Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2068584_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. august 2019
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2019-0030-2266
1168178
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2019. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren kan udarbejde en grundig analyse af mulighederne for at udvide den gældende lovgivning, så det i højere grad bliver muligt at frihedsberøve radikaliseringsmistænkte, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 9. april 2019 om
radikaliseringsmistænkte i asylsystemet få udarbejdet en grun-
dig analyse af mulighederne for at udvide den gældende lovgiv-
ning, så det i højere grad bliver muligt at frihedsberøve radika-
liseringsmistænkte? Spørgsmålet har tidligere været stillet i fol-
ketingsåret 2018-19, 1. samling, jf. REU alm. del
spm. 507”.
Svar:
1.
Det fremgår af artikel 5 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK), at frihedsberøvelse alene kan legitimeres af en eller flere af de
grunde, der er opregnet i bestemmelsens stk. 1, litra a–f.
Det følger således af EMRK artikel 5, stk. 1, litra c, at der kan ske lovlig
anholdelse eller frihedsberøvelse af en person med det formål at stille ham
for den kompetente retlige myndighed, når der er begrundet mistanke om,
at han har begået en forbrydelse, eller rimelig grund til at anse det for nød-
vendigt for at hindre ham i at begå en forbrydelse eller i at flygte efter at
have begået en sådan.
2.
Spørgsmålet om frihedsberøvelse af personer, herunder asylansøgere, der
mistænkes for at have begået eller forsøgt at begå en lovovertrædelse, er
reguleret i retsplejeloven, der hører under Justitsministeriet.
Det følger således af retsplejelovens § 762, stk. 1, at en sigtet kan varetægts-
fængsles, når der er begrundet mistanke om, at den pågældende har begået
en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig påtale, og som efter loven
kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover. Varetægtsfængsling
kan ske, når der er bestemte grunde til at antage, at den sigtede vil unddrage
sig retsforfølgningen eller fuldbyrdelsen (nr. 1), eller til at frygte, at den
sigtede på fri fod vil begå ny lovovertrædelse (nr. 2), eller til at antage, at
den sigtede vil vanskeliggøre efterforskningen i sagen, navnlig ved at fjerne
spor eller advare eller påvirke andre (nr. 3).
En sigtet kan endvidere varetægtsfængsles, når der foreligger en særligt be-
styrket mistanke om, at den pågældende har begået en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, og som efter loven kan medføre fængsel i 6
år eller derover, og hensynet til retshåndhævelsen efter oplysningerne om
forholdets grovhed skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod, jf. rets-
plejelovens § 762, stk. 2, nr. 1.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren kan udarbejde en grundig analyse af mulighederne for at udvide den gældende lovgivning, så det i højere grad bliver muligt at frihedsberøve radikaliseringsmistænkte, til justitsministeren
Retsplejelovens regler om varetægtsfængsling finder således anvendelse
ved konkret mistanke om et strafbart forhold. Det gælder også forhold, der
vil kunne straffes som forsøg efter straffelovens § 21.
En person, der er mistænkt for f.eks. (forsøg på) terrorisme efter straffelo-
vens § 114, vil derfor kunne varetægtsfængsles, hvis betingelserne i retsple-
jelovens § 762, stk. 1, nr. 1-3, eller § 762, stk. 2, nr. 1, er opfyldt.
3.
Herudover indeholder politiloven, der hører under Justitsministeriet, i §
5, stk. 3, en bestemmelse om, at politiet
hvis mindre indgribende midler
ikke findes tilstrækkelige til at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige
orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed
om nød-
vendigt kan frihedsberøve den eller de personer, der giver anledning til fa-
ren. Frihedsberøvelsen skal være så kortvarig og skånsom som muligt og
må så vidt muligt ikke udstrækkes ud over 6 timer.
Det fremgår af forarbejderne til politiloven, at begrebet ”forstyrrelse af
den
offentlige orden” f.eks. omfatter
gadeuorden, værtshusuorden, uanstændig
adfærd, støjende adfærd og krænkelse af fællesgoder som monumenter og
lign. Forstyrrelse af den offentlige orden vil endvidere kunne være f.eks.
slagsmål, bålafbrænding, uroligheder i tilknytning til fodboldkampe, fysiske
blokader, husbesættelser, høj musik på offentligt sted eller fra en ejendom,
skrigen og råben, tuden med sirener mv. Hensynet til myndighedsudøvelse
kan ligeledes være omfattet af begrebet. Politiet vil i alle tilfælde skulle fo-
retage en konkret afvejning af, om navnlig ordenshensyn er så tungtvejende,
at der bør gribes ind over for en konkret forstyrrelse.
4.
Retsplejeloven giver således mulighed for, at en person kan varetægts-
fængsles, hvis han mistænkes for at have begået eller forsøgt at begå en lov-
overtrædelse, mens politiloven giver mulighed for, at en person kortvarigt
kan frihedsberøves, hvis han giver anledning til fare for forstyrrelse af den
offentlige orden eller fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed.
Der er på den baggrund ikke umiddelbart grundlag for at foreslå en ændring
af reglerne på Justitsministeriets område.
Det bemærkes i øvrigt, at proceduren for indberetning vedrørende radikali-
sering i foråret blev ændret, så alle indberetninger om radikalisering skal
sendes direkte fra indkvarteringsoperatørerne af asylcentrene til både det lo-
kale politi og PET.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren kan udarbejde en grundig analyse af mulighederne for at udvide den gældende lovgivning, så det i højere grad bliver muligt at frihedsberøve radikaliseringsmistænkte, til justitsministeren
Det bemærkes endelig, at reglerne om frihedsberøvelse efter udlændingelo-
ven hører under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
4