Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2079127_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 23. september 2019
Miljøm inisterens besvarelse af spørgsmål nr. 62 (MOF alm . del), stillet 27. august 2019
efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
Spørgsm ål nr. 62
I ly set af rapporten ”One co
rperation
to pollute them all” fra European Federation for Transport and
Env ironment, 2019, der viser, at København har en af de 1 0 mest forurenende krydstogtshavne i
Europa, hv ilke tiltag vil ministeren da tage for at mindske særlig NOx -forureningen fra skibene?
Sv ar
Transport & Env ironment har tildelt København
der er Nordeuropas største krydstogtdestination
en placering som en af de 1 0 mest forurenede krydstogtshavne i Europa . Baggrunden er, at Transport
& Env ironment anslår, at kry dstogtskibene i Københavns Hav n i 2017 samlet set udledte 310,49 tons
NOx , 1 4,43 tons SOx og 5,7 4 tons partikler. Der er nok at tage fat på, og det er en problemstilling, som
jeg som miljøminister er optaget af. Danskerne skal kunne indånde ren luft.
Emissioner
fra kry dstogtskibe reguleres af FN’s Søfartsorganisation (IMO). Siden 2007 har skibe, der
ligger v ed kaj, skullet overholde krav til sv ovlemissioner. Der har siden 2005 været krav til NOx -
emissionerne,
som blev skærpet i 201 1 og skærpes markant igen i 2021. Der er truffet beslutning i FN’s
søfartsorganisation, IMO, om at Nordsøen og Østersøen fra 2021 udpeges til NECA -områder (NOx
Emission Control Area), hv or skibene underlægges stramme NOx -emissionskrav.
EU besluttede i 201 4, at centrale europæiske havne (TEN-T), herunder København, fra 31 . december
2025 skal tilbyde landstrøm, medmindre der ikke er efterspørgsel, og omkostningerne ikke står i et
rimeligt forhold til fordelene, herunder de miljømæssige fordele. Københavns Kommune undersøger i
øjeblikket mulighederne for at etablere landstrøm. Det er en proces som Miljø -og Fødevareministeriet
følger tæt, og er i løbende dialog med kommunen om.
Miljø- og Fødev areministeriet er i tæt dialog med de danske interessenter på kry dstogtsområdet med
henblik på, at sætte luftforurening fra krydstogtskibe på den nationale og internationale dagsorden.
Ministeret v ar således i maj 201 9 medarrangør af en større Østersøkonference om bæredygtig
kry dstogt. Ministeriet er i tæt dialog med Nordisk Ministerråds sekretariat om et fælles nordisk projekt
under det danske formandskab i 2020 , som skal se nærmere på barrierer for landstrøm og mulig
regulering. Jeg vil gøre mit til, at v i får en ambitiøs tilgang til at håndtere problemet.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216
Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk