Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. oktober 2019
J nr.
2019-3935
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 96 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 96
Ministeren bedes kommentere det materiale, Drivkraft Danmark og Det Økologiske
Råd præsenterede for udvalget den 26. september 2019, jf. KEF alm. del
–
bilag 70
og 91.
Ministeren bedes herunder oplyse:
–
om ministeren er enig i de tal, der præsenteres,
–
om andre lande i EU har samme problem,
–
om, hvornår ministeriet blev opmærksom på forholdet, og
–
om ministeren vil tage initiativ til at løse problemet.
Svar
Det følger af brændstofkvalitetsdirektivet, at ”vugge-til-grav”-emissionerne
af driv-
husgasser pr. energienhed i brændstof skal reduceres med 6 pct. i 2020 ift. 2010.
Kravet er pålagt brændstofleverandørerne. Direktivet blev implementeret i dansk
lov i 2010. Dengang var antagelsen, at der ville være begrænsede omkostninger
forbundet med at leve op til kravet i brændstofkvalitetsdirektivet. Det blev således
forventet, at kravet primært ville blive opfyldt ved at efterleve VE-direktivet og deraf
følgende indførsel af iblandingskrav for biobrændstoffer. Derudover er det siden
2015 forventet, at resten kunne opfyldes ved, at oliselskaberne køber såkaldte
UER-kreditter knyttet til produktionen af fossile brændstoffer.
Oliebranchen har i foråret 2019 rettet henvendelse til min forgænger om, at bran-
chen forventede, at opfyldelse af brændstofkvalitetsdirektivets reduktionskrav for
brændstof i 2020 ville blive betydeligt dyrere end tidligere antaget. Samtidig anførte
branchen, at opfyldelsen af kravet også ville komme til at ske ved at anvende en
større mængde biobrændstoffer end tidligere forventet, primært i form af HVO-
biodiesel, som kan være baseret på palmeolie.
Det er vigtigt at understege, at der er knyttet en del usikkerhed til de beregninger,
som branchen har fremlagt. Herunder er det fx også muligt for branchen at opfylde
kravet gennem køb af de omtalte UER-kreditter i det omfang disse er tilgængelige i
tilstrækkeligt omfang på markedet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2