under afholdelsen af demonstrationerne
henset til bl.a. antallet af demonstrationer, aktørerne og oplys-
ningerne i anmeldelserne om det forventede deltagerantal.
Den 22. marts 2019 blev de tre demonstrationer afholdt, og po-
litipersonale var til stede under afholdelsen med henblik på at
opretholde ro og orden og foretage nødvendige foranstaltninger
af hensyn til deltagernes sikkerhed.
Det er Københavns Politis opfattelse, at alle tre demonstrationer
overordnet set blev afviklet under ro og orden, og at den politi-
mæssige indsats generelt forløb tilfredsstillende. Fem personer
blev dog frihedsberøvet i forbindelse med demonstrationerne.”
3