Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2065444_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 201 9-10571
Den 8. august 201 9
Fødev are-, fiskeri- og ligestillingsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 (MOF alm. del), stillet den
1 2. juli 201 9 efter ønske fra Erling Bonnesen (V ).
Spørgsm ål nr. 9
”V il ministeren kommentere og oplyse løsningsforslag til den problemstilling TV Sy d rejste
i
ny hederne kl. 1 9.30 fredag den 5. juli 2019 om grisetransporter, hv or det efter det oplyste tager to
arbejdsdage for Fødevarestyrelsen at rette transportørnavnet i logbogen, hv is en lastbil er blevet
forhindret i at møde frem til kørsel, og der skal rekv ireres en anden lastbil til grisetransporten?
Resultatet er angiveligt, at den pågældende lastbil med grise
står og v enter i to døgn.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V ).
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser at:
”Som
led i implementeringen af den politiske aftale om styrket kontrol af dy retransporter, som blev
indgået den 1 8. december 2018 mellem den daværende regering og Dansk Folkeparti, har
Fødev arestyrelsen per 1 . juli 2019 ændret den administrative forhåndskontrol af logbøger således, at
organisatoren/eksportøren for så v idt angår bestemmelsessted og transportør ikke længere har
mulighed for at få godkendt ændringer i logbogen senere end 2 arbejdsdage før afgang.
Såfremt v irksomhederne ønsker ændringer til oplysningerne i logbogen, kræves en ny logbog, hvortil
der er en frist på to arbejdsdage.
Den ny e administrationspraksis har blandt andet til formål at sikre, at Fødevarestyrelsen får
tiltrækkelig tid til at foretage forhåndsvalidering af logbogen , samt får den fornødne tid til at
tilrettelægge den efterfølgende stikprøvekontrol af transportvirksomheder, så kontrollen med
dy retransporten kan udføres på et forsvarligt niv eau og dermed sikre god dyrevelfærd for de millioner
af grise, der årligt eksporteres.
Når Fødev arestyrelsen kontrollerer en logbog, kontrolleres blandt andet om den angiv ne
transportvirksomhed er autoriseret til en lang transport, samt om transportvirksomheden har et
køretøj, der er stort nok til at transportere det ønskede antal dyr, således at kravene til dy renes areal
kan ov erholdes.
En organisators valg af transportvirksomhed har derfor stor betydning for at sikre dy revelfærden
under transporten.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216
Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
• Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om løsningsforslag til den problemstilling TV Syd rejste i nyhederne kl. 19.30 fredag den 5/7-19 om grisetransporter, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
For at det skal v ære muligt for Fødevarestyrelsen at tilrettelægge en målrettet kontrol af en giv en
transportvirksomhed v ed afgang fra besætning eller samlested, skal sty relsen 2 arbejdsdage før
afgangstidspunktet v ide, hvor og hvornår transportvirksomheden udfører en transport.
I tilfælde af, at Fødev arestyrelsen nedlægger et forbud mod en transport, skal d y rene ikke v ente i
køretøjet, men skal aflæsses og opstaldes. Efter sty relsens opfattelse er der ikke dy revelfærdsmæssige
problemer forbundet med, at dyrene er opstaldet på samlestedet. Opstaldningsforholdene er
sammenlignelige med opstaldningsforhold i besætninger.
Erhv ervet er flere gange i foråret 2019 blevet orienteret om indholdet i den politiske aftale
herunder
Fødev arestyrelsens konsekvente håndhævelse af to dages fristen pr. 1 juli 2019 . Det er organisators
ansv ar, at transportens forløb er gennemtænkt og at alle oplysninger i logbogen dermed er korrekt
angiv et senest to arbejdsdage før afgangstidspunktet. Såfremt ønsket om ændring i
transportvirksomhed er betinget af force majeure f.eks. at en chauffør er blevet syg eller et køretøj er
brudt sammen, eller af at Fødev arestyrelsen i forbindelse med logbogskontrollen v urderer, at
transportvirksomheden ikke kan udføre den påtænkte transport , er det stadig muligt for organisator at
udføre ændringen, uden at der skal udarbejdes en ny logbog med en ny 2-dages frist.
I den konkrete sag, er der tale om mangelfuld planlægning fra organisators side , hv or denne efter
godkendelsen af logbogen v ælger at anvende en anden transportvirksomhed, end den , der fremgår af
logbogen. Det v iste sig efterfølgende, at den pågældende transportvirksomhed rent faktisk hav de et
køretøj, der kunne foretage transporten, og transporten afgik efterfølgende med den i logbogen anførte
transportvirksomhed.
Det er Fødev arestyrelsens vurdering, at den pågældende kontrol er sket i fuld ov erensstemmelse med
intentionerne i aftalen.
Det fremgår af den politiske aftale, at der skal ske en ev aluering af initiativ erne på transportområdet i
december 2019. I forbindelse med evalueringen v il det være nærliggende, at branchen giv es mulighed
for at komme med input til ev entuelle justeringer i de iv ærksatte initiativer på transportområdet.”
Mogens Jensen
/
Per Henriksen
2