Indfødsretsudvalget 2018-19 (2. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
2074950_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 19. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 11
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
Mener ministeren, at afslaget på dansk statsborgerskab som fremgår af IFU alm.
del - bilag 6 afspejler den praksis i forhold til opholdskrav og opholdsafbrydelser,
der hver især er på under ét år, som regeringen og Socialdemokratiet ønsker, eller
vil ministeren og hans parti tage skridt til at ændre reglerne?
Svar:
1.
Efter fast praksis har kortere udlandsophold, herunder weekendture og almin-
delige ferieophold i udlandet, som udgangspunkt ikke betydning for opholdskra-
vets opfyldelse. Sådanne kortere opholdsafbrydelser vil derfor heller ikke tælle
med i opgørelsen af, om ansøger har opholdsafbrydelser.
Har ansøger imidlertid længerevarende opholdsafbrydelse under sit ophold i
Danmark lægges disse perioder sammen med henblik på at vurdere, om opholds-
kravet fortsat kan anses som opfyldt. Der er i cirkulæreskrivelsen om naturalisati-
on fastsat særlige regler for, hvordan en sag skal vurderes, hvis ansøgers ophold i
Danmark har været afbrudt af ophold i udlandet. Jeg vil i den forbindelse gerne
understrege, at cirkulæreskrivelsen er udmøntningen af den aftale om indfødsret,
som blev indgået mellem et bredt flertal i Folketinget den 29. juni 2018.
2.
Som hovedregel skal ansøger for at blive optaget på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse ifølge cirkulæreskrivelsen § 7, stk. 1, have opholdt sig i Danmark
uafbrudt 9 år. Der er endvidere nogle særlige opholdskrav for visse persongrupper
i § 7, stk. 2-3 og § 8. Bl.a. kan personer, der er anerkendt som flygtninge, perso-
ner, der må sidestilles hermed, og statsløse personer, optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse efter 8 års uafbrudt ophold her i landet
Har ansøgers ophold i Danmark været afbrudt af ophold i udlandet, er det en be-
tingelse efter cirkulæreskrivelsens § 9, at ansøgerens sammenlagte ophold her i
landet mindst udgør den periode, der er nævnt i §§ 7 eller 8, og det må lægges til
11. september 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 12134
962470
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren mener, at afslaget på dansk statsborgerskab som fremgår af IFU alm. del- bilag 6 afspejler den praksis i forhold til opholdskrav og opholdsafbrydelser, der hver især er på under ét år, som regeringen og Socialdemokratiet ønsker, eller vil ministeren og hans parti tage skridt til at ændre reglerne, til udlændinge- og integrationsministeren
grund, at ansøgeren har til hensigt at blive her i landet. Det er endvidere en betin-
gelse, at opholdsafbrydelserne sammenlagt højst har udgjort et år, eller opholds-
afbrydelserne højst har udgjort 2 år og udelukkende skyldes uddannelse, aftjening
af værnepligt i den stat, som ansøgeren hidtil har været statsborger i, eller besøg
hos nærtstående familie på grund af alvorlig sygdom hos det pågældende fami-
liemedlem.
Endvidere er der i bilag 1, pkt. 1, (længerevarende opholdsafbrydelser) opstillet
nogle regler om, at en ansøger alligevel kan optages på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse, hvis ansøgerens samlede ophold uden for Danmark er længere
end de tilladte opholdsafbrydelser efter § 9, stk. 1, men sammenlagt ikke oversti-
ger 5 år.
3.
For mig at se er det vigtigt, at vi holder fast i, at der stilles krav om, at man rent
faktisk opholder sig i Danmark og på den måde viser sin tilknytning til Danmark.
Jeg synes derfor også, at det er rimeligt, at vi stiller krav om, at det kan få betyd-
ning, hvis man sammenlagt har opholdt sig i udlandet i mere end et år under sit
ophold i Danmark. Jeg vil i den forbindelse bemærke, at de udlandsophold, der er
tale om her, jo ikke omfatter de almindelige kortere udlandsophold.
Der er også med cirkulæreskrivelsens § 9, stk. 1, nr. 2, og med bilag 1, pkt. 1, taget
højde for, at der godt kan være situationer, hvor det alligevel er i orden, at den
periode, hvor ansøger sammenlagt har opholdt sig i udlandet, overstiger et år.
Dertil kommer en mulighed for i særlige situationer at få forelagt sin sag for Folke-
tingets Indfødsretsudvalg.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2