Indfødsretsudvalget 2018-19 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2095193_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 30. september 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 27
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 27:
Af bekendtgørelse nr. 1767 af 27. december 2018 om kommunalbestyrelsernes
afholdelse af grundlovsceremonier fremgår af § 1 en tidsramme, der er angivet
so ”tidligst e
å ed efter og se est fire å eder efter”, at e lov o i dføds-
rets meddelelse er trådt i kraft. Gælder den angivne tidsramme annonceringen af
en grundlovsceremoni eller afholdelsen af ceremonien?
Svar:
Den tidsramme, der er angivet i § 1 i bekendtgørelse nr. 1767 af 27. december
2018 om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier, regulerer i
hvilken periode efter ikrafttrædelsen af et lovforslag om indfødsrets meddelelse,
ansøgere om dansk indfødsret skal have muligheden for at medvirke i en grund-
lovsceremoni i enten egen kommune eller i en nabokommune efter henvisning fra
bopælskommunen.
En grundlovsceremoni skal således tidligst finde sted en måned efter ikrafttrædel-
sen af en lov om indfødsrets meddelelse og senest fire måneder efter ikrafttræ-
delsen.
Det bemærkes i øvrigt, at det fremgår af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, at kommu-
nens offentlige opslag af, hvornår og hvor en grundlovsceremoni skal afholdes,
skal ske senest i forlængelse af ikrafttrædelsen af en lov om indfødsrets meddelel-
se og mindst en måned før afholdelsen af ceremonien.
28. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 14437
1036478
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1