Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2085105_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. oktober 2019
J nr.
2019-1281
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 19. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 79 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 79
Ministeren anmodes om at kommentere det materiale, Dansk Fjernvarme præsen-
terede for udvalget i forbindelse med foretræde den 19. september 2019, jf. KEF
alm. del
bilag 71 og 83. Vil ministeren herunder oplyse, om ministeren ønsker at
fremme de forslag, Dansk Fjernvarme præsenterede, herunder forslaget om et
”grønt kasseeftersyn”?
Svar
Regeringen har en ambitiøs målsætning om reduktion af drivhusgasser i 2030 med
70 pct. i forhold til niveauet i 1990. Dansk Fjernvarme påpeger i deres materiale, at
fjernvarmesektoren kan hjælpe regeringen med 45 pct. af udfordringen via en ræk-
ke delmål om CO
2
-neutral fjernvarme i 2030, understøttelse af grøn omstilling af
andre energisystemer og omstilling af 500.000 boliger med individuel naturgas- og
olieopvarmning til CO
2
-neutral fjernvarme. Jeg er glad for, at Dansk Fjernvarme
bakker op om regeringens målsætning, og jeg er enig i, at fjernvarmesektoren har
en markant rolle at spille i den grønne omstilling.
Dansk Fjernvarme fokuserer i deres materiale ikke kun på grøn omstilling, men
foreslår også, at sektoren skal have fokus på effektiviseringer. Af konkrete virke-
midler til fremme af effektiviteten i sektoren nævnes f.eks., at fjernvarmeselskaber-
ne skal forpligte sig på styring af aktiver, effektiviseringsplaner, konkurrence om
større opgaver og god selskabsledelse. Jeg er glad for, at Dansk Fjernvarme frem-
hæver behovet for effektiviseringer i sektoren. Jeg tror ikke, at grøn innovation og
udvikling kommer af sig selv, og det er derfor positivt, at Dansk Fjernvarme foreslår
konkrete virkemidler, der kan fremme en mere effektiv og grøn fjernvarmesektor.
Jeg kan ikke genkende det billede af den politisk aftalte regulering, som Dansk
Fjernvarme beskriver. Den grønne omstilling skal op i gear, og varmesektoren skal
være helt grøn. Det skal den økonomiske regulering selvfølgelig understøtte. Den
kommende lov er første del i en reform af varmesektoren, som skal skabe de rigti-
ge rammer for fjernvarmens grønne investeringer. Den anden del forventer jeg
kommer som led i klimahandlingsplanen, hvor der bl.a. vil blive fulgt op på Energi-
aftalens
målbillede om en ”moderniseret varmesektor”.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Fjernvarme om regulering af fjernvarmesektoren, der understøtter den grønne omstilling ifm. foretræde den 19/9-19, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2085105_0002.png
Den nuværende regulering støtter ikke i tilstrækkelig grad op om grønne investe-
ringer. De nuværende regler, der er skabt i en fossil verden, er forældede og base-
ret på, at staten detailstyrer investeringer i fjernvarmesektoren. Hverken jeg eller
mine embedsmænd ved imidlertid, hvordan man driver et fjernvarmeværk - og det
skal vi heller ikke blande os i.
Med den kommende lov stilles krav om, at varmeselskaberne skal holde deres
omkostninger til grønne investeringer inden for en rimelig økonomisk ramme. Den
ramme kan selvfølgelig gå op, hvis det er nødvendigt for, at fjernvarmeværkerne
kan lave grønne investeringer.
Jeg har også en ambition om at styrke den danske fjernvarmemodel. Det betyder
bl.a., at reguleringen skal fremme mere frit valg til forbrugere og fjernvarmevirk-
somheder og mindre regulering af de forbrugerejede selskaber. Det står ikke klart i
stemmeaftalerne fra 2016 og 2017, og derfor ønsker jeg at genbesøge dette emne
politisk, før loven fremsættes.
For så vidt angår spørgsmålet om et ”grønt kasseeftersyn”
bliver dette en naturlig
del af forberedelsen til den kommende klimahandlingsplan.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2