Indfødsretsudvalget 2018-19 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2102896_0001.png
Indfødsretsudvalget 2017-18
IFU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 85
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 7. september 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 85
(Alm. del) efter ønske fra Astrid Krag (S) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 85:
Henset til ministerens svar på IFU alm. del - spørgsmål 18 og ministerens udtalel-
ser i artikle : Støjberg: Mistæ kte statsløse skal udelukkes fra da sk statsborger-
skab
, jf. Jyllands-Posten 5. september 2018, bedes ministeren oplyse, om den
orske fortolk i g af Statsløseko ve tio e , so fre går af I struks o tolk-
i g av statsborgerlove fra
, giver a led i g til e æ dret da sk vurderi g
af muligheden for at sætte ansøgninger om statsborgerskab i bero i sager, hvor en
person er under efterforskning af PET for et strafbart forhold, herunder også ef-
terforskning for et strafbart forhold, der kan medføre fængselsstraf på 5 år eller
derover eller en forbrydelse mod rigets sikkerhed, således som det gælder i Nor-
ge.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet lægger i besvarelsen til grund, at der i
spørgsmålet henvises til ministeriets besvarelse af 6. februar 2017 af spørgsmål
nr. 18 (Alm. del) (folketingssamlingen 2016-17) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
Ved brev af 5. september 2018 blev Folketingets Indfødsretsudvalg orienteret om
den nye procedure for Udlændinge- og Integrationsministeriets behandling af
ansøgninger om dansk indfødsret ved naturalisation fra ansøgere omfattet af
statsløsekonventionen, som af PET vurderes at kunne være til fare for landets
sikkerhed, eller som er sigtet eller tiltalt for forbrydelser mod landets sikkerhed
eller for en forbrydelse, der kan medføre en fængselstraf på 5 år eller derover.
Det fremgår bl.a. af denne orientering, at UNHCR er enig med regeringen i, at det
ikke vil være i strid med statsløsekonventionen at udsætte behandlingen af en
ansøgning om dansk statsborgerskab i de tilfælde, hvor PET vurderer, at den på-
gældende ansøger kan være til fare for landets sikkerhed, eller hvor ansøgeren er
sigtet eller tiltalt for en forbrydelse, der kan medføre en fængselsstraf på 5 år eller
derover.
5. oktober 2018
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 16625
527676
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm., om ministeren vil oversende de spørgsmål til udvalget, som UNHCR ifølge IFU alm. del – bilag 18 i april 2019 har stillet ministeriet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
2.
Som det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 18 (Alm. del) (samlingen 2016-17) fra Folketingets Indfødsretsud-
valg,
fre går det af de orske I struks o tolk i g av statsborgerlove –
gjel-
dende rett for statsløse
søkere so er født i Norge af . oktober
bl.a., at
ansøgninger fra personer over 18 år, der er født statsløse i Norge, vil kunne stilles
i bero efter den norske statsborgerskabslovs § 30, 2. led, såfremt den pågældende
ansøger er under efterforskning for et strafbart forhold, der kan medføre en
fængselsstraf på 5 år eller derover eller en forbrydelse mod rigets sikkerhed.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
høringssvar fra den danske ambassade i Oslo, som har rettet henvendelse til de
norske myndigheder.
Det fremgår af høringssvaret af 1. oktober 2018 fra den danske ambassade i Oslo
bl.a., at:
I strukse he viser til lov o
orsk statsborgskab (statsborgerlo-
ven) § 30 afsnit 2, som lyder:
’§ . Adga g til
å stille behandlingen av en søknad i bero
Behandlingen av en søknad kan stilles i bero dersom det oppstår
spørsmål om å treffe vedtak etter utlendingsloven og vedtaket vil
ha betyd-ning for søknaden om statsborgerskap. Behandlingen kan
også stilles i bero dersom søkeren er under etterforskning for et
straffbart forhold so ka få betyd i g for søk ade , jf. § .’
Der kræves ikke, at der er tale om en sigtelse, selv om dette vil væ-
re situationen i de fleste tilfælde. En person som er mistænkt kan
dermed
også o fattes.
Herudover henvises der i høringssvaret til pkt. 11.3.6 i de generelle bemærkninger
til den norske statsborgerlov og til de specielle bemærkninger til § 30. Følgende
fremgår bl.a. heraf:
Departe e tet a tar at etterforsk i ge va ligvis
har resultert i
en siktelse når søknadsbehandlingen stilles i bero, slik at søkeren er
klar over at vedkommende er under etterforskning. En person er
siktet når påtalemyndigheten har erklært vedkommende for siktet
eller når forfølging mot vedkommende er innledet ved retten eller
det er besluttet eller foretatt pågripelse, ransaking, beslag eller lik-
nende forholdsregler rettet mot vedkommende, jf. straffeprosess-
loven § 82. Det kan etter departementets syn likevel ikke kreves
siktelse som vilkår for berostillelse. Selv om en søker ikke er siktet,
vil en påbegynt etterforskning indikere at en sak ikke er tilstrekkelig
opplyst, jf. forvalt i gslove § .
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm., om ministeren vil oversende de spørgsmål til udvalget, som UNHCR ifølge IFU alm. del – bilag 18 i april 2019 har stillet ministeriet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil i lyset af høringssvaret fra den dan-
ske ambassade i Oslo nu se nærmere på, om der er behov for at justere den dan-
ske tilgang, således at behandlingen af en ansøgning også i tilfælde, hvor en per-
son er under efterforskning for en forbrydelse, der kan medføre en fængselstraf
på 5 år eller derover, kan udsættes.
Inger Støjberg
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
3/3