Forsvarsudvalget 2018-19 (2. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2084953_0001.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - Bilag 1
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Dato:
1. oktober 2019
KFI
2019/002670
904582
Ingen
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 11. af 22. oktober 2009, at Forsvars-
ministeriet kan anvende op til 333,4 mio. kr. (2009-pl) til implemente-
ring af et luftmilitært kommando- og kontrolsystem. Forsvarsministeri-
et skal hermed orientere Finansudvalget om, at den nuværende version
af systemet ikke tages i brug.
Orientering vedrørende akt. 11 af 22. oktober 2009 om NATO
Air Command and Control System
NATO-projektet ACCS (Air Command and Control System) blev tiltrådt
af det Nordatlantiske Råd i maj 1994 og havde til formål at fungere
som et fuldt integreret og interoperabelt kommando- og kontrolsystem,
hvor planlægning, iværksættelse, udførelse og kontrol af alle former for
luftoperationer integreredes. ACCS var dengang tiltænkt som værende
NATO-landendes fælles system til NATO’s krisestyring af luftmilitære
operationer.
Implementeringen af ACCS-projektet i Danmark blev igangsat med
etableringen af radarovervågningsenheden ARS Karup samt et over-
ordnet luftoperationscenter CAOC, der var tiltænkt at operere kom-
mando- og kontrolsystemet. ARS står for Air Control Centre / Recog-
nized Air Picture Production Centre / Sensor Fusion Post, mens CAOC
står for Combined Air Operations Centre. Implementeringen I Danmark
var oprindeligt planlagt gennemført via en kombination af ARS og
CAOC i samme facilitet, benævnt CARS Karup. NATO har sidenhen
valgt at nedlukke NATO CAOC-strukturen i Danmark. Dermed lukkede
CARS Karup, og nu består den danske del af ACCS alene af ARS Karup.
Finansudvalget tiltrådte ved akt. 11 af 22. oktober 2009, at Forsvars-
ministeriet kan anvende op til 333,4 mio. kr. (2009-pl) til implemente-
ringen af IT-systemdelen ved ARS Karup (daværende CARS Karup).
Den af NATO finansierede del af udgiften udgør 262,4 mio. kr. (2009-
pl). De resterende 71,0 mio. kr. (2009-pl) finansieres nationalt af For-
svarsministeriet. I akt. 11 af 22. oktober 2009 var det forventningen,
at ARS Karup ville være klar til ibrugtagning i 2013 og fuldt operations-
dygtigt i 2014.
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: 728 10000
Fax: 728 10300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvad ministerens holdning er til at bevare luftovervågningssystemet ACCS (Air Command and Control System), til forsvarsministeren
Finansudvalget blev imidlertid ved forsvarsministerens brev af 28. sep-
tember 2015 orienteret om, at implementeringen af IT-systemdelen
ved ARS Karup ville blive forsinket som følge af projektets kompleksi-
tet. Siden blev Finansudvalget ved forsvarsministerens brev af 9. de-
cember 2016 orienteret om, at implementeringen af IT-systemdelen
ved ARS Karup ville blive yderligere forsinket, og at planen var at over-
gå til fuld operativ drift (Full Operational Capability) ved udgangen af
2019. Systemet er endnu ikke overdraget fra NATO til Danmark, hvil-
ket skyldes forsinkelser i udviklingen af projektet.
Forsvarsministeriet ønsker ikke at fortsætte implementeringen af IT-
systemdelen af ARS Karup og dermed den nationale implementering af
ACCS-systemet, der fortsat er under udvikling. Det skyldes, at der fort-
sat er konstateret flere tekniske udfordringer med systemet, hvilket
kan henføres til en p.t. grundlæggende forældet og fejlbehæftet soft-
ware-arkitektur, der vanskeliggør og komplicerer fejlretningen. Dertil
udestår fortsat fejlretning af en række kritiske fejl, der gør, at systemet
på nuværende tidspunkt ikke kan anvendes til operativt brug. Danmark
har overfor NATO tilkendegivet bekymring over den komplekse og p.t.
forældede software-arkitektur mv. Herudover vurderes ACCS at være
mere ressourcekrævende at opretholde end tidligere forudsat. Dels vil
det være dyrere i driftsvedligeholdelse, dels vil systemet kræve yderli-
gere operatører end de operatører, forsvaret allerede anvender i dag.
Endelig bemærkes det, at forsvaret allerede råder over et kommando-
og kontrolsystem, som understøtter forsvarets behov, er teknologisk
tidssvarende, og som
vil være interoperabelt med NATO’s krisesty-
ringsstruktur. Forsvarets eksisterende kommando- og kontrolsystem er
ligeledes placeret i Karup.
Forsvarsministeriet vil derfor meddele NATO, at Danmark ikke fortsæt-
ter den nationale implementering af ACCS (dvs. ARS Karup). Enkelte
andre NATO-lande har ligeledes meddelt NATO, at de afstår fra den
videre nationale implementering af ACCS, ligesom yderligere lande for-
ventes at følge efter med samme beslutning.
Selvom ACCS ikke implementeres nationalt i Danmark, vil Danmark
indtil videre fortsat deltage i ACCS-projektet i NATO regi, blandt andet
fordi ACCS skal anvendes af NATOs fælles kommandostruktur, og fordi
der i NATO er enighed om at fortsætte arbejdet med at forbedre soft-
warearkitekturen frem til medio 2020. Danmark vil gennem medlem-
skabet af NATO følge den fortsatte udvikling af ACCS, hvilket vil give
mulighed for løbende at vurdere, om ACCS er modent til implemente-
ring i Danmark. Det vurderes, at implementering af ACCS, uanset om
det implementeres nu eller senere, forventeligt vil medføre forelæggel-
se af nyt aktstykke efter gældende forelæggelsesregler, idet ACCS sy-
stemet
i givet fald
forventes at skulle opdateres til en nyere versi-
on, herunder både ny software og hardware. Det er på nuværende
tidspunkt ikke muligt at foretage et egentligt udgiftsskøn.
Sagsnr.: 2019/002670
Dok.nr.: 904582
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvad ministerens holdning er til at bevare luftovervågningssystemet ACCS (Air Command and Control System), til forsvarsministeren
2084953_0003.png
Af den nationale finansiering på 71,0 mio. kr. udestår der afsluttende
betalinger på i alt ca. 14,5 mio. kr., som forventes fordelt på henholds-
vis ca. 8,6 mio. kr. i 2019 og ca. 5,9 mio. kr. i 2020.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2019/002670
Dok.nr.: 904582
Side 3 af 3