Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2083857_0001.png
2. oktober 2019
J.nr. 2019 - 8650
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 29. august 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om et overblik over den danske stats subsidier til den fossile industri i form af de investeringer, staten foretager gennem Nordsøfonden, og de skatterabatter, der gives med udgangspunkt i Nordsøaftalen, til skatteministeren
2083857_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremsende et overblik over den danske stats subsidier til den fossile indu-
stri i form af de investeringer, staten foretager gennem Nordsøfonden, samt de skattera-
batter, der gives med udgangspunkt i Nordsøaftalen?
Svar
Med Nordsøaftalen fra 2017 blev alle folketingets partier undtagen EL og ALT enige om
at lempe beskatningen af kulbrintevirksomhed for alle selskaber i Nordsøen i et vindue
fra 2017-25. Aftalen blev indgået for at understøtte, at der i de kommende år vil blive in-
vesteret et større milliardbeløb i olie- og gasudvinding i Nordsøen, blandt andet ved en
fuld genopbygning af Tyra-anlæggene. Som det fremgik i forbindelse med indgåelsen af
Nordsøaftalen giver investeringerne mulighed for indtægter til statskassen på op til 26
mia. kr. frem mod 2042 og sikrer fastholdelse og udvikling af de mange arbejdspladser,
der knytter sig til olie- og gassektoren.
Der blev samtidig indført en tilbagebetalingsordning, således at den nedsættelse af beskat-
ningen, der indgik i Nordsøaftalen, helt eller delvist tilbagebetales afhængig af udviklingen
i olieprisen.
Provenuvirkningerne forbundet med Nordsøaftalen eksklusive tilbagebetalingsordningen
fremgår af
L 17 (2017-18), jf. tabel 1.
I tilfælde af, at der udløses hel eller delvis tilbagebeta-
ling af lempelserne som følge af en særligt gunstig udvikling i olieprisen reduceres min-
dreprovenuet.
Tabel 1. Skatterabatter med udgangspunkt i Nordsøaftalen, mio. kr. (2017-niveau)
2017
Umiddelbart
mindreprovenu
Efter tilbageløb
og adfærd
Kilde: L 17 (2017-18).
2018
635
2019
1.005
2020
1.510
2021
1.925
2022
945
2023
265
2024
125
2025
235
Varigt
55
310
245
510
805
1.210
1.540
755
210
100
190
45
Et skøn for statens fremtidige investeringer gennem Nordsøfonden fremgår af
tabel 2.
Skønnet omfatter ikke nedtagningsomkostninger.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om et overblik over den danske stats subsidier til den fossile industri i form af de investeringer, staten foretager gennem Nordsøfonden, og de skatterabatter, der gives med udgangspunkt i Nordsøaftalen, til skatteministeren
2083857_0003.png
Tabel 2. Statens forventede investeringer gennem Nordsøfonden, 2019-2042, mio. kr. (2019-ni-
veau)
År
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
Forventet investering
1.100
900
920
860
760
770
370
450
480
550
690
440
960
690
650
640
630
540
330
320
320
290
220
0
Anm.: Det er beregningsteknisk antaget, at der ikke vil blive foretaget investeringer gennem Nordsøfonden efter år 2042.
Kilde: Til at beregne statens forventede investeringer gennem Nordsøfonden anvendes Skatteministeriets
Model til bereg-
ning af skatteindtægter fra Nordsøen,
som bl.a. er baseret på Energistyrelsens seneste produktionsprognose fra august
2019.
Side 3 af 3