Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2066972_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. august 2019
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 32 (MOF alm. del) stillet d. 29. juli efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 32
”Under henvisning til artiklen ”Frustreret transportør i opråb: Regler tvinger mig til at aflive
raske grise” bragt den 26. juli 2019 på Landbrugsavisen.dk bedes ministeren redegøre
for de rejste problemstillinger og oplyse, hvad ministeren vil gøre for at løse problemerne,
herunder i forhold til administrationstid på logbøger og konsekvenser i form af aflivning af
grise.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet Fødevarestyrelsen, som oplyser at:
”I
den konkrete sag nedlagde Fødevarestyrelsen forbud mod at læsse det ønskede antal grise, da den
tilsynsførende dyrlæge i forbindelse med en stikprøvekontrol visuelt kunne konstatere, at transportforordningens
krav til, at alle dyrene som minimum skal kunne stå op og ligge ned i deres naturlige stilling, ikke var muligt.
Chaufføren valgte derefter at tage 17 grise fra, hvorefter transporten afgik.
Flytning af dyr fra samlesteder er, ud over de dyrevelfærdsmæssige bestemmelser i transportforordningen, tillige
omfattet af EU´s samhandelsregler, der har til formål at sikre dyresundheden og hindre spredning af smitsomme
husdyrsygdomme. Disse bestemmelser begrænser de muligheder, en eksportør har for flytning af dyr fra
samlestedet, men hindrer ikke, at dyrene umiddelbart kan flyttes til en besætning i Danmark.
Af samhandelsreglerne fremgår, at såfremt dyrene opholder sig mere end 6 døgn på samlestedet, kan de ikke
udføres af Danmark, ligesom de ikke må flyttes til et andet samlested. Men der er ikke krav til, at dyrene skal
aflives. Dyrene kan frit flyttes i Danmark. Der er ikke krav til logbog ved en national transport under 8 timer,
ligesom der ikke er krav om syn ved en embedsdyrlæge, da der ikke skal udfærdiges sundhedsdokumenter ved
nationale transporter. Det er dermed muligt at flytte dyrene fra samlestedet uden videre. Af
smittebeskyttelseshensyn ønsker erhvervet dog generelt ikke at tilbageføre dyr til de besætninger, de kommer fra,
og samlestederne vælger typisk at aflive dyrene.
Det understreger vigtigheden af, at organisator af en dyretransport er meget omhyggelig med at planlægge
transporten, herunder at der er tilstrækkelig plads på køretøjet til det antal dyr, man ønsker at transportere.
Såfremt den pågældende organisator havde ønsket at udføre dyrene fra Danmark, kunne denne inden for
samhandelsreglernes 6 dages frist have udarbejdet og fået forhåndsvalideret en logbog.
Udfordringer med dyr, der enten fratages for at undgå overlæs, eller dyr, der vurderes ikke at være
transportegnede til den videre forsendelse samt dyr, chaufføren ikke ønsker at medtage på grund af handelsfejl, er
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til artiklen Frustreret transportør i opråb: Regler tvinger mig til at aflive raske grise bragt den 26. juli 2019 på Landbrugsavisen.dk
ikke nye og er ikke relateret til den stramning af administrationen, der er følger af den politiske aftale af 18.
december 2019.
Det anføres i øvrigt i Landbrugsavisens artikel, at
”hvis
en lastbil går i stykker, skal man venter 48 timer, før en ny
kan blive godkendt til at hente dyrene”, ligesom eksportøren i avisartiklen er citeret for at sige, at
Fødevarestyrelsen skal kende registreringsnummeret på lastbilen 48 timer før afgang. Det er ikke korrekt. Der er
ikke mulighed for at registrere køretøjets registreringsnummer i logbogen, og opstramningen i administrationen
gælder specifikt oplysningerne i logbogen.
Generelt gælder, at såfremt der efter organisators rettidige indsendelse af logbogen til Fødevarestyrelsen,
indtræffer uforudsete hændelser, kan styrelsen i disse tilfælde efter en konkret vurdering genoptage
forhåndsvalideringen af logbogen. Det er en afgørende forudsætning, at der er tale om omstændigheder, som
organisator ikke har haft mulighed for at forudse i planlægningsfasen. Det påhviler organisator at dokumentere, at
der er tale om de pågældende forhold.
Den i transportforordningen fastsatte administrationstid for håndtering af logbøger på to arbejdsdage indeholder
ikke, og medfører ikke, krav om aflivning af dyr. Hensigten med bestemmelsen er at sikre, at organisator har
gennemtænkt transporten med henblik på sikring af dyrenes velfærd fra afgangssted til bestemmelsessted, f.eks.
booket plads på hvilestalde (hvis transporten overstiger 24 timer), taget højde for klimatiske forhold på ruten,
samt færge- eller flyafgange. Den nye administrationspraksis har tillige til formål at sikre, at Fødevarestyrelsen får
tiltrækkelig tid til at foretage forhåndsvalidering af logbogen samt den fornødne tid til at tilrettelægge den
efterfølgende stikprøvekontrol.
Den konkrete sag viser, at det er vigtigt, at styrelsen får tid til at planlægge og målrette stikprøvekontrollen til de
transportører, der ikke efterlever reglerne. Hvis transporten ikke var blevet udpeget til stikprøvekontrol, ville man
have tilsidesat dyrenes velfærd.”
Mogens Jensen
/
Per Henriksen
2