Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2018-19 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2081133_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. september 2019
J nr.
2019-3124
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 20. august stillet mig følgende
spørgsmål 21 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Thomas Danielsen (V).
Spørgsmål 21
Hvad er klimaeffekten af at mellemlande på Island ved en flyrejse mellem Køben-
havn og New York kontra at flyve direkte?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at fokus er på nettoeffekten af at mellemlande frem
for at flyve direkte. Dvs. forskellen i klimaeffekten frem for det præcise niveau.
Da energiforbruget er større i forbindelse med flyets start, end når flyet er i march-
højde, vil tilføjelsen af en mellemlanding umiddelbart medføre et øget energiforbrug
og deraf afledt øget udledning af CO
2.
Klimaeffekten vil dog også afhænge af flyvehøjde, da kondensstriber og medføl-
gende skydannelse, der også begge har en klimaeffekt, dannes i en afgrænset del
af atmosfæren (typisk i 8-12 km højde). En mellemlanding vil nedbringe andelen af
kilometer, som flyet befinder sig i de luftlag, hvor kondensstriber dannes, hvilket vil
reducere klimaeffekten.
Effekten af kondensstriber mv. er dog ikke fuldt afdækket, og der er formentlig en
række andre forhold, der kan spille en rolle for klimaeffekten af at flyve, som ikke i
tilstrækkelig grad er afdækket. Konkret kan vægten af brændstoffet f.eks. også
have betydning for forskellen mellem at mellemlande og flyve direkte. Derudover vil
vejrforhold og flytype mv. have indflydelse på hvor stor, klimaeffekten er.
Nettoeffekten af at tilføje en mellemlanding vil dog antageligt være en mindre, men
negativ klimapåvirkning.
Forskere på Chalmers University of Technology har forsøgt at kortlægge klimaef-
fekten knyttet til forskellige flyruter. Der tages ikke her stilling til, om den valgte
metode til opgørelsen af effekter er fyldestgørende. Data her fra kan dog anvendes
til at få et indtryk af forskellen på at mellemlande og flyve direkte. Dette fremgår af
tabel 1 nedenfor.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om klimaeffekten af at mellemlande på Island ved en flyrejse mellem København og New York kontra at flyve direkte, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2081133_0002.png
Tabel 1
Klimaeffekt af flyvning mellem København og New York, med og uden mellemlanding
Flyrute
København
New York
København
Reykjavik
Reykjavik
New York
Udledning for
strækningen (kg
CO
2
e/person)
2.104
717
1.429
Udledning i alt (kg
CO
2
e/person)
2.104
2.146
Heraf CO
2
(kg. CO
2
/person)
1.107
1.129
Anm.: CO
2
-udledningen fra energiforbrug udgør godt halvdelen af den samlede klimaeffekt.
Kilde: Chalmers University of Technology: Flight Emissionmap, 2019
Klimaeffekten af at mellemlande er således her opgjort til ca. 2 pct. højere end ved
en direkte flyvning, når det gælder København
New York, som der er spurgt til.
Dette gælder både når man alene ser på CO
2
-emissioner og når man inddrager
andre klimaeffekter. Dette er dog baseret på en gennemsnitlig betragtning både i
forhold til flytyper og belægningsgrader, men også i forhold til opgørelse af klimaef-
fekterne ud over dem, der er knyttet til afbrænding af flybrændstof.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2