Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2071402_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2019
Politikontoret
Fie Clement Beisheim
2019-0030-2371
1209058
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 112 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for erfaringerne – såvel positive som negative - med mobile politistationer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 112 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen "Mobile politistationer
skal oftere i brug: Betjente mener det er spild af tid" bragt på
dr.dk den 2. august 2019, herunder specifikt i forhold til den kri-
tik, som betjentene fremfører i artiklen?
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mobile-politistationer-skal-
oftere-i-brug-betjentemener-det-er-spild-af-tid”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Formålet med anvendelsen af de mobile politistationer er at øge
politiets synlighed og tilgængelighed for borgerne lokalt, herun-
der i mindre bysamfund hvor der ikke er en politistation. Derud-
over anvendes de mobile politistationer f.eks. ved større begiven-
heder eller steder, hvor der er et særligt behov for politiets tilste-
deværelse eller en tryghedsskabende indsats.
Hvorvidt den mobile politistation skal indsættes og placeres på en
given lokation vil altid bero på en konkret vurdering i den pågæl-
dende politikreds i forhold til det formål, som indsættelsen skal
tjene.
Fra foråret 2019 har alle politikredse været i besiddelse af en spe-
cialbygget mobil politistation. Indtil leveringen af den special-
byggede mobile politistation, har kredsene anvendt andre biler,
der ikke har været specialdesignet til formålet. Den faktiske ind-
sættelsesperiode med de rette køretøjer har således været kortva-
rig, og det er på den baggrund endnu for tidligt endeligt at vur-
dere effekten af indsatsen.
Det var forudsat i den daværende justitsministers udspil om Nær-
hed og tryghed, at politikredsene fra august 2019 skulle anvende
den mobile politistation svarende til en indsats ca. hver anden dag
i gennemsnit fordelt over hele året – dog i mindre omfang på
Bornholm samt i København og på Vestegnen, hvor der i mindre
omfang findes mindre bysamfund.
De foreløbige erfaringer med anvendelsen af de mobile politista-
tioner viser, at de mobile politistationer er særligt anvendelige ved
akutte hændelser i et lokalområde som f.eks. ved et dødsfald eller
drab, hvor der er behov for en hurtig reaktion. Hastigheden ved
indsættelse af politiets tilstedeværelse er i den sammenhæng af-
gørende, da indsættelsen vurderes særligt hensigtsmæssig umid-
delbart efter hændelsen, hvor borgerne typisk vil samle sig på ste-
det. Dette gør de mobile politistationer særligt anvendelige i kraft
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for erfaringerne – såvel positive som negative - med mobile politistationer, til justitsministeren
af deres flytbare karakter.
De mobile politistationer har desuden vist sig egnede til eksem-
pelvis håndtering af unges spontane fester, motorcykeltræf mv.,
hvor der ikke er en ansvarlig arrangør bag, og hvor den politi-
mæssige håndtering og tilstedeværelse skal være fleksibel og
kunne tilpasses de konkrete begivenheder.
Der er ligeledes gode erfaringer med anvendelse til andre større
planlagte arrangementer. Antallet af henvendelser til og dialoger
med borgere er ofte meget stor, når den mobile politistation an-
vendes til dette formål. Omvendt viser evalueringen også, at ind-
satser med den mobile politistation ved f.eks. forretninger i
dagstimerne i mindre bysamfund ofte er forbundet med et relativt
lavt antal henvendelser. Til trods herfor er det ifølge Rigspolitiets
erfaringsopsamling betjentenes oplevelse, at effekten af tilstede-
værelsen i mindre bysamfund er stor for de borgere, der er i kon-
takt med politiet.
Endelig bemærkes det, at enkelte politikredse gennem en årrække
har gjort brug af mobile politistationer i det tryghedsskabende og
forbyggende politiarbejde. Deres erfaringer viser, at indsættelsen
af mobile politistationer kan være et værdifuldt supplement til po-
litikredsens øvrige tryghedsskabende indsatser. Den mobile poli-
tistation understøtter dialogen mellem politiet og borgerne, hvil-
ket medvirker til at skabe tryghed og tillid i lokalområder, der af
forskellige årsager har behov for politiets synlighed og tilgænge-
lighed.”
2.
Jeg er meget optaget af, at danskerne føler, at de har et nært politi. Et
politi som sikrer, at vi alle kan føle os trygge. De mobile politistationer er ét
af flere redskaber, som politiet kan anvende i forhold til at skabe tryghed og
synlighed. Jeg har noteret mig, at Rigspolitiet på nuværende tidspunkt ikke
endeligt kan vurdere effekten af de mobile politistationer. Jeg vil løbende
følge politiets brug af de mobile politistationer, og jeg er lydhør, hvis der er
behov for en mere hensigtsmæssig anvendelse af de mobile politistationer.
3