Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2069996_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. august 2019
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0030-2356
1184711
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 101 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om det er befordrende for borgernes retssikkerhedsfølelse, at Midt- og Vestsjællands Politi melder ud, at færdselspolitiet i resten af 2019 ikke vil prioritere at stoppe fartbilister og bilister, der kører i påvirket tilstand, med den begrundelse at man er bagud med måltallene for kontrol med lastbiler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 101 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at det er befordrende for borgernes retssik-
kerhedsfølelse, at Midt- og Vestsjællands Politi melder ud, at
færdselspolitiet i resten af 2019 ikke vil prioritere at stoppe fart-
bilister og bilister, der kører i påvirket tilstand, med den begrun-
delse at man ”er bagud med måltallene for kontrol med lastbi-
ler”, jf. artiklen ” Politiet dropper jagten på spritbilister og fartd-
jævle på Sjælland”, Berlingske.dk, 1. august 2019)? Hvis mini-
steren er enig i, at det er et meget dårligt signal at sende til bor-
gerne, hvad agter ministeren så at gøre for at sikre, at færds-
elspolitiet i Midt- og Vestsjælland kan løse alle deres opgaver?”
Svar:
1.
Det er afgørende for færdselssikkerheden, at der til stadighed sker en ef-
fektiv kontrol af fartbilister og bilister, der kører i påvirket tilstand, såvel
som med andre færdselsforseelser, herunder kontrol med tunge køretøjer.
Den tidligere regering besluttede i marts 2019 at iværksætte en midlertidig
styrket indsats på tungvognsområdet. Det er min klare forventning, at al-
mindelige færdselsopgaver i Midt- og Vestsjællands Politi såvel som i de
øvrige politikredse også fortsat bliver løst.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiets tungvogns-
centre i forbindelse med finansloven for 2019 fik tilført ekstra
ressourcer med henblik på at styrke politiets indsats på tung-
vognsområdet. De tilførte midler skal bidrage til at udvikle kva-
liteten i de gennemførte kontroller og øge kontroltrykket.
Den tidligere regering besluttede derudover i marts 2019 at
iværksætte en midlertidig styrket indsats på området. Rigspoli-
tiet har på den baggrund anmodet politiets tungvognscentre om
at iværksætte en særlig styrket indsats på tungvognsområdet i
perioden fra maj til og med august 2019 med fokus på et højt
kontroltryk.
Færdselsområdet er således et af politiets strategisk prioriterede
indsatsområder, hvor det overordnede mål er at øge færdselssik-
kerheden i Danmark, sikre en hensigtsmæssig trafikafvikling i
samfundet og bidrage til borgernes tryghed. Politiets indsats på
tungvognområdet indgår som led i denne indsats.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Midt- og Vestsjællands Politi, hvor Tungvognscenter Øst er
beliggende.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om det er befordrende for borgernes retssikkerhedsfølelse, at Midt- og Vestsjællands Politi melder ud, at færdselspolitiet i resten af 2019 ikke vil prioritere at stoppe fartbilister og bilister, der kører i påvirket tilstand, med den begrundelse at man er bagud med måltallene for kontrol med lastbiler, til justitsministeren
Midt- og Vestsjællands Politi har bl.a. oplyst, at politikredsen i
en periode har flyttet ekstra medarbejdere til tungvognsområdet
med henblik på at varetage den styrkede indsats indtil udgangen
af august 2019. Disse medarbejdere er hentet i politikredsens
operative færdselsenhed, som normalt varetager de øvrige
færdselsopgaver i kredsen sammen med det kørende beredskab.
I praksis betyder det, at de 12 medarbejdere i kredsens operative
færdselsenhed midlertidigt skal hjælpe medarbejderne i tung-
vognscenteret med at kontrollere tunge køretøjer. De 12 medar-
bejdere har således indtil videre fået til opgave primært at fore-
tage kontrol af tunge køretøjer. Den styrkede indsats på tung-
vognsområdet følges nøje, og der vil løbende blive taget stilling
til anvendelsen af politikredsens samlede personaleressourcer til
den generelle indsats på færdselsområdet.
Politikredsen er opmærksom på, at visse operative metoder, som
anvendes som led i den almindelige færdselsindsats, f.eks. bru-
gen af den særlige videodokumentationsbil, kræver kompeten-
cer, som kun findes i den operative færdselsenhed, og som der-
for ikke bliver brugt i en periode. Det ændrer imidlertid ikke på,
at alle færdselsopgaver i politikredsen fortsat bliver løst, blot af
nogle andre medarbejdere end sædvanligt.
Baggrunden for, at kredsen valgte at anvende medarbejderne i
den operative færdselsenhed til i en periode at bistå tungvogns-
centret er, at disse medarbejdere i kraft af deres specialiserede
færdselsviden vurderes at have de bedste faglige forudsætninger
for at bistå med tungvognskontrollerne, men det betyder ikke, at
der ikke foretages hastighedskontroller eller gøres en indsats
mod kørsel i påvirket tilstand.
Således berøres kredsens automatiske trafikkontrolindsats
(ATK) ikke af ændringen, og der foretages ATK-målinger i
samme omfang som hidtil.
Derudover har politikredsen prioriteret det kørende beredskabs
indsats på færdselsområdet for at undgå, at den styrkede tung-
vognsindsats fører til et uhensigtsmæssigt lavt kontroltryk på
andre områder.
Det kørende beredskab har således videreført færdselsindsatsen,
og patruljerne foretager fortsat løbende kontrol af køretøjer,
hvor der er mistanke om spirituskørsel, og sætter ind over for
hastighedsovertrædelser mv. Hertil kommer, at det kørende be-
redskab også i perioden foretager færdselskontroller mod bl.a.
spirituskørsel som f.eks. i forbindelse med Ringsted Festivalen,
ligesom det kan nævnes, at lokalbetjente og beredskabet foreta-
ger en målrettet færdselsindsats i ugerne 32-35 i forbindelse
med årets skolestart.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om det er befordrende for borgernes retssikkerhedsfølelse, at Midt- og Vestsjællands Politi melder ud, at færdselspolitiet i resten af 2019 ikke vil prioritere at stoppe fartbilister og bilister, der kører i påvirket tilstand, med den begrundelse at man er bagud med måltallene for kontrol med lastbiler, til justitsministeren
Det er således Midt- og Vestsjællands Politis opfattelse, at den
almindelige færdselsindsats i politikredsen ikke er bortpriorite-
ret for at skaffe ressourcer til tungvognsindsatsen.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Midt- og Ve-
stsjællands Politi.”
4