Grønlandsudvalget 2018-19 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2067913_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. august 2019
Nordatlantkontoret
Jakob Buchholt Kristen-
sen
2019-0032/09-0049
1173442
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 15 (Alm. del), som Fol-
ketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juli 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at opdatere Kriminalloven i Grønland, således at hadforbrydelser bliver en selvstændig forbrydelse, eller en skærpende omstændighed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 15 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Grønlands Råd for Menneskerettigheder og Institut for Menne-
skerettigheders statusrapport på ligebehandlingsområdet i Grøn-
land, påpeger at Kriminalloven ikke dømmer vold, trusler eller
lignende, begået på grund af offerets etniske oprindelse, seksu-
elle orientering eller andet, som en selvstændig forbrydelse, el-
ler som en skærpende omstændighed. I rapporten spørger Rådet
for Grønlands Retsvæsen, om det vil være hensigtsmæssigt at
ændre Kriminalloven, således at hadforbrydelser bliver en skær-
pende omstændighed ved fastsættelsen af foranstaltninger. Har
ministeren til hensigt at opdatere Kriminalloven i Grønland, så-
ledes at hadforbrydelser bliver en selvstændig forbrydelse, eller
en skærpende omstændighed?”
Svar:
1.
Det fremgår af Grønlands Råd for Menneskerettigheders og Institut for
Menneskerettigheders statusrapport fra 2019 om ligebehandling i Grønland,
at hadforbrydelser ikke er medtaget i kriminalloven som en selvstændig for-
brydelse, ligesom de heller ikke er nævnt som en skærpende omstændighed
ved fastsættelse af en foranstaltning, idet kriminalloven generelt ikke inde-
holder bestemmelser om skærpende omstændigheder.
I rapporten anbefales det, at Rådet for Grønlands Retsvæsen overvejer, om
det – i lyset af de principper, kriminalloven hviler på – vil være hensigts-
mæssigt at ændre kriminalloven, således at hadforbrydelser, ligesom i Dan-
mark, bliver en skærpende omstændighed ved fastsættelsen af foranstaltnin-
ger.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigs-
advokaten, der har oplyst følgende:
”Kriminallov for Grønland indeholder – i modsætning til den
danske straffelov, jf. dennes § 81 – ikke en opregning af forhold,
der i almindelighed skal indgå som skærpende omstændigheder
ved valg og udmåling af en foranstaltning. Det fremgår således
ikke udtrykkeligt af kriminalloven, at det eksempelvis er en
skærpende omstændighed, at en handling er begået på grund af
offerets etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lig-
nende.
Det fremgår dog af kriminallovens § 121, at der ved valget og
udmålingen af foranstaltning bl.a. skal tages hensyn til lovover-
trædelsens grovhed, herunder samfundets interesse i at mod-
virke handlinger af den pågældende art. Ved vurderingen af lo-
2
GRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om at opdatere Kriminalloven i Grønland, således at hadforbrydelser bliver en selvstændig forbrydelse, eller en skærpende omstændighed, til justitsministeren
vovertrædelsens grovhed vil der efter Rigsadvokatens opfattelse
bl.a. kunne lægges vægt på baggrunden/motivet for lovovertræ-
delsen, herunder om overtrædelsen har baggrund i offerets etni-
ske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende.
Til brug for udtalelsen har Rigsadvokaten foretaget en høring af
Politimesteren i Grønland, der i den forbindelse bl.a. har oplyst,
at de grønlandske domstole i vidt omfang allerede inddrager de
forhold, der er anført i straffelovens § 81, ved valget og udmå-
lingen af foranstaltninger.”
3.
Det er vigtigt at sikre, at der også i Grønland er tilstrækkelig beskyttelse
imod hadforbrydelser, og jeg har derfor taget initiativ til, at Rådet for Grøn-
lands Retsvæsen på rådets møde i 2019 drøfter anbefalingen i statusrappor-
ten om ligebehandling i Grønland.
Jeg ser frem til at høre udfaldet af rådets drøftelser, og jeg vil naturligvis
følge op på drøftelserne, hvis der er behov for nye tiltag på området.
3