Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. oktober 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 117 (MOF alm. del) stillet 19. september 2019 efter ønske
fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 117
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet om spildevand den 11/9-19 redegøre for udfordringer med
sammenblanding af interesser, når kommuner både ejer spildevandsanlæg, udarbejder vandområde-
planer og giver dispensationer til egne anlæg, når anlæggene ikke kan overholde de tilladelser,
kommunerne har givet til
dem?”
Svar
Hovedparten af spildevandsanlæggene ejes og drives af de store, kommunalt ejede
spildevandsselskaber. Ved reformen i 2009 blev spillevandsforsyningerne udskilt fra kommunerne for
at sikre en klar adskillelse mellem kommunernes skattefinansierede myndighedsudøvelse og
vandsektorens brugerfinansierede forsyningsaktiviteter.
Kommunalbestyrelsen giver tilladelse til udledning af spildevand fra renseanlæg og overløb fra
kloakker, der tilføres vandløb, søer eller havet. Udledningstilladelser skal gives under hensyntagen til
vandområdets miljømål. Der må ikke gives en udledningstilladelse, som hindrer opfyldelse af
vandområdets miljømål. Opfyldelse kan sikres ved at stille en række vilkår i udledningstilladelsen.
Vandområdeplanerne udarbejdes af Miljø- og Fødevareministeriet. Vandområdernes miljømål
fastsættes i bekendtgørelse om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster.
Miljøministeren har det overordnede ansvar for overholdelse af miljømålene. Med udgangspunkt i
kommunernes udledningstilladelser fører Miljøstyrelsen tilsyn med udledningerne fra
spildevandsanlæg, herunder overløbsanlæggene.
Miljøstyrelsen kan meddele forsyningsselskaberne indskærpelse om overholdelse af de gældende krav
i tilladelserne. Tilsynsmyndigheden kan endvidere som følge af ændringer i et vandområdes miljømål
meddele påbud med ændrede krav til udledningen. Der er derimod ikke mulighed for at give
dispensation fra vilkår i udledningstilladelserne.
Alle kommuner er forpligtede til at udarbejde en plan for bortskaffelse af spildevand i kommunen, den
såkaldte spildevandsplan. Spildevandsplanen må ikke stride mod vandområdeplanen eller
kommuneplanen.
Det er min opfattelse, at den eksisterende regulering er udtryk for en god balance mellem den
overordnede målfastsættelse, der ligger hos miljøministeren og den konkrete udmøntning af målene i
kommunernes spildevandsplaner og i de konkrete udledningstilladelser. Det er efter min opfattelse
væsentligt, at spildevandsplanerne er lokalt forankret, mens tilsynet med udledningen ligger centralt
hos Miljøstyrelsen, der også kan give påbud med ændrede krav.
Jeg vil kigge på, om der er behov for at give kommunerne mulighed for at give
spildevandsforsyningerne påbud. Jeg har igangsat et analysearbejde i et samarbejde med Klima-,
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
•
CVR 12854358
•
EAN 5798000862005
•
•
www.mfvm.dk